بلاگمصالح و متریال

بتن سبز چیست؟

بتن سبز چیست؟

محققان دانشگاه Teknologi MARA در مالزی، نسخه جدیدی از بتن ساختمانی موسوم به بتن سبز مخلوط را تولید کرده‌اند که در حفاظت از محیط زیست موثر است.

دانشمندان در حال بررسی بر روی استفاده از مصالح ساختمانی هستند که دوستدار محیط زیست و در کاهش آلودگی هوا موثر است. دولت مالزی، استفاده از مواد ساختمانی سازگار با محیط زیست را برای ساخت‌ و‌ ساز پیشنهاد می‌کند.

دولت مالزی در سال ۲۰۰۹ با راه‌اندازی شاخص ساختمان‌ سازی سبز (GBI)، با استفاده از تکنولوژی سبز، صاحبان ساختمان‌ها را برای بدست آوردن گواهینامه GBI تشویق کرد. همچنین این دولت در تلاش برای کاهش آلودگی هوا است که بتن سبز نقش مهمی در این امر دارد و راهی جدید برای کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر، استفاده از بتن سبز در بسیاری از کشورها از جمله مالزی رواج یافته است و یکی از موارد مهم در تولید بتن سبز، استفاده از مواد بازیافتی در تولید آن است.

مواد اولیه برای ساخت بتن سبز، شامل خاکستر بادی، بتن بازیافتی و رشته‌های قوطی آلومینیومی است. خاکستر بادی یک محصول زائد نیروگاه‌های زغال سنگ است و معمولا در حوضچه‌ها دفع شده یا به محل‌های دفن زباله ارسال می شود. به گفته محققان، خاکستر بادی، جایگزین خوبی برای سیمان در بتن و در کاهش آلودگی هوا هم بسیار موثر است.

مقاومت در بتن جدید نسبت به بتن معمولی، ۳۰ درصد افزایش داشته است و از دیگر مزایای این بتن استفاده کمتر از سیمان در آن، افزایش مقاومت بتن و عملکرد مناسب در افزایش طول عمر ساختمان است.

2.4/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا