بلاگتجهیزات و ماشین آلات ساختمانی

انواع بیل‌های مکانیکی براساس نحوه‌ی خاک‌‌برداری

بیل های مکانیکی

بیل‌های مکانیکی از اولین ماشین آلات مدرن ساختمانی است که درعملیات خاکی بکاررفته است بیل های مکانیکی عمدتا” برای گود برداری درخاک وبارکردن آن با کامیون یا تریلی و یا تسمه نقاله ها بکار میرود انواع پرقدرت آن قادر به گودبرداری درتمام انواع خاکها بجز صخره سنگها بدون تخریب اولیه میباشد.

در بیل‌های مکانیکی ، هیدرولیکی عمل حفاری به وسیله فشار بیل و سپس بالا بردن آن با مواد کنده شده انجام می گیرد. میله جام به کمک دستگاه کنترل ماشین بیل مکانیکی ، جام را به داخل زمین فشار می دهد یا آن را از منطقه حفاری بیرون می کشد. پس از انجام حفاری و پر شدن جام، با استفاده از کابل بالا آورنده، جام بلند می شود و سپس با حرکت افقی تیر اصلی جام به منطقه تخلیه منتقل شده و بار با آزاد کردن چفت در جام تخلیه می گردد. چون می توان بیل مکانیکی را با فشار در خاک فرو برد لذا سخت ترین نوع خاک و حتی سنگ نرم یا ترک خورده را می توان با بیل مکانیکی حفاری نمود.

با آنکه بیل مکانیکی قادر است چه در زیر سطح تراز ماشین و چه در بالای آن کار کند، معذالک بهترین راندمان برای بیل های مکانیکی وقتی به دست می آید که محل کار بالای سطح زمین و تا زیر لولای دوران میله جام shipper shaft باشد.

گرچه بیل مکانیکی قادر به حفاری در سطح پایین تر از سطح اتکاء ماشین می باشد، ولی عمق عملیات نمی تواند از طول میله جام تجاوز نماید. انواع دیگر قسمتهای الحاقی (جام معکوس یا دراگلاین) وجود دارند که برای این کار در سطحی پایین تر از سطح اتکای ماشین مناسبتر می باشند.

یکی از مزایای بیل مکانیکی این است که این ماشین در موقع حفاری در سطح زمین دارای راندمان بسیار بالاست بدین دلیل که می تواند در حین حفاری راه پیشروی خود را باز کند.

در ضمن بیل مکانیکی قادر است که دیواره های قسمت حفاری شده را شکل داده و شیب ترانشه را اصلاح کند. مواد حفاری شده بوسیله بیل مکانیکی را می توان در کامیون یا مستقیماً در محل خاکریز تخلیه نمود.

اجزای مختلف بیل مکانیکی:

به صورت کلی بدنه بیل های مکانیکی به سه قسمت تقسیم می شود

۱- قسمت الحاقی جلو: شامل بوم، استیک، و باکت می باشد.

۲- قسمت اتاقک گردان روی ارابه: شامل کابین راننده، موتور، و وزنه تعادل می باشد.

۳-  ارابه: شامل چرخ ها که اغلب به صورت چرخ زنجیری هستند و گاهی به صورت لاستیکی

یا با طراحی های خاص دیگر می باشد.

انواع بیل‌های مکانیکی

بیل‌های مکانیکی با توجه به ساختار و عملکردشان انواع مختلفی دارند. بیل با جام معکوس، بیل با سیستم کابلی و بیل کششی از پر کاربردترین بیل‌های مکانیکی هستند که به شرح مختصری درباره‌ی ساختار و عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • بیل مکانیکی با جام معکوس

به این بیل اسامی متعددی داده می شود از قبیل: کج بیل، بیل معکوس، بیل پشت خم و بیل کششی. این بیل ها در دو نوع  مکانیکی و  هیدرولیکی هستند و برای حفاری مناسبند.

  • بیل مکانیکی با سیستم کابلی

این بیل مکانیکی عبارت است از اطاقک گردانی که سوار بر چرخ ها بوده و در انتهای جلویی آن بیل متصل شده است. این بیل در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می باشند.

  • بیل کششی (دراگلاین)

بیل کششی دراگلاین ازیک اطاقک فرمان، جرثقیل، جام بیل کششی و کابلهای لازم جهت کنترل قسمت های مختلف تشکیل شده است. بیل کششی قادر است در سطوح خیلی بالاتر و خیلی پایین تر از سطح اتکاء خود است و در انواع زمین ها مورد استفاده قرار می گیرد. بازوی طویل آن برای حفاری و تخلیه مواد کنده شده مفید بوده و زمان سیکل کار کوتاه از محاسن این ماشین می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا