بلاگروش های اجرا و ساخت

اهمیت مجری واقعی در چیست؟

اهمیت مجری واقعی در چیست؟

 

اگر مجری یا سرپرست کارگاه دائم در محیط انجام پروژه حضور داشته باشد، کیفیت ساخت و ساز بالاتر رفته و  هدررفت مصالح کاهش پیدا می‌کند. مقاومت ساختمان در مواجهه با ریزش‌ها و حوادثی مانند زلزله بالاتر رفته و جان و مال مردم حفظ می‌شود. با حضور سرپرست کارگاه، دیگر نیازی به توضیح و توصیه‌های پی در پی مهندسان ناظر نیست و از اهمال‌کاری احتمالی پیمانکاران جلوگیری می‌شود. مسئولیت مهندس ناظر به‌شدت کاهش یافته و احتمال مقصر شناخته شدن بر اثر خسارت‌های احتمالی وارده نیز تا درصد زیادی تقلیل می‌یابد.

با بالا رفتن کیفیت ساخت، ارزش ساختمان‌ها و طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. اشتغال‌زایی به شکل درست خود صورت می‌گیرد و بسیاری از مهندسان و کاردان‌های حرفه‌ای که سال‌ها برای رسیدن به این رتبه کوشیده‌اند، در جایگاه مناسب خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. ازاین‌رو نیروهای متخصص و باصلاحیت، جایگزین افراد غیرمتخصص می‌شوند. با ورود مهندسان به حوزه‌ی اجرا و ساخت، تراکم و انتظار در صف ارجاعات نظارت کاسته شده و فرصت‌های بیشتری برای مهندسان ناظر فراهم می‌شود.

با این همه، هیچ‌یک از سازمان‌های مسئول (شهرداری و سازمان نظام مهندسی)، مالک را ملزم به استفاده از مجری نکرده و طبق توافقات اخیر، از مالک تعهدی مبنی بر به‌کارگیری مجری گرفته نمی‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا