بلاگمصالح و متریال

گریتینگ چیست؟

گریتینگ چیست؟

نوعی شبکه ی فولادی یا فایبرگلاس می باشد که با داشتن خواصی همچون مقاومت بالا، امکان عبور نور و هوا، زیبایی ظاهری و قیمت کمتر نسبت به گزینه های مشابه به عنوان یکی از پرکاربردترین انتخاب ها جهت پوشش کف (walk way) و پله ی کارخانه ها و ساختمان های شهری شناخته شده است.

ویژگی های اساسی گریتینگ عبارتند از:

سطوح مستحکم : با خواص مکانیکی بالا
وزن کم : در مقایسه با موارد جایگزین
امکان تردد سیال : (گاز ، آب ، روغن ، نفت و …)
مقاومت در برابر خوردگی : (مقاومت شیمیایی مناسب در گریتینگ گالوانیزه گرم و مقاومت بسیار بالاتر در گریتینگ کامپوزیت FRP- GRP و گریتینگ استنلس استیل)

مزیت های گریتینگ

-نصب آسان و سریع و عدم نیاز به جوشکاری جهت مستحکم نمودن آن در سازه های مرتفع .
-مقاومترین سازه بابر ساییدگی و عدم تغییر شکل در اثر کثرت استفاده .
-مانع از تجمع گازهای پخش شده در محیط
-قدرت تحمل و استحکام بالا
-وزن سبک
-ضد لغزش

مبنای طبقه بندی گریتینگ ها بر اساس مقاومت وزنی چیست؟

گریتینگ ها بر اساس مقاومت وزنی شان مطابق با استاندارد بین المللی EN1433 اروپا طبقه بندی می شوند. این دسته بندی میزان مقاومت وزنی گریتینگ به ازای هر محور خودرو، لیفتراک یا هواپیما را مشخص می کند. به عنوان مثال اگر بخواهیم برای پوشاندن یک کانال هدایت آب در کف پارکینگ خصوصی استفاده کنیم، می بایست گریتینگی را انتخاب کنیم که مقاومت لازم برای تحمل وزن اتومبیل را داشته باشد تا هنگام بازرسی گریتینگ پس از مدت کوتاهی از استفاده ، با درپوش های شکسته و آسیب دیده مواجه نشویم.

کاربرد گریتینگ :

بیشترین کاربرد گریتینگ در صنعت می باشد ،اما با توجه به احساس نیاز و پیشرفتهای صورت گرفته، از گریتینگ در شهرسازی و بیشتر در زیباسازی معابر و خیابانها استفاده می گردد.
گریتینگ برای راه پله های سازه های فلزی و همچنین درصورت بهینه سازی ساختار گریتینگ و انتخاب متریال مناسب، می توان آن را وارد صنعت ساختمان سازی نیز کرد و راه پله های فرار و اسپیرال (پله گردان) را از نوع گریتینگ طراحی و تولید نمود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا