اقتصادیدیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

پیش‌بینی رونق مسکن در دوران پسابرجام

فرشید پورحاجت ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با  ساختمان آنلاین  در پاسخ به این سوال که در صورت موفقیت برجام، وضعیت قیمت زمین ،مصالح ساختمانی و به طور کلی روند هزینه های ساخت مسکن چگونه خواهد بود اظهارداشت: در حال حاضر وضعیت بازار مسکن به شدت آشفته است و بی ثباتی ناشی از شرایط عمومی کشور،سبب فرار سرمایه ها از این بخش و کاهش عرضه مسکن و تشدید شکاف بین تولید و تقاضا شده است.با توجه به اینکه توافق هسته ای ،سبب حاکم شدن ثبات بر شرایط عمومی کشور می شود،بنابراین بخش مسکن نیز از این فرآیند تاثیر مثبتی خواهد گرفت.

این کارشناس مسکن با رد برخی از اظهارنظرها مبنی بر اینکه موفقیت برجام هیچ تاثیری بر مسکن نخواهد داشت خاطرنشان ساخت: با لغو تحریمهای ظالمانه ،تولید کنندگان مسکن می توانند در شرایط بهتری نسبت به واردات مصالح ساختمانی و مواد اولیه مورد نیز خود اقدام کنند و این امر می تواند نقش بسزایی بر رونق تولید مسکن داشته باشد.

پورحاجت درباره پیش بینی وضعیت قدرت خرید مردم در بخش مسکن در پسابرجام توضیح داد: در حال حاضر بی ثباتی اقتصادی سبب شده است که مردم قادر به انجام برنامه ریزی مالی برای خرید مسکن نباشند چرا که قیمتها لحظه ای و

پیش بینی ناپذیر است و ابهام در سرنوشت قیمتها ،سبب سردرگمی خریداران مسکن شده است.

وی تاکید کرد: از دیگر سو با توجه به اینکه بین تورم حاکم بر اقتصاد کشور و نیز میزان افزایش حقوق و دستمزد تناسبی وجود ندارد،بنابراین مردم نمی توانند با اتکاء به درآمد و پس انداز خود ،برای تامین مسکن مورد نیاز خود اقدامی کنند.

پورحاجت ادامه داد: اما با توجه به اینکه احیای برجام سبب ایجاد ثبات سیاسی و اقتصادی در کل کشور و همچنین کاهش انتظارات تورمی می شود با تقویت قدرت نقدینگی مردم و مداخله نظام بانکی برای اعطای تسهیلات،قطعا شرایط برای خرید مسکن مساعد تر خواهد بود.

وی همچنین گفت: هر زمان که ثبات اقتصادی ایجاد شود ،سرمایه گذاران نیز به سمت تولید راغب خواهند شد و افزایش تولید به ایجاد موازنه بین عرضه و تقاضا در این بازار کمک خواهد کرد و همین مساله سبب متعادل شدن قیمتهای مسکن خواهد شد.

4/5 - (1 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا