مجله خبری

سالروز تاسیس ورسک؛ شاهکار مهندسی راه آهن

سالروز تاسیس ورسک؛ شاهکار مهندسی راه آهن

در هر برهه ای از زمان و هرجا که اراده ای توانا به منصه ظهور می رسد، در پی آن شگفتی هایی پدید می آید ، شگفتی هایی که دراین میان فقط اهل نظر می توانند عظمت آن را کشف کنند که با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز وچه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره و کوههای سخت وبلند به راحتی می توان اهمیت و عظمت آن را کشف کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن، پل وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد.

این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید یکی از شگفتی هایی است که درست در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد.

این پل راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌کند و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شده است.

 

 

پل ورسک

لادیسلاوس فون رابسویچ (L. Von Robcevidc) مهندس سازنده پل ورسک است کسی که سال ۱۸۹۳ در اتریش دیده به جهان گشوده و در سال ۱۹۷۵ از دنیا رفت.

وی راهمه به مهندس ورسک می شناختند کسی که در مصاحبه‌‌ خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات گفت: روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز که این پل احداث شده همه من و رفقایم را تحسین می‌کنند و آن را در شمار بهترین پل‌های قشنگ و شاهکار مهندسی می‌دانند.

او به همراه خانواده‌اش در خانه‌ای واقع در دره ورسک و نزدیک پل اقامت داشت و حالا ۸۰ سال از آن زمان می گذرد و پل ورسک همچنان در برابر شرایط آب و هوایی شمال کشور پابرجا ایستاده است.

یوسف گران پاشا مدیر کل راه آهن شمال در این باره می گوید؛ در کنار این پل آرامگاهی برای سازنده این شاهکار مهندسی بنا شده که نیاز است ترمیم و بازسازی شود.

وی گفت: در صدد هستیم به منظور سالروز تاسیس این پل، طرحی را به عنوان نماد پل به اجرا در بیاوریم که به همین منظور طی هماهنگی هایی با روابط عمومی راه آهن، این طرح اجرایی خواهد شد.

امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز به شمار می رود که مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان هر روز چندین مرتبه وهمچنین قطارهای باری و سوختی از روی آن عبور می‌کنند.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا