بلاگتاسیسات برقی

آشنایی با یو پی اس (راهنمای جامع)

احتمالا تا کنون بارها کلمه‌ي یو پی اس ( UPS ) را شنیده‌اید. وسیله‌ای که اخیرا کاربرد بسیار گسترده‌ای پیدا کرده است و کمتر اداره و حتی خانه ای را می‌توان یافت که به یکی از این دستگاه‌ها برای تامین برق اضطراری مجهز نباشد. اما یو پی اس چیست و چرا اینقدر استفاده گسترده‌ای در جامعه پیدا کرده است؟

در این مطلب، قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و این وسیله مفید و پرکاربرد را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم. خواهشمندیم با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید.

یو پی اس چیست؟

در سالیان اخیر، تکنولوژی‌های مختلف پیشرفت فوق‌العاده سریعی را تجربه کردند و توانستند درمدتی اندک شکل زندگی انسان‌ها را به طور کلی دچار تغییر کنند. دستگاه‌های حاصل از این فناوری‌های جدید، سرعت، دقت و کیفیت انجام کارها را تا حد زیادی افزایش داده و از همین رو کمک فراوانی به پیشرفت اقتصادی جوامع کرده‌اند. به همین دلیل، زندگی بشر تا حد زیادی به این دستگاه‌ها وابسته شده است و حتی تصور نبودن آن‌ها نیز برای عده‌ی فراوانی از مردم وحشتناک به نظر می‌آید.

        یو پی اس

 تقریبا تمام این دستگاه‌ها برای انجام فعالیت، نیاز به انرژي الکتریکی یا همان برق دارند. چنانچه حتی برای چند دهم ثانیه فرآیند برق‌رسانی به این دستگاه‌ها قطع شود، آن‌ها بلافاصله از کار می‌افتند. این موضوع بعضا می‌تواند باعث ایجاد اختلال در انجام کارهای بسیار حیاتی و یا از دست رفتن منابع و اطلاعات مهم گردد. لذا باید حتما به صورت مداوم برق این دستگاه‌ها تامین شود.

از آنجا که برق شهری ممکن است به علل مختلفی مثل سوانح طبیعی، تعمیر خطوط و … دچار قطعی گردد، این نیاز احساس شد که حتما چاره‌ای برای تامین برق اضطراری در این مواقع اندیشیده شود. پس از مدتی، برای پاسخ به این نیاز، دستگاهی به نام یو پی اس طراحی شد.

یو پی اس ( UPS ) مخفف عبارت انگلیسی Uninterraptible Power Supply است که در فارسی به «منبع تغذیه بدون وقفه» ترجمه شده است. این وسیله، بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده نهایی قرار گرفته و در مواقع قطعی و یا اختلال در جریان برق شهری، با کمک باتری‌ خود، برق اضطراری مورد نیاز دستگاه مصرف کننده را تامین می‌کند. در بازار به آن، منبع یا دستگاه برق اضطراری نیز می‌گویند.

یو پی اس از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دستگاه UPS از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در انواع مختلف یو پی اس ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشند. شناخت این اجزاء و کارکرد هر کدام از آن‌ها به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر با نحوه‌ی کار انواع UPS آشنا شده و با توجه به نیاز‌های خود، انتخاب بهتری داشته باشید. اجزای اصلی یک دستگاه یو پی اس شامل این موارد می‌باشد :

          ups

رکتیفایر (یکسوکننده)

همانطور که می‌دانید برق شهری از نوع متناوب (AC) و برق باتری از نوع مستقیم (DC) است. برای اینکه بتوان باتری را با برق شهری شارژ کرد باید ابتدا جریان الکتریکی را از متناوب به مستقیم تبدیل کنیم. رکتیفایر همین وظیفه را بر عهده دارد. این دستگاه شامل یکسری دیود و خازن است و برق مستقیم مورد نیاز برای شارژ باتری را تامین می‌کند.

باتری

مهم‌ترین قسمت یک دستگاه یو پی اس را می‌توان باتری آن دانست. باتری وظیفه ذخیره انرژي را بر عهده دارد و در مواقع قطعی برق شبکه، باید برق اضطراری موردنیاز دستگاه‌های مصرف کننده را تامین کند. باتری‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند. از لحاظ ساختار، دونوع باتری سیلد لید اسید و نیکل کادمیوم در بازار موجود است. باتری نیکل کادمیوم نسبت به باتری اسید سرب عملکرد بهتر و البته قیمت بیشتری دارد.

باتری‌ها بر اساس ظرفیت نیز انواع گوناگونی دارند. واحد اندازه‌گیری قدرت باتری، آمپر-ساعت است. هر چه یک باتری ظرفیت بیشتری داشته باشد، در زمان قطعی برق، به مدت طولانی‌تری به دستگاه برق‌رسانی خواهد کرد.

از نظر محل قرارگیری نیز، باتری‌ها به دو فرم اینترنال و اکسترنال عرضه می‌شوند. باتری‌های اینترنال درون جعبه یو پی اس قرار می‌گیرند و معمولا ظرفیت‌های پایین‌تری دارند. انواع اکسترنال، خارج از UPS، درون یک محفظه مخصوص قرار می‌گیرند. در مواردی که نیاز به توان و برق‌دهی بیشتری است، معمولا از باتری‌های اکسترنال استفاده می‌شود. برخی از انواع یو پی اس، این قابلیت را دارند که در صورت نیاز به توان بیشتر، یک یا چند باتری دیگر به دستگاه اضافه شود.

          باتری یو پی اس

باتری‌های یو پی اس نیز همانند باتری‌های خودرو، عمر محدودی دارند و معمولا پس از ۱۸ تا ۳۰ ماه باید تعویض گردند. قرار دادن دستگاه در محلی خشک و دمای ۲۵ درجه سانتیگراد، به دور از رطوبت و گرما، باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود. در برخی منابع، ادعا شده است که هر ۸ درجه سانتی گراد افزایش دما، عمر باتری را نصف خواهد کرد.

اینورتر

از آنجایی که دستگاه‌های مختلف غالبا با برق متناوب (AC) کار می‌کنند، نیاز است که جریان مستقیم باتری، قبل از رفتن به خروجی، دوباره به جریان متناوب تبدیل شود. اینورتر دستگاهی است که درون یو پی اس تعبیه شده و این وظیفه را بر عهده دارد. اینورتر نیز انواع مختلفی دارد. هر چه اینورتر دستگاه قو‌ی‌تر باشد، توان UPS بالاتر خواهد رفت. برخی از انواع اینورتر می‌توانند به صورت دو طرفه عمل‌کنند، یعنی هم می توانند جریان مستقیم باتری را به جریان متناوب تبدیل کرده و به خروجی بفرستند و هم قادرند جریان متاوب برق شهری را به جریان مستقیم تبدیل کرده و باتری را شارژ کنند.

       

این سه قسمت، اصلی‌ترین اجزاء یک دستگاه یو پی اس هستند. علاوه بر این‌ها، یک یو پی اس می‌تواند شامل اجزای دیگری مانند ترانسفر سوئیچ، انواع آلارم، ترانسفورمر، پورت‌های خروجی مختلف، صفحه نمایش، نرم‌افزار اتصال به کامپیوتر، کلید رله، مدار کنترل و نویزگیری، کلیدهای ایمنی و فن خنک‌کننده باشد.

انواع یو پی اس

معیارهای مختلفی برای دسته‌بندی انواع یو پی اس وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها، دسته‌بندی انواع یو پی اس بر اساس شکل مدار است. به طور کلی، در مدار هر ‌UPS دو مسیر برای تامین برق خروجی وجود دارد: مسیر باتری و مسیر بای پس (Bypass) .

در مسیر باتری، جریان الکتریکی معمولا با عبور از رکتیفایر، باتری و اینورتر به خروجی رفته و در اختیار دستگاه مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. اما در مسیر بای پس، برق مستقیما از ورودی به خروجی رفته و به دستگاه مصرف کننده ارائه می‌شود. دراین مسیر ممکن است چند فیلتر و ترانسفورمر برای کاهش نویز و اختلالات برق در طول مسیر تعبیه شده باشد.

انواع یو پی اس را بر اساس شکل مدار، به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌کنند که هر یک ویژگی‌ها و مصارف خاص خود را داراست. در ادامه به بررسی اجمالی این سه دسته خواهیم پرداخت.

           

1)   یو پی اس آفلاین (Standby UPS)

در این نوع دستگاه، مسیر Bypass به عنوان مسیر پیش‌فرض در نظر گرفته شده است. یعنی در شرایط عادی، که برق شهری وصل است و انرژی ورودی در بازه‌ی مجاز تعریف شده قرار دارد، جریان مستقیما از ورودی به خروجی رفته و در اختیار دستگاه مصرف کننده قرار می‌گیرد. در این وضعیت، باتری شارژ شده و اینورتر در حالت آماده به کار قرار دارد. حال چنانچه برق شبکه قطع گردد و یا دچار اختلالاتی خارج از بازه مجاز تعریف شده شود، بلافاصله توسط ترانسفر سوئیچ، مسیر باتری فعال شده و برق اضطراری مورد نیاز خروجی، از طریق باتری و با عبور از اینورتر تامین می‌شود.

          پو پی اس آفلاین

از جمله مزایای این نوع UPS می‌توان به قیمت پایین، طول عمر بالا، وزن سبک‌تر، تولید صدا و حرارت کمتر و هزینه‌های نگهداری پایین اشاره کرد. از طرفی، در حالت عادی، برق خروجی از این دستگاه از نظر ولتاژ و فرکانس به برق ورودی وابسته بوده و معمولا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. لذا استفاده از آن برای دستگاه‌های حساس توصیه نمی‌شود. این نوع یو پی اس معمولا در توان‌های پایین تولید شده و بیشتر برای کامپیوترهای شخصی معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2)   یو پی اس لاین اینتراکتیو (Line Interactive UPS)

به این نوع دستگاه، یو پی اس تعاملی نیز می‌گویند. مدار این دستگاه تا حد زیادی شبیه به نوع آفلاین است. یعنی در حالت عادی، مسیر پیش فرض برای تامین توان خروجی، مسیر بای پس است. البته در این مسیر تعداد فیلترهای بیشتر و یک ترانسفورمر tap changing تعبیه شده است که باعث می‌شود کیفیت توان خروجی در مقایسه با نوع آفلاین، بهتر باشد.

همچنین این نوع UPS فاقد رکتیفایر مستقل است و به جای آن از یک اینورتر دو طرفه استفاده می‌کند. این اینورتر همواره در حال فعالیت است. در حالت عادی که مسیر بای پس فعال است، اینورتر به صورت شارژر عمل کرده و باعث تبدیل جریان متناوب به مستقیم و شارژ باتری می‌شود. هنگامی که برق شبکه قطع گردد و مسیر باتری فعال شود، اینورتر فعالیت اصلی خود را انجام داده و با تبدیل جریان مستقیم باتری به جریان متناوب، برق اضطراری موردنیاز خروجی را تامین می‌کند.

این نوع UPS به علت فعالیت مداوم اینورتر، مصرف برق زیادی داشته، حرارت بیشتری تولید کرده و معمولا طول عمر کمتری دارد. با این وجود، یو پی اس لاین اینتراکتیو از راندمان مناسبی برخوردار است و بیشتر برای پشتیبانی شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

        یو پی اس تعاملی

3)   یو پی اس آنلاین (Online UPS)

یو پی اس آنلاین پرکاربردترین نوع UPS است و در سطح جهان بیشترین استفاده را دارد. در این نوع UPS، همواره مسیر باتری فعال بوده و توان خروجی همواره پس از عبور جریان ورودی از رکتیفایر و اینورتر تامین ‌می‌شود. بدین صورت که جریان متناوب ورودی به رکتیفایر رفته و در آنجا به جریان مستقیم تبدیل می‌شود، سپس این جریان مستقیم یا برای شارژ باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا مستقیما به اینورتر رفته و پس از تبدیل به جریان متناوب به پورت خروجی منتقل شده و مصرف می‌گردد. فرقی نمی‌کند که برق شبکه وصل بوده یا قطع باشد، جریان خروجی همواره از این مسیر تامین می‌گردد. تنها تفاوت آن در این است که در هنگام قطعی برق، رکتیفایر فعالیتی ندارد و جریانِ مستقیم از طریق باتری تامین و به اینورتر منتقل می‌شود.

در صورتی هر یک از اجزای مسیر باتری (رکتیفایر-اینورتر) دچار خرابی شوند. سوئیچ ترانسفر، مسیر باتری را قطع و مسیر بای پس را فعال می‌کند تا توان خروجی، مستقیما از جریان ورودی تامین شود و وقفه‌ای در تامین جریان الکتریکی موردنیاز به وجود نیاید.

به یو پی اس نوع آنلاین، به علت وجود دو تبدیل جریان در مسیر ورودی به خروجی، تبدیل AC به DC توسط رکتیفایر و سپس تبدیل DC به AC توسط اینورتر، یو پی اس دابل کانورژن می‌گویند. این نوع UPS، از آنجا که توان خروجی آن از ولتاژ و تغییرات فرکانس جریان ورودی مستقل است، بهترین کیفیت برق را در میان انواع UPS دارد و برای تامین برق دستگاه‌های حساسی مثل تجهیزات پزشکی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

در مورد معایب آن می‌توان گفت که این نوع از UPS به علت کار مداوم اینورتر و رکتیفایر، فرسایش بیشتر و طول عمر کمتری دارد. همچنین قیمت بالاتری داشته، تلفات انرژی آن بالاست و حرارت زیادی تولید می‌کند.

          یو پی اس آنلاین

از UPS در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

امروزه در بانک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دانشگاه‌ها، اتاق‌های سرور، مراکز نظامی، ادارات و سازمان‌های مختلف و حتی برخی منازل از انواع مختلف دستگاه‌های یو پی اس برای تامین برق اضطراری استفاده می‌شود.

به طور کلی در تمام موقعی که ممکن است قطعی برق شبکه، باعث ایجاد آسیب به دستگاه های گران‌قیمت، ایجاد اختلال در روند انجام کارهای مهم و یا از دست رفتن منابع و اطلاعات حیاتی گردد، نیاز است که برای تامین برق اضطراری حتما از یو پی اس استفاده شود. علاوه بر این، در سایر مواردی که قطعی برق و از کار افتادن دستگاه‌ها ممکن است باعث ایجاد هزینه و یا اتلاف زمان و نیروی کار گردد، نیز بهتر است از یک دستگاه UPS به عنوان منبع تامین برق اضطراری استفاده گردد.

برخی از مهم‌ترین استفاده این دستگاه‌ها شامل موارد زیر است :

تجهیزات پزشکی

حتی تصور این‌که تجهیزات یک بیمارستان به علت قطع برق، برای مدتی از کار بیفتند می تواند وحشتناک باشد. چرا که جان برخی از بیماران، به خصوص بیمارن بستری در بخش‌های مراقبت ویژه و یا بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار دارند، به طور مستقیم به فعالیت مداوم این تجهیزات وابسته است.

همچنین، تجهیزات پزشکی معمولا از سطح فناوری بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل، عموما قیمت‌های بالایی دارند. لذا در صورت آسیب، جایگزینی آن‌ها هزینه‌های هنگفتی متوجه بیمارستان و نظام سلامت جامعه خواهد کرد. بنابراین باید حداکثر تلاش برای نگهداری از این تجهیزات صورت بگیرد. یکی از عوامل موثر بر راندمان و طول عمر این دستگاه‌ها کیفیت برق است و چنانچه کیفیت برق شبکه مناسب نباشد، این دستگاه ها در معرض آسیب‌های جدی قرار خواهند گرفت.

            برق اضطراری اتاق عمل

یک دستگاه UPS مناسب می تواند علاوه بر تامین برق اضطراری این تجهیزات در زمان قطعی برق، نوسانات ولتاژ و نويزهای مربوط به برق شهری را نیز فیلتر نموده و برق با کیفیتی در اختیار این دستگاه‌ها قرار دهد تا حداکثر کارایی و طول عمر را داشته باشند.

آسانسورها

امروزه با توجه به محدودیت فضای شهرها و افزایش جمعیت، بیشتر ساختمان‌های مسکونی، اداری و یا تجاری به شکل برج‌هایی با طبقات زیاد ساخته می‌شوند. از همین رو، به‌کارگیری آسانسورها اهمیت زیادی پیدا کرده است و آسانسورها را می‌توان از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمانی دانست. چرا که در صورت بروز هر گونه مشکل در فعالیت این وسیله، عملا امکان جابه‌جایی افراد در ساختمان دچار اختلال می‌گردد و این خود می‌تواند باعث بروز مشکلات شدیدتر ثانویه شود. علاوه بر این ممکن است که در زمان از کار افتادن آسانسور، برخی افراد که مشغول تردد هستند، درون آن حبس شوند. این موضوع می تواند استرس و ترس زیادی به سرنشینان، خصوصا کودکان، بانوان و افراد سالمند و بیمار وارد کرده و سلامتی آنان را با خطر مواجه کند.

با توجه به آنچه گفته شد، بسیار مهم است که این آسانسورها به صورت مداوم و بی وقفه مشغول فعالیت باشند و حتما باید برای زمان قطعی برق، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و دستگاه‌های یو پی اس مناسب جهت تامین برق اضطراری تهیه شده باشد.

          آسانسور

دوربین‌های مدار بسته

اماکن بسیاری با هدف های مختلف، از دوربین مدار بسته استفاده می‌کنند. در برخی از موارد، خصوصا در مورد اماکن حساس و یا برخی مراکز تجاری، از کار افتادن دوربین‌ها می‌تواند باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری برای فرد و یا جامعه شود. از طرفی، یکی از شگردهای سارقین و افرادی که قصد نفوذ به یک مرکز خاص را دارند، از کار انداختن دوربین‌ها از طریق ایجاد اخلال در شبکه برق است.

لذا چنانچه فکر می‌کنید که امنیت کسب و کار و یا مرکز تحت مدیریت شما به فعالیت مداوم دوربین‌های مداربسته بستگی دارد، بهتر است در سریع‌ترین زمان، برای تهیه یک دستگاه UPS مناسب جهت تامین برق اضطراری برنامه‌ریزی نمایید.

          دوربین مداربسته

کامپیوترها، اتاق‌های سرور و تجهیزات شبکه

شما هم احتمالا بارها این تجربه را داشته‌اید که مشغول انجام کاری با کامپیوتر شخصی خود هستید و ناگهان برق قطع می‌شود. با قطعی برق، بلافاصله کامپیوتر شما خاموش شده و تمام اطلاعاتی که ذخیره نکرده بودید از دست می‌روند. باید منتظر بمانید تا برق وصل شود و دوباره وقت گذاشته و تمام کارها را مجددا از اول انجام دهید. تجربه بسیار ناخوشایندی است.

حال این موضوع را در ابعاد بزرگتری در نظر بگیرید. مثلا شبکه رایانه‌ای مربوط به یک بانک، یک مجتمع اقتصادی، بورس، یک مرکز کنترل تردد هوایی یا یک مرکز حساس نظامی به ناگاه دچار قطعی برق شده و از دسترس خارج شود. چه اتفاقی خواهد افتاد؟

قطعا اتفاقات بسیار ناخوشایندتری رخ خواهد داد. چرا که این موضوع ممکن است خسارات اقتصادی و حتی جانی بسیاری در پی داشته باشد که هرگز قابل جبران نخواهند بود. به‌کارگیری دستگاه‌های پو پی اس جهت تامین برق اضطراری باعث خواهد شد تا از تمام این اتفاقات ناخوشایند پیشگیری شود.

            یو پی اس سرور

یخچال‌ها و سردخانه‌ها

برخی مواد غذایی مانند انواع گوشت، لبنیات و حتی میوه و سبزیجات چنانچه برای مدت زیادی در معرض گرما قرار بگیرند، به سرعت دچار فساد خواهند شد. لذا لازم است که این مواد حتما هموارد در یخچال‌ها و سردخانه‌ها، به دور از گرما نگه‌داری شوند.

حال چنانچه برق شهری برای مدتی قطع شود، این یخچال‌ها از کار افتاده و دیگر عمل سرد‌کنندگی را انجام نمی‌دهند. این موضوع می‌تواند به سرعت باعث بالارفتن دما و خراب شدن مواد غذایی و غیر غذایی نگه‌داری شده در یخچال شود و در نتیجه خسارات بسیاری به بار خواهد آمد. این در حالی است که، با پیش بینی این موضوع و صرف هزینه‌ی کافی برای تهیه یو پی اس مناسب، به راحتی می‌شد از این خسارات پیشگیری کرد.

    ups

کارخانه‌ها و کارگاه‌ها

مهم‌ترین بخش هر کارخانه یا کارگاه، بعد از پرسنل، خط تولید آن است. خط تولید شامل مجموعه‌ای از دستگاه‌هاست که برای تولید محصولات کارخانه به کار گرفته می‌شوند. تقریبا تمامی این تجهیزات برای فعالیت به برق نیاز دارند و چنانچه برق قطع شود، این دستگاه ها نیز متوقف شده و به اصطلاح خط تولید می‌خوابد. خوابیدن خط تولید می تواند باعث به وجود آمدن ضررهای اقتصادی فراوانی برای کارخانه شده و بسیاری از برنامه‌ریز‌های آن را دچار بی‌نظمی کند.

همچنین قطعی ناگهانی برق و نوسانات مربوط به آن ممکن است به دستگاه‌های خط تولید آسیب‌های جدی وارد نموده و طول عمر آن‌ها را کاهش دهد که این موضوع خود می‌تواند باعث بروز مشکلات و هزینه‌های ثانویه بسیاری برای صاحبان صنایع و حتی کارگران آن‌ها شود.

برای حل این مشکل، انواع خاصی از دستگا‌ه‌های UPS به نام دستگاه‌های یو پی اس صنعتی طراحی شده‌اند که قادر به تامین برق اضطراری مورد نیاز خط تولید در زمان قطعی برق شبکه هستند. این دستگاه‌ها در توان‌های مختلف عرضه شده و قادرند برق سه فاز یا تک فاز مورد نیاز واحد های صنعتی را با کیفیت مناسب تهیه نمایند.

              یو پی اس صنعتی

 چگونه یک یو پی اس مناسب خریداری کنیم؟

یو پی اس‌ها بر اساس شکل مدار، توان و ظرفیت باتری در انواع مختلفی تولید می‌شوند که قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند. مهم است که پیش از هر چیز، بدانید که چه دستگاهی پاسخگوی نیاز‌های فعلی و احتمالی شما در آینده خواهد بود. نکات زیر به شما کمک خواهند کرد تا انتخاب صحیح‌تری داشته باشید.

1)   توان مورد نیاز :

توان دستگاه‌های یو پی اس بر حسب ولت آمپر (VA) محاسبه می‌شود که همان حاصلضرب حداکثر جریان مصرفی در ولتاژ است. حداکثر توان هر یو پی اس، در کاتالوگ یا روی آن درج شده است. باید توجه داشته باشید که مجموع توان موردنیاز دستگاه‌های متصل به یو پی اس نباید از ۷۰ درصد توان اسمی دستگاه یو پی اس خریداری شده بیشتر باشد.

برای به دست آوردن توان هر دستگاه متصل به UPS باید شدت جریان مورد نیاز آن را در ولتاژ ضرب نمایید. این اطلاعات بر روی هر دستگاه یا در کاتالوگ آن موجود است. همچنین بهتر است در مورد احتمال وصل شدن دستگاه‌های جدید به یو پی اس در آینده نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد.

برای مصارف عادی، معمولا دستگاه‌های یو پی اس با توان ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت آمپر کفایت می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولا ۳ تا ۵ سال دوام داشته و قادر به تامین برق اضطراری تا ۲ ساعت می‌باشند.

            خروجی یو پی اس

2)   کیفیت برق شبکه :

برق شهر معمولا دارای مشکلاتی از قبیل افزایش ناگهانی ولتاژ، نویز و افت ولتاژ می‌باشد. این اختلالات می‌توانند باعث آسیب و از کار افتادگی دستگاه های حساس شوند. لذا لازم است که در هنگام خرید یو پی اس، به نوسانات ولتاژ‌ و کیفیت فرکانس‌های برق شبکه توجه شود و در مواردی که نوسانات زیاد است و دستگاه‌های حساس در معرض آسیب قرار دارند، از UPS دابل کانورژن استفاده شود.

          کیفیت برق

3)   مدت زمان برق‌دهی :

یکی از دیگر فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب UPS، توجه به ظرفیت باتری و مدت زمان تامین برق اضطراری توسط دستگاه در زمان قطعی برق می‌باشد. برای این موضوع دو نکته را مدنظر داشته باشید. اول اینکه متوسط تایم خاموشی در شبکه برق منطقه شما چگونه است. اگر وضعیت محل زندگی شما به گونه‌ای است که خاموشی‌های طولانی و نامنظمی در آن اتفاق می‌افتد، بهتر است از یو پی اس‌هایی با ظرفیت بالا استفاده کنید.

دومین نکته مربوط به دستگاه‌های متصل به یو پی اس است، باید ببینید که فعالیت این دستگاه ها در زمان قطعی برق چه قدر ضروری است. به عنوان مثال، چنانچه کامپیوتر شخصی خود را به یو پی اس وصل کرده‌اید و کارهایی معمولی با آن انجام می‌دهید، بهتر است یک یو پی اس ارزان با ظرفیت کمتر تهیه نمایید. چرا که در صورت قطعی برق، شما تنها چند دقیقه برق اضطراری نیاز دارید تا بتوانید داده‌های خود را ذخیره نموده و سیستم را خاموش نمایید.

4)   خدمات پس از فروش :

شرکت‌های ایرانی و خارجی بسیاری انواع مختلف یو پی اس را تولید و در بازار عرضه می‌کنند. بسته به نوع برند، کیفیت ساخت، مقدار گارانتی و خدمات پس از فروش، یک دستگاه یو پی اس با مشخصات یکسان ممکن است با قیمت‌های متفاوتی ارائه شود.

        انواع یو پی اس

بهتر است که دستگاه‌های یو پی اس مورد نیاز خود را از شرکت‌های معتبری تهیه نمایید که خدمات پس از فروش و پشتیبانی مناسبی ارائه می‌دهند. چرا که این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا در مواجهه با مشکلات احتمالی مربوط به یو پی اس در آینده، راحت‌تر بوده و بهره بیشتری از دستگاه UPS خود ببرید. همچنین در نظر داشته باشید که برخی از انواع یو پی اس، به خصوص یو پی اس‌های بزرگ، نیازمند سرویس‌های دوره‌ای هستند.

در بازار فروش یو پی اس، شرکت های ایرانی قدرتمندی نیز حضور دارند که محصولات با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسبی ارائه می‌دهند. می‌توانید با مشورت افراد خبره، یو پی اس موردنیاز خود را از شرکت‌های ایرانی معتبر تهیه نموده تا ضمن برخورداری از یک دستگاه با کیفیت، از تولیدکننده و کارگر ایرانی و اقتصاد کشور نیز حمایت کرده باشید.

هدف ما از نگارش این مطلب، آشنایی مخاطبان ساختمان آنلاین با انواع یو پی اس و موارد استفاده و مزایا و معایب هر یک از انواع این دستگاه پر کاربرد بود. امیدوارم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که نظری در این رابطه دارید، با ما درمیان بگذارید. از همراهی شما سپاسگذاریم.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا