مجله خبری

نبض بازار مسکن در نیمه اول سال ۹۸

نبض بازار مسکن در نیمه اول سال ۹۸

آمار به‌دست آمده از اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد رونق سال ۱۳۹۷ بازار مسکن کل کشور به طور چشمگیری کمرنگ شده و بازار وارد فاز کسادی شده است. در شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۶۸ هزار و ۵۸۵ قرارداد خرید و فروش ملک در کشور منعقد شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۳۰ درصدی نشان می‌دهد. افت قراردادهای خرید و فروش در حالی اتفاق افتاده که روند ریزش معاملات هر ماهه تشدید شده و تعداد مبایعه نامه‌ها از اردیبهشت ماه روند منفی به خود گرفته است. آمار نقطه به نقطه گویای آن است که بعد از افزایش ۴ درصدی مبایعه نامه‌ها در فروردین ماه، معاملات ۶، ۳۴، ۴۰، ۵۳ و ۵۴ درصد به ترتیب در ماههای اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

قراردادهای اجاره در کشور اما کاهش اندکی نشان می‌دهد. در شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۰۲ هزار و ۱۴۳ اجاره نامه در کل کشور به امضا رسیده که از کاهش هفت درصدی نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ حکایت دارد.

سرمای بازارمسکن در تهران

در شهر تهران دماسنج معاملات از افت بیشتری حکایت دارد. در شش ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ تنها ۴۱ هزار و ۸۴۴ قرارداد خرید و فروش ملک در شهر تهران به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد. آنطور که اتحادیه مشاوران املاک گزارش داده روند منفی معاملات از فروردین ماه آغاز شده و قراردادها هر ماه ریزش بیشتری داشته است. آمار نقطه به نقطه گویای آن است از فروردین تا شهریورماه قراردادهای خرید و فروش به ترتیب ۴۰، ۴۰، ۶۲، ۶۶، ۷۵ و ۷۴ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

قراردادهای اجاره در تهران نیز بجز شهریورماه در بقیه ماهها کاهش معناداری نشان می‌دهد. در شهریورماه امسال ۱۲ هزار و ۵۴۶ اجاره نامه در تهران به امضا رسیده که از کاهش ۵ درصدی نسبت به شهریور پارسال حکایت دارد. مقایسه قراردادهای اجاره در تهران از ابتدای امسال تا شهریورماه نشان دهنده افت ۲۶، ۲۳، ۲۳، ۱۴، ۲۲ و ۵ درصدی است. گزارشهای میدانی حاکی از آن است که با توجه به افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمتها در بازار اجاره تعداد قابل توجهی از مستاجران اقدام به تمدید قرارداد کرده‌اند.

انتظار بهبود معاملات در پایان امسال

با وجود ریزش محسوس معاملات، کارشناسان دفاتر املاک و دیگر فعالان بازار مسکن معتقدند که از اواخر امسال، بازار بهبود پیدا می‌کند. علیرغم کاهش شدید توان متقاضیان واقعی انتظار می‌رود متغیرهای تقویت‌کننده بازار مسکن از اواخر امسال به شکل کمرنگ بروز کنند. تلفیق پس انداز خانواده‌ها با تسهیلات بانکی که البته هم اکنون تنها ۲۲ درصد نرخ یک واحد ۵۵ متری را با توجه به میانگین نرخ شهر تهران پوشش می‌دهد، یکی از عوامل کمک‌کننده به بازار مسکن خواهد بود.

منبع: ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا