مجله خبری

تعیین تعرفه خدمات مهندسی سال ۹۹ تهران در هفته جاری

ساختمان آنلاین، علی‌محمد عبدی‌قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان در خصوص برنامه‌های اولویت‌دار آن دفتر تا پایان سال‌جاری از بازنگری آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مهندسی خبر داد و گفت: تمامی تلاش دفتر توسعه مهندسی به روز رسانی و تصویب آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های نظام مهندسی ساختمان است، هم‌اکنون پنج آیین‌نامه و شیوه‌نامه موجود است که از زمان حضور در وزارتخانه تاکنون، پیگیری های لازم برای به روز رسانی این آیین نامه ها و شیوه نامه ها در دستور کار قرار گرفته است.

عبدی‌قهرودی آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوطه را شاملِ آیین‌نامه موضوع ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی، آیین‌نامه مربوط به تشخیص صلاحیت حقوقی اشخاص طراح و ناظر، آیین‌نامه نحوه ارجاع نظارت، آیین‌نامه نحوه پرداخت حق‌الزحمه نظارت، و ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه ماده ۳۸ قانون نظام مهندسی در خصوص کاردان‌های فنی برشمرد و از تشکیل کارگروهی برای بررسی و جمع آنها خبر داد و تصریح کرد: آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های به روز شده تا دو هفته دیگر جمع‌بندی، نهایی و ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که چنانچه شیوه‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های به روز شد، به شکل کامل تصویب و ابلاغ شود، پاسخ ابهامات و انتقادات در خصوص حق‌الزحمه ناظران، گردش مالی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، تشخیص صلاحیت شرکت‌های حقوقی که صوری کاری برخی از آنها انتقاد فراوانی ایجاد کرده است، را  می‌دهد.

وی یادآور شد: حق الزحمه خدمات مهندسی افزایش یافته که در هر استانی توسط هیات چهارنفره استانی شامل شهردار، معاون استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان و رییس سازمان نظام مهندسی استان تعیین و اعلام می شود. بر اساس ابلاغی که از سوی ستاد وزارتخانه و معاونت مسکن و ساختمان به استان ها انجام شده، استان ها می توانند در چهارچوب قانونی حق الزحمه خدمات مهندسی را تا ۲۵ درصد افزایش و یا کاهش دهند.

عبدی قهرودی در خصوص تعرفه خدمات مهندسی استان تهران از تعیین آن در هفته جاری خبر داد که در جلسه ای تعیین، تصویب و ابلاغ می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از جمله فعالیت‌های در دستور کار آن دفتر را راه‌اندازی سامانه ارجاع کار و سامانه سراسری اطلاعات مهندسان کشور عنوان کرد و توضیح داد: مجری سامانه ارجاع کار و اطلاعات مهندسان کشور، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است که طی مکاتبه ای که با آن سازمان داشته ایم پیش بینی می کنیم تا این سامانه با نظارت وزارت راه و شهرسازی مهرماه به بهره برداری برسد.

عبدی‌قهرودی ادامه داد: موضوع دیگر اتوماسیون کردن رسیدگی به پرونده‌های شکایت نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها و کشور است که به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم. با انجام اینکار، تمامی فرآیند رسیدگی به شکایات مربوط به نظام مهندسی ساختمان به شکل یکپارچه پیگیری می شود که به نظر می رسد چنانچه شرایط فراهم باشد عملیاتی کردن این فرآیند ۶ ماه به طول بی‌انجامد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا