مجله خبری

آمار جدید بانک مرکزی درباره افزایش قیمت مسکن

آمار جدید بانک مرکزی درباره افزایش قیمت مسکن

گسترش‌نیوز: بر اساس آمار بانک مرکزی در آبان ماه سال ۱۳۹۸، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۴۱۰۰ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط نرخ خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان ماه ساال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از مجموع ۴۰۶۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند. سهم مذکور در مقایسه با آبان ماه سال قبل حدود ۲ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۸ حااکی از آن اسات کاه از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه‌ها را به خود اختصاص داده است.همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴ و ۸.۵ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع ۷۴.۷ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آبان‌ماه امسال مربوط به ۱۰ منطقه شهر (۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه باقیمانده ۲۵.۳ درصد از کل معاملا را به خود اختصاص داده‌اند.

تحولات نرخ مسکن

در آبان ماه سال ۱۳۹۸، متوسط نرخ یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط نرخ یک متر مربع زیربنای مسکونی معاملاه شده معادل ۲۳ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۶ و ۴۶.۱ درصد افزایش نشان می‌دهند.

تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در ۸ ماه سال ۱۳۹۸

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۸ ماه سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی بود که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۵۶.۲درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط نرخ یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب نرخ یک متر مربع بنای واحد مسکونی

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بازار مسکن بر حسب نرخ یک مترمربع بنا در آبان ماه امسال حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی “۷۵ تا ۹۰” میلیون ریال به ازای هر متر مربع با سهم ۱۲ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند و دامنه قیمتی “۹۰ تا ۱۰۵” و” ۶۰ تا ۷۵” میلیون ریال به ترتیب با اختصاص سهم ۱۱.۵ و ۱۰.۱ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب ارزش هر واحد مسکونی

در آبان ماه سال ۱۳۹۸، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکی از آن است که در میان دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش “۳ تا ۴.۵” میلیارد ریال با اختصاص سهم ۱۴.۹درصد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

واحدهای دارای ارزش “۴.۵ تا ۶” و” ۶ تا ۷.۵” میلیارد ریال نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۲.۱ و ۱۰.۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه، حدود ۵۳.۵ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۹میلیارد ریال اختصاص داشته است.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در آبان ماه امسال موید رشد به ترتیب ۳۱.۴ و ۳۱.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

جمع‌بندی: بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه سال ۱۳۹۸ حدود ۴.۱ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹.۵ درصد افزایش و ۴۰.۷درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط نرخ یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی نسبت به ماه قبل کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

در ۸ ماه امسال نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به حدود ۳۹.۹ هزار واحد مسکونی بالغ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۵۶.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

ضمن آنکه در ماه مورد بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۱.۴ و ۳۱.۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

منبع: گسترش نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا