اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

میراث فرهنگی، سد راه ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر تبریز است

حجت الاسلام رسول برگی ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین درباره آخرین وضعیت سازه های پرخطر در شهر تبریز اظهار داشت: در این باره من انتقاد جدی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارم، چرا که به عنوان مثال در شهر تبریز، یک مرکز تجاری تحت عنوان پاساژ امت وجود دارد که بالای نیم قرن از زمان احداث آن می گذرد و ما نگران آن هستیم که با بروز زلزله ای، این پاساژ به طور کامل تخریب شود.

رئیس شورای شهر تبریز اذعان داشت: پاساژ مذکور دارای ده طبقه است، اما از آنجا که این پاساژ در حریم میراث فرهنگی واقع شده است، بنابراین صرفا مجوز احداث دو طبقه بنا از سوی این سازمان را دارد و همین مساله انگیزه نوسازی این مرکز تجاری را که به ایمن سازی آن نیز منجر می شود را از مالک سلب کرده است. بنابراین ما در این زمینه واقعا منتقد دولت هستیم و تاکید داریم که برای رفع مشکلاتی از این دست دولت باید چاره اندیشی کند.

وی تاکید کرد: اکثریت ساختمان های فرسوده شهر تبریز در مرکز شهر هستند و از آنجا که سازمان میراث اجازه ساخت و ساز مجدد را نمی دهد ، بنابراین این امر سبب می شود که نوسازی بافت های ناکارآمد شهری با چالش همراه باشد.

برگی خاطر نشان ساخت: در مورد پاساژ امت تبریز نیز از آنجا که سازمان میراث صرفا اجازه ساخت دو طبقه بنا را می دهد،بنابراین برای مالک تخریب و نوسازی صرفه اقتصادی ندارد، در چنین شرایط برای حل این بحران، دولت باید چاره اندیشی کند و یا بسته تشویقی ساخت و ساز در حریم میراث را ارایه دهد و یا اینکه اجازه دهد که ساخت و ساز همانند سایر نقاط شهری در محدوده حریم میراث انجام شود.

رئیس شورای شهر تبریز در ادامه گفتگوی خود با ساختمان آنلاین همچنین درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر تبریز نیز گفت: برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر تبریز، سیاستهای مختلفی وضع شده است که برخی بازدارنده و برخی هم تشویقی است.

وی افزود: به عنوان مثال کاهش تعرفه عوارض محلی راهکاری تشویقی بوده است تا مردم به اخذ پروانه برای ساخت و ساز مجاز راغب شوند اما در مقابل شدیدترین جرایم را برای تخلفات ماده صد در نظر گرفته ایم و این رویکرد برای آن است که شهروندان بدانند با کمترین تعرفه می توانند پروانه مجاز ساخت و ساز دریافت کنند، اما چنانچه ساخت و سازهای آنها غیرمجاز و با نقض مقررات و ضوابط شهرسازی همراه باشد، محکوم به پرداخت جرایم سنگینی خواهند بود.

برگی تاکید کرد: دومین قدم برای کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز، تشدید نظارتها از طریق دوربین های هوشمند شهری است. و در همین راستا اجازه داده ایم که شهرداری تبریز راسا در این زمینه ورود پیدا کند و با نهادینه کردن هوش مصنوعی در سطح شهر و استفاده بهنیه از فناوری، مانع از بروز تخلفات ساخت و ساز در شهر تبریز شود.

وی راهکار دیگر را فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درباره مشکلات ناشی از تخلفات ساخت و ساز ارزیابی کرد و اذعان داشت: با توجه به اینکه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز است، از این رو در نهادهای فرهنگی مختلف، اقدامات متعددی برای فرهنگ سازی درباره پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته که نتایج خوبی به همراه داشته و سبب شده است که آمار ساخت و سازهای غیرمجاز کاهش چشمگیری داشته باشد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا