مجله خبری

گرانی مسکن در سال ۹۸ محتمل است

به گزارش تجارت‌نیوز، تقاضای سرمایه‌ای و ترس از گران‌تر شدن مسکن در سال ۹۸ باعث شد که تورم ملکی و حجم معاملات مسکن در اسفند ماه ۹۷ صعودی شود، به طوری که میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در اسفند ۹۷ رقمی معادل۸٫۸ درصد نسبت به بهمن ۹۷ افزایش پیدا کرد و حجم ماهانه معاملات مسکن در تهران هم ۳۵ درصد نسبت به بهمن ۹۷ افزایش یافت و به نزدیک ۱۱ هزار واحد رسید.

باتوجه به اینکه آخرین میانگین ماهانه قیمت به ثبت رسیده در کارنامه بازار مسکن در سال ۹۷ مرز ۱۱ میلیون تومان بوده است، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا احتمال افزایش اجاره‌بهای مسکن در سال ۹۸ وجود دارد؟

شادمهر کاظم‌زاده، رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: قیمت مسکن تابع مولفه‌های مختلفی است که می‌توان به نهاده‌های مورد استفاده در تولید مسکن، شرایط بازار، میزان تسهیلات، حجم عرضه و تقاضا و نرخ تورم در جامعه اشاره کرد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس تصریح کرد: خوشبختانه حجم بالایی از لوازم و مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود، بنابراین نیاز به ارتباطی با خارج از کشور در زمینه واردات مصالح ساختمانی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: عاملی که قیمت مسکن را بیش از هر عامل دیگری تحت شعاع قرار می‌دهد نرخ تورم است به طوری که افزایش قیمت در بازارهای دیگر از جمله ارز، سکه و خودرو بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد، بنابراین اگر نرخ تورم کنترل نشود قیمت مسکن در ماه‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس در خصوص چگونگی خانه‌دار کردن مردم توسط دولت و مجلس تصریح کرد: پرواضح است که یکی از عوامل محرک برای رونق بازار مسکن میزان تسهیلاتی است که دولت و بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند در اختیار این بخش قرار دهند.

کاظم‌زاده تاکید کرد: وظیفه دولت و مجلس در راستای رونق بازار مسکن این است که تسهیلات مورد نیاز بازار مسکن را تامین کنند، اما تخصیص تسهیلات باید به صورتی باشد که وام‌گیرندگان توان بازپرداخت وام را داشته باشند، بنابراین ضرورت دارد که این معضل هر چه سریعتر حل شود.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس تصریح کرد: امروزه به دلیل افزایش نرخ تورم قیمت مسکن در کلان شهرها به نحوی افزایش پیدا کرده که افراد با تسهیلاتی که تاکنون به صورت متعارف به بخش مسکن پرداخت شده نمی‌توانند صاحب‌خانه شوند در نتیجه افزایش میزان تسهیلات مسکن در کلان شهرها تا حدود ۴۰۰ میلیون تومان ضرورت دارد، اما متاسفانه میزان درآمد اشخاص به هیچ عنوان پاسخگوی بازپرداخت اقساط وام ۴۰۰ میلیون تومانی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به همین جهت ضرورت دارد که دولت سیاست‌های خود را در کلان شهرها به سمتی سوق دهد که با استفاده از بازآفرینی شهرها یعنی ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و همچنین ساخت و ساز در زمین‌های دولتی مشکل تامین مسکن کلان شهرها حل شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین برای سایر شهرها که بخش عمده‌ای از بازار مسکن را تشکیل می‌دهند، تخصیص تسهیلات می‌تواند بهترین راهکار برای رونق مسکن، افزایش حجم تولید مسکن و همچنین ایجاد اشتغال در شهرهای کوچک و متوسط باشد.

منبع:شهرخبر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا