اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

دولت در بخش مسکن باید هدایتگر باشد

مهندس جمشید نورصالحی ضمن با بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین افزود: مسکن یکی از مقوله هایی است که کماکان یکی از نیازهای اصلی خانوارها است و نمی توان بحران کمبود مسکن را در کشور انکار کرد. طی سالهای اخیر دولتهای مختلف به جزء دولت یازدهم و دوازدهم به این نتیجه رسیدند که باید برای حل بحران مسکن اقدامی عملی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دولت دوازدهم و در زمان وزارت مهندس اسلامی دولت در بخش مسکن ورود پیدا کرد تاکید کرد: دولت برای حل بحران مسکن باید آستین بالا بزند و صفر تا صد فرآیند تولید مسکن را به عهده بگیرد و تمامی امکانات موجود را برای افزایش عرضه مسکن فراهم کند.

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه تامین زیرساختها و تامین تسهیلات ارزان قیمت و آماده سازی زمین از جمله وظایف دولتها برای تولید مسکن است اذعان داشت: تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح نهضت ملی مسکن باید به گونه ای باشد که متقاضیان امکان بازپرداخت اقساط آن را داشته باشند و در عین حال دولت باید با در اختیار قرار دادن امکانات به سازندگان، زمینه مشارکت آنها در طرح نهضت ملی مسکن را فراهم کند.

رئیس شورای شهر اصفهان بر لزوم تدوین تدابیر مختلف برای پیشگیری از تاثیر گذاری نوسانات نرخ ارز و سایر مولفه های اقتصادی بر روی قیمت تمام شده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد و اذعان داشت: باید مکانیزمی طراحی شود که منافع حاصل از تسهیلات و منابعی که دولت برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته می شود، در نهایت نصیب بهره برداران شود.

نورصالحی با اشاره به ضرورت درس آموزی از طرح مسکن مهر و بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح در فرآیند اجرای پروژه نهضت ملی مسکن یادآور شد: مسکن مهر تقریبا چهار دولت را پشت سر گذاشت تا تکمیل شد. شاید دولتمردان در آن مقطع تصور می کردند با یک یا دو دوره ای که خودشان مسوولیت دارند، پروژه مسکن مهر تمام خواهد شد ولی مشخص بود که این امر اتفاق نمی افتد و چهار الی پنج دولت درگیر شد تا این طرح به نتیجه برسد.

وی افزود: با توجه به این تجربه و با در نظر گرفتن اینکه دولت در حال حاضر از طریق طرح نهضت ملی مسکن وارد پروژه بسیار بزرگی شده است، بنابراین باید نقاط ضعف و قوت مسکن مهر را شناسایی کنیم و در طرح نهضت ملی مسکن به کار گیریم .

نورصالحی خاطرنشان ساخت: دولت نباید مستقیما درگیر ساخت مسکن شود و باید نقش حمایت کننده ،سیاست گذار و تامین کننده زیرساختها را داشته باشد و اگرقرار باشد که نهادهای دولتی و وزارتخانه راه و شهرسازی مستقیما درگیر ساخت مسکن شوند اشتباهات طرح مسکن مهر تکرار خواهند شد.

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا