بلاگمصالح و متریال

هرآنچه که باید در مورد ایزوگام بدانیم

هرآنچه که باید در مورد ایزوگام بدانیم

 ایزوگام چیست؟

ایزوگام، نوعی عایق است که به صورت آماده و پیش‌ساخته تولید شده و برای جلوگیری از ایجاد رطوبت و نم در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
درواقع می‌توان ایزوگام را نوعی پوشش مقاوتی معرفی کرد که با حرارت و گرما به سطح مورد نظر چسبانده می‌شود تا آب و رطوبت نتواند به بخش‌ها و لایه‌های زیرین این عایق رطوبتی، نفوذ کند.

عمر مناسب ایزوگام چقدر است؟

این عایق مقاوم که از فرآورده‌های نفتی مانند قیر و الیاف‌های مصنوعی مختلف تهیه می‌شود، دارای عمر متوسط ۱۰ سال است و برای پوشش سطح نقاط مختلفی از ساختمان از جمله پشت‌ بام، استخر، حمام، سرویس بهداشتی و … به کار می‌رود.

پیدایش ایزوگام

جالب است بدانید که تا چهار دهه‌ پیش، برای عایق‌بندی سطوح ساختمان، از روش سنتی استفاده می‌شد. در این روش آسفالت و قیرگونی برای پوشش سطوح مختلف یک عمارت، مورد استفاده قرار می‌گرفت که هنگام عایق‌کاری، دشواری‌های خاص خود را به همراه داشت و در عین حال مقاومت و عایق‌بندی قابل توجهی نیز نداشت.
اما با تولید نوع جدیدی از عایق‌های رطوبتی، جوامع بشری به سرعت شاهد استفاده‌ روزافزون از آن‌ها در بسیاری از ساختمان‌ها شده است؛ به‌گونه‌ای که امروزه ایزولاسیون در مراحل مختلف ساخت یک ساختمان از پی و فونداسیون گرفته تا دیوارها، سرویس‌های بهداشتی، پشت بام، حمام و … با استفاده از لایه‌ عایق رطوبتی صورت می‌گیرد. به قطع می‌توان ایزوگام را یک پدیده کاربردی صنعتی معرفی کرد که با تکیه بر علم، تجربه و تکنولوژی ساخته شده است تا سازه‌های مختلف را در برابر برف و باران و نم ایجاد شده از بارش آن‌ها، ایمن سازد.

در چه سازه‌هایی از ایزوگام استفاده می‌شود

همانگونه که پیش‌تر بیان شد، از ایزوگام که یکی از بهترین‌ عایق‌های حال حاضر با مقاومت بسیار و وزن سبک است، در بخش‌های مختلفی از یک ساختمان از جمله، سرویس‌ بهداشتی، حمام، پشت بام، استخر، دیوارها، پی ساختمان و… استفاد می‌شود. همچنین ایزوگام در بسیاری از سازه‌ها مانند ایرانیت، سردخانه‌ها، سدها، کانال‌های آبیاری، مخازن آب، تونل‌ها، مرغداری‌ها، لوله‌های آب، گاز، نفت، پارکینگ‌های طبقاتی، دامداری‌ها و بسیاری دیگر به عنوان یک عایق رطوبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایزوگام از چه لایه‌هایی تشکیل شده است؟

ایزوگام که به عنوان یک عایق مقاوم و ضد رطوبت در سازه‌های مختلف به‌کار برده می‌شود، متشکل از ۵ لایه‌ مختلف است.
لایه‌ پلی‌اتیلن (polyethylene film)، مواد افزودنی ویژه، پلی‌استر (polyester)، بافت (tissue)، و لایه پلی‌اتیلن (polyethylene film)، نام پنج لایه‌ تشکیل‌دهنده‌ ایزوگام از سطح زیرین به سمت بالا است.


انواع ایزوگام‌های تولیدی

با توجه به ماده اصلی تشکیل‌ دهنده، ایزوگام‌های تولیدی به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی شده است. ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده که هر کدام با توجه به محل مورد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایزوگام پلیمری

بخش عمده‌ای از مواد تشکیل‌ دهنده ایزوگام پلیمری را که به میزان تقریبی شصت تا هفتاد درصد است، قیر خالص تشکیل می‌دهد که نوع بسیار مرغوب‌تر و باکیفت‌تری نسبت به ایزوگام دمیده به‌شمار می‌رود. تولیدکنندگان این نوع ایزوگام، قیر خالص مورد نیاز را از پالایش نفت خام تهیه می‌کنند؛ به این صورت که بنزین، حلال‌های نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و دیگر روغن‌های سبک در برج‌های تقطیر پالایشگاه بر اثر حرارت دیدن نفت خام از آن جدا می‌شود. سپس در فشار عادی و در گرمای تقریبی بیش از ۳۸۰ درجه، ماده‌ای به نام قیر که معمولا به شکل جامد یا نیمه جامد است، باقی می‌ماند. جالب است بدانید که قیرهای خالص را با توجه به میزان درجه نفوذ آن‌ها نامگذاری می‌کنند.


ایزوگام دمیده

ماده‌ اصلی تشکیل دهنده ایزوگام دمیده، قیر دمیده است که همانگونه که قبلا هم اشاره شد، نسبت به ایزوگام پلیمری دارای کیفیت و طول عمر کم‌تری است. درواقع قیر دمیده را با دمیدن هوای داغ به مازوت یا نفت کوره، تهیه می‌کنند.
برای تهیه ایزوگام دمیده از قیر دمیده، تیشو، لایه آلومینیم ۱۴ تا ۱۶ میکرون، پلاستیک پشت لایه ایزوگام، پودر تالک، مواد APP درجه یک و درجه دو، پوشال، گونی پلاستیکی و پلی‌آستر استفاده می‌شود. قیر دمیده که پس از وارد شدن مازوت در برج تقطیر و طی مراحلی تهیه می‌شود، بدون نیاز داشتن به حرارت و بالا بردن دما، بلافاصله پس از تولید وارد دستگاه خط تولید ایزوگام شده و محصول نهایی تهیه می‌شود.

 

پس از نصب ایزوگام چه اقداماتی لازم است؟

تراز کردن لایه‌های سطوح مختلف ایزوگام شده

همانگونه که می‌دانید، به دلیل مقاومت ایزوگام در مقابل نفوذ نم و رطوبت، استفاده‌کنندگان این عایق رطوبتی پس از نصب ایزوگام، با خیالی آسوده و بدون نگرانی شب‌های بارانی و برفی را سپری می‌کنند؛ با این حال بهتر است پس از استفاده از ایزوگام در ساختمان در برخی از موارد آن‌ها را چک کنیم.
به عنوان مثال بهتر است دورتادور کفشور‌ها در پشت بام را دو بار ایزوگام کرد تا احتمال نفوذ آب و رطوبت در روزهای برفی و پرباران به حداقل برسد. اما کارشناسان فعال در این حوزه باز هم به استفاده‌کنندگان ایزوگام توصیه می‌کنند که اگر اطراف کفشورها را دو بار ایزوگام کردید، اطمینان حاصل کنید که ارتفاع ایزوگام در این ناحیه با ارتفاع سطح لایه‌هایی که به صورت یکدست در قسمت مجاور نصب و چسبانده شده است، یکسان باشد و درواقع ترازبندی صورت بگیرد؛ چرا که اگر ارتفاع ایزوگام اطراف کفشورها به دلیل آن که دوبار ایزوگام شده است بیشتر از ارتفاع دیگر بخش‌ها باشد، بر اثر بارش باران و برف‌، حوضچه تشکیل شده و بر اثر تجمع آب در این قسمت که متاسفانه راهی برای خروج نیز وجود ندارد، شاهد تخریب ایزوگام خواهیم بود. بنابراین بهتر است که ترازبندی و لایه به گونه‌ای انجام شود که حوضچه تشکیل نشود. البته اگر بر اثر بارش باران و برف در این نواحی تجمع آب صورت گرفت، فورا محل را با ملات قیری پوشانده و ارتفاع سطوح تراز و یکسان شود.

ایجاد یک لایه محافظتی روی پشت بام

متاسفانه بارش تگرگ در حجم بالا، آسیب زیادی به ایزوگام رسانده و ممکن است آن را پاره کند. البته با توجه به جنس پلی‌استر و تیشو می‌توان میزان کشسان بودن ایزوگام که عملکرد محافظتی بیشتری را درپی دارد، تعیین کرد. برای پیشگیری از پاره شدن ایزوگام، بهتر است از لایه‌ای محافظ به صورت روکش روی پشت بام استفاده کرد. به عنوان مثال پشت بام را با سرامیک کردن یا لایه‌ای از ملات ماسه و سیمان، پوشاند.
از راه‌رفتن زیاد روی ایزوگام جلوگیری شود
تنها در زمان تعمیرات می‌توان روی ایزوگام راه رفت. زیرا تردد و رفت‌وآمد زیاد روی پشت بام، باعث می‌شود تا روکش آلومینیومی ایزوگام برداشته شده و نور خورشید به صورت مستقیم به آن بتابد. همین امر باعث پایین آمدن کیفیت ایزوگام و حتی سوراخ شدن آن می‌شود.
از ریختن فضولات پرندگان روی ایزوگام جلوگیری کنید
فضولات پرندگان به دلیل آن که حاوی اسید است، برای کیفیت ایزوگام خطری جدی محسوب می‌شود. زیرا تجمع آن و شسته شدن فضولات با آب باران کیفیت ایزوگام را پایین می‌آورد.

تقسیم‌بندی ایزوگام‌های تولیدی با توجه به شکل ظاهری

ایزوگام‌های تولیدی با توجه به شکل ظاهری و برشی که روی آن‌ها است، به دو دسته‌ ایزوگام عادی با عرضی برابر با یک متر و ده متر رول، و ایزوگام برش خورده یا ایزوشینگل که برش‌های آن به صورت زیبا و خاص است و برای عایق کردن سقف شیروانی و نیز نمای زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تقسیم بندی می‌شود.
تقسیم‌بندی ایزوگام با توجه به نوع لایه‌هایی که در آن استفاده شده است
ایزوگام‌ها با توجه به نوع لایه‌های تیشو و پلی‌آستری که در آن به‌کار می‌رود، به ایزوگام‌های تک لایه که متشکل از پلی‌استر دوخته است، و نیز ایزوگام دولایه که متشکل از تیشو و پلی‌استر است، تقسیم‌بندی می‌شود. نوع اول نسبت به ایزوگام نوع دوم، دارای انعطاف‌پذیری بیشتر و ظرافت قابل توجه‌تری است ولی در عوض ایزوگام نوع دوم دارای ضخامت و استحکام بیشتری نسبت به نوع اول است.

تقسیم‌بندی ایزوگام با توجه به روکش آن‌ها

ایزوگام‌ها را نیز بر اساس پوشش و روکشی که دارند، به سه نوع ایزوگام با روکش آلومینیوم، ایزوگام با روکش بدون آلومینویم و ایزوگام با روکش سنگریزه، تقسیم‌بندی کرده‌اند.
ایزوگام نوع اول مناسب استفاده در مکان‌هایی است که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب است. ایزوگام نوع دوم معمولا به عنوان یک نوع عایق برای سرویس‌های بهداشتی، پی ساختمان و … استفاده می‌شود و ایزوگام نوع سوم نیز برای مکان‌هایی مناسب است که تردد و رفت وآمد در آن بسیار صورت می‌پذیرد و به دلیل رنگی بودن سنگریزه‌هایی که در روکش آن به کار رفته است، در زیباتر دیده شدن محلی که در آن استفاده شده، بسیار موثر است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا