اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

قوانین ایمن‌سازی ساختمان‌ها باید بازنگری شوند

جمشید نورصالحی در گفتگو با خبرنگار شهری پایگاه خبری ساختمان آنلاین با بیان مطلب فوق خاطرنشان ساخت: کارگروهی در استان اصفهان متشکل از نمایندگان استانداری، اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، شورای شهر، شهرداری درخصوص ساختمان‌های ناایمن ایجاد شده است.

وی اظهارداشت: این کارگروه اکثر ساختمانهای عمومی قدیمی و دولت را که کمتر درباره بازسازی شان اقدامی صورت گرفته است را شناسایی می کنند و البته با توجه به اینکه عموم ساختمانهای ناایمن شناسایی شده مربوط به مراکز دولتی و علی الخصوص بیمارستانها هستند، دولت باید برای ایمن سازی این ساختمانها تمهیدات ویژه در نظر بگیرد.

نورصالحی با تاکید بر اینکه ساختمانهای ناایمن دولتی فعلی در زمان خودشان ساختمانهای مطلوبی بوده اند اما تحت تاثیر گذر زمان، ایمنی و کارآیی خود را از دست داده اند و دیگر فاقد امنیت مورد نظر هستند اذعان داشت: قاعدتا لازم است که بودجه هایی در وزارتخانه های مربوطه یا استانداری ها، برای ایمن سازی این ساختمانها پیش بینی شود.

رئیس شورای شهر اصفهان درباره عملکرد شهرداری ها در خصوص ایمن سازی ساختمانهای نا ایمن توضیح داد: با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی زیرمجموعه شهرداری ها است، بنابراین شهردارها از لحاظ ایمنی و ملاحظات آتش نشانی، ساختمانهای ناایمن را مورد ایمن سازی قرار می دهند.اما برخی از ساختمانها در حالی به ایمن سازی نیاز دارند که الزامات و اجبارهای قانونی در حد مطلوب برایشان پیش بینی نشده است، بنابراین ایمن سازی آنها با چالش مواجه می شود.

وی در توضیح روند ایمن سازی ساختمانهای ناایمن و فازهای برخورد قانونی برای کسانی که نسبت به مقوله ایمنی اقدامی انجام نمی دهند اذعان داشت: بر اساس قانون اگر ساختمانی ایمن نبود هشدارهای لازم به مالکان داده می شود. در صورت عدم اقدام، انشعابات آن قطع خواهد شد و در فاز بعدی پلمب خواهد شد و شهرداری با اخذ 15 درصد هزینه اضافه از مالک، خودش نسبت به ایمن سازی ساختمان اقدام می کند.

نورصالحی تاکید کرد: این فرآیند در روی کاغذ آسان به نظر می رسد اما در اجرا با چالشهای بیشماری همراه است. چرا که ساختمانهای بزرگ و در وسعت پلاسکو یا امثال آنها که در کلانشهرهایی نظیر اصفهان هستند به هیچ وجه امکان پلمب کردنشان وجود ندارد چرا که این ساختمانها محل کسب و کار بسیاری از افراد است.

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه باید الزامات قانونی تدبیر شود که مالکان نسبت به ایمن سازی املاک ناایمن اقدام کنند خاطر نشان ساخت: ما در زمینه ایمن سازی ساختمانهای ناایمن خلاء قانونی نداریم ولی قانون فعلی مربوط به سالهای قبل است و امکان اجرایی کردن آن وجود نداد و فاقد ظرفیت اجرایی است .

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در تهران 129 ساختمان بسیار پرخطر وجود دارد و جای سوال است که شهرداری چگونه می تواند در صورت عدم همکاری مالک آنها را پلمب کند و به هزینه خود آنها را ایمن کند و سپس با 15 درصد افزایش، هزینه بازسازی و ایمن سازی را از مالکان اخذ کند.

نورصالحی خاطرنشان ساخت: اغلب ساختمانهای ناایمن ارزش اقتصادی بالایی دارند و دارای کارکرد تجاری هستند و پلمب کردن آنها بسیار دشوار است، بنابراین باید قانون ایمن سازی ساختمانهای ناایمن به روزرسانی شود و همچنین به گونه ای مورد بازنگری شود که ظرفیت اجرایی داشته باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا