بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ویلای شماره ۳۰ کرج

معمار:

گروه مهندسین مشاور پادیر

موقعیت:

کرج

دسته بندی:

ویلا

سال  پروژه:

۲۰۱۵،۲۰۱۸

معرفی و بررسی معماری ویلای شماره ۳۰ کرج

اختصاصی ساختمان آنلاین: در روزهایی که سرعت زندگی به حدی رسیده‌ است که مشغله‌ها اجازه نمی‌دهد سراغی از نزدیکان و آشنایان خود بگیرید یا از احوال همسایگان خود باخبر شوید، شاید صمیمیت واژه‌ای گم شده باشد. اما ویلای شماره‌ی ۳۰ کرج می‌تواند نمونه‌ای نقض برای این ادعا باشد.

جاده‌ی قدیم کرج قزوین، در شهرک حمیدیه خیابان پنجم، پلاک شماره‌ی ۳۰ ویلایی وجود دارد که مفهوم جدیدی از صمیمیت و نزدیکی را نشان می‌دهد. این ساختمان مسکونی ویلایی که از بهار ۱۳۹۳ شروع و تابستان ۱۳۹۶ به سفارش بخش خصوصی ساخته شده ۱۸۰ مترمربع مساحت دارد. ۱۰۰ متر از زیربنا برای طبقه‌ی اصلی و ۸۰ مترمربع آن در طبقه‌ی بالای این ویلای دوبلکس ساخته شده است.

گروه مهندسین مشاور پادیر، ویلای شماره ۳۰ را در حوالی منطقه‌ی خوش آب‌وهوای کردان کرج در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع ساخته‌اند و هدف اصلی ایجاد فضایی برای دورهمی‌های گرم و دوری از هیاهوی شهری بوده است.

زمانی که به دلیل محدودیت‌ها صحبت از سخت ویلایی ۱۰۰ متری در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع می‌شود، شاید اولین هدف اصلی ساخت یک سرپناه باشد و در نتیجه این خانه‌ی به ظاهر کوچک باید به معنای واقعی جذاب باشد و اهمیت سقف بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

 

در ساختار ویلای شماره ۳۰ کرج به شکلی از اسکلت فلزی استفاده شده است که این فرصت به گونه‌ای ایجاد شود که اعضای سازه‌ای سقف هماهنگ با معماری کل بنا تنظیم شود. استفاده از شیشه‌های پشت رنگ شده که ویژگی آینه‌گون دارند باعث می‌شود مرزهای میان بنا و طبیعت از بین برود.

یکی از چالش‌های معماران ویلای شماره ۳۰، محدودیت‌های زیاد فضا بوده است. بنابراین تلاش کرده‌اند فضای بیرون به نوعی با طبقه‌ی همکف گره بخورد. سکوی چوبی اطراف، استخر و فضاهای بیرونی تا طبقه‌ی همکف امتداد پیدا کرده‌اند.

ویلای شماره ۳۰ توانسته رتبه‌ی اول مشترک دهمین دوره‌ی جایزه‌ی معماری داخلی ایران، در بخش‌ ساختمان‌های طراحی و اجرا شده و رتبه‌ی دوم مشترک جایزه‌ی معمار در بخش مکسونی تک واحدی را دریافت کند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا