اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

انداختن توپ گرانی مسکن به زمین خانه‌های خالی ،فرافکنی و برای سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریتهاست

فرشید پورحاجت با بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین  اظهارداشت: آخرین گزارشی که از آمارهای مربوط به خانه‌های خالی شناسایی شده ،منتشر شده است به خوبی بیانگر آن است که این سیاست علی رغم اینکه دولت وقت زیادی برای اجرای آن صرف کرد،موفقیت آمیز نبوده است.

وی اذعان داشت: تاکید دولت بر شناسایی خانه های خالی و روانه کردن آنها به بازار از طریق ابزارهای مالیاتی در حالی است که در همه جای دنیا،بین 4 تا 7 درصد از واحدهای مسکونی کشور تحت عنوان بانک ذخیر مسکن و به عنوان پشتوانه این بازار نگهداری می شود و به عنوان واحدهای ذخیره برای موارد مختلفی نظیر اجاره و ..به بازار عرضه می شود.

پورحاجت افزود با تاکید بر اینکه نباید تصور کنیم که خالی ماندن بخشی از واحدهای مسکونی به ضرر اقتصاد کشور است خاطرنشان ساخت:باید ارزیابی دقیق و تحقیقات کارشناسی جامعی درباره مجموع خانه های خالی در کشور صورت گیرد تا مشخصا جانمایی این واحدها و همچنین کاربری اقتصادی آنها در بخش اقتصاد شفاف شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور افزود: این بررسی دقیق سبب می شود که بدانیم این خانه های خالی برای چه اقشاری از جامعه کارآیی دارد و همچنین باید معلوم شود که سازنده این واحدها برای هدف مصرفی یا برای هدف سرمایه گذاری آنها را خالی نگه داشته است.

وی در عین حال تاکید کرد: امروز دهک های مختلف درآمدی امکان خرید مسکن ندارند و اینکه دولت مشکلات گرانی مسکن را به گردن عناصر فرعی بازار، نظیر خانه های خالی بیندازد ،آدرس غلط دادن به مردم است ،چرا که عموم این واحدها در مناطقی واقع شده اند که ،فقط گروه های بالای درآمدی می توانند آنها را خریداری کنند و سایر دهکهای درآمدی حتی توانایی اجاره آنها را ندارند.

پورحاجت در واکنش به این مطلب که دولت بارها عنوان کرده است که خالی نگه داشتن خانه ها سبب گران شدن بازار اجاره و افزایش قیمت خانه ها شده است تصریح کرد: به نظر می رسد که این فرافکنی ها برای دور کردن افکار عمومی از ناکارآمدی دولتها در حوزه مسکن است .

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از سیاستهای دستوری در بخش مسکن پرداخت و اذعان داشت: تعین نرخ دستوری اجاره بها،تعیین قمیتهای دستوری در طرح نهضت ملی مسکن و…از جمله مشکلات بخش مسکن است که نه تنها هیچ فایده ای برای ساماندهی این بازار نداشته فبلکه سبب تشدید مشکلات این بخش شده است .

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا