مجله خبری

وضعیت مسکن و اجاره بها در شهر تهران

گرد فراموشی بر وعده های دولت برای ایجاد مسکن اجتماعی / تاثیرکاهش نرخ سپرده های بانکی بر کاهش اجاره مسکن

رکود قیمت مسکن نشان دهنده این است که اغلب خانواده‌ها از خرید یک مسکن مناسب محروم هستند و افزایش ۹٫۵ درصدی اجاره بهای مسکن نسبت به سال گذشته نیز مشکلاتی را برای اجازه نشین ها داشته است، این در حالی است که تحقق وعده های دولت در خصوص ایجاد مسکن اجتماعی می تواند در کاهش قیمت اجاره مسکن تاثیرگذار باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از تهران نیوز از رکود قیمت مسکن و افزایش قیمت اجاره بها در شهر تهران؛  مسکن یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در هر جامعه ای محسوب می‌شود که می‌تواند نقش به سزایی در رشد اقتصادی و اشتغال در جامعه ایفا کند. با این وجود در سال‌های اخیر مسکن برای اکثر خانواده‌های ایرانی و خاصه مردم تهران به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده و اکنون خانه دار شدن رؤیای هزاران ایرانی است.
در شرایطی که رکود بر بازار مسکن حاکم است و اغلب خانواده‌ها از خرید یک مسکن مناسب محروم هستند گزینه ای جز به رهن و اجاره گرفتن یک خانه برای سکونت نیست. اما بهای بالای اجاره مسکن در روزهایی که رکود بر بازار حاکم است، مشکلات شهروندان تهرانی را مضاعف کرده است.

وضعیت مسکن و اجاره بها در شهر تهران

افزایش۹٫۵ درصدی اجاره مسکن نسبت به سال گذشته

مرکز آمار ایران از کاهش ۶دهم درصدی (۰٫۶ درصدی) میانگین قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و افزایش۹٫۵ درصدی متوسط مبلغ اجاره به ‌علاوه سه‌ درصد ودیعه پرداختی برای یک مترمربع زیربنای مسکونی در زمستان ۱۳۹۴ نسبت به زمستان سال قبل از آن خبر داده است.
همچنین با نگاهی به آمارهای بازار مسکن زمستان ۱۳۹۴ در شهر تهران که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، مشاهده می‌شود که منطقه پنج با ۱۴٫۴ درصد بیشترین سهم از میزان معاملات رهن و اجاره مسکن در شهر تهران را به خود اختصاص داده است و بعد از منطقه پنج، منطقه دو با ۹٫۸ درصد بیشترین سهم را داراست. اما منطقه ۲۲ با ۱٫۳ درصد کمترین سهم از معاملات رهن و اجاره مسکن را دارد.
میانگین مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌ های معاملات در شهر تهران ۱۹۸ هزار و ۱۵۳ ریال با میانگین مساحت ۷۵ متر مربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده که نسبت به فصل قبل چهار درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل۹٫۵ درصد، افزایش داشته است.

وعده های دولتی که هرگز محقق نشد

وعده های دولت برای ایجاد مسکن اجتماعی که می توان گفت همان مسکن مهری است که دولت تدبیر و امید همیشه آن را مورد انتقاد قرار می دهند از یاد رفته است و کمتر کسی از آن سخن می گوید. هزینه های بالای اجاره خانه در شهر تهران سردرگمی خانواده های اجاره نشین را دوچندان ساخته است. عدم نظارت بر قیمت گذاری ها و تعیین اجاره بها به صورت اختیاری از طرف صاحب ملک شرایطی را به وجود اورده است که کرایه کردن همان مسکن مهر ها نیز شرایط بسیار سختی را برای اجاره نشین رقم می زند.
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر کنترل اجاره‌بها با ساخت مسکن استیجاری، می گوید:‌ سالهاست مجلس و دولت درباره ساخت مسکن استیجاری بحث کرده و موافق آن هستند، اما بحث عملیاتی و اجرایی در این مورد صورت نمی‌گیرد.
وی درخصوص سازوکارهای کنترل بازار مسکن، می افزاید: دولت می‌تواند یک فضای رقابتی ایجاد کند، یعنی فرصت‌های لازم را برای انبوه‌سازان فراهم کند و به عبارت دیگر رقابت از عوامل کاهنده نرخ‌هاست. مثلا در مسکن استیجاری، بافت فرسوده و طرح‌هایی مانند این ورود پیدا کند.

آیا قیمت مسکن در سال ۹۵ از رکود خارج می شود؟

برخی از کارشناسان بازار مسکن در حالی از خروج بخش مسکن از رکود در سال جاری خبر می دهند که عده ای دیگر از کارشناسان و فعالان بازار مسکن دیدگاه دیگری دارند و بر این باورند که ممکن است معاملات بخش مسکن در سال ۹۵ رونق گیرد اما این به معنی خروج از رکود این بخش نیست چرا که خروج از رکود بخش مسکن نیاز به بهبود وضعیت کلان اقتصاد کشور دارد .
یکی از مشاوران املاک تهران دراین باره معتقد است که با گذشت حدود بیش از ۶۵ روز از آغاز سال هنوز درمعاملات خرید و فروش مسکن رونقی دیده نمی شود اما بازار رهن و اجاره تا حدودی رونق گرفته است. به گفته این مشاور املاک، بازار مسکن به ثباتی از قیمت ها رسیده است و نمی توان در سال ۹۵ انتظار جهش و افزایش قیمت ها را داشت و شاید در برخی مناطق حتی شاهد کاهش قیمت برای فروش رفتن ملک را شاهد باشیم اما از نظر انجام تعداد معاملات با توجه به کاهش تورم و تسهیلات خریدی که از سوی دولت در نظر گرفته شده است می توان انتظار داشت که در این بخش با رونق روبرو باشیم .

تاثیرکاهش نرخ سپرده های بانکی بر کاهش اجاره مسکن

وی در رابطه با وضعیت اجاره بهاء در سال ۹۵ نیز گفت : کاهش نرخ سپرده‌های بانکی می‌تواند موج‌های افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن را برطرف کند، چرا که همواره مالکین، اجاره بهای مسکن را با نرخ سود سپرده های بانکی و منافع خود تطبیق می دهند، بنابراین با توجه به کاهش نرخ سود بانکی پیش بینی می شود اجاره‌بهای مسکن در سال ۹۵ متعادل شود.
به گزارش تهران نیوز،یکی از مباحثی که همواره در رشد اجاره‌بهای مسکن در این سال‌ها مؤثر بوده، قطعاً شاخص قیمت مسکن نبوده است؛ چراکه علی‌رغم اینکه از سال ۹۲ قیمت مسکن رشد نداشته است، نرخ اجاره‌بها افزایش یافته است که قطعا کاهش سود بانکی می‌تواند این موج به وجودآمده در اجاره‌بها را برطرف کند.

منبع: دانا

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا