بلاگمصالح و متریال

انواع سنگ نمای ساختمانی

انواع سنگ نمای ساختمانی

انواع سنگ طبیعی را در ابعاد مختلف و ضخامتهای معین چند سانتیمتری می برند و صیقل می دهند و سپس آنها را با ضوابط و وضعیتی فیزیکی و مکانیکی استاندارد و رعایت نکات ایمنی لازم به منظور جلوگیری از جدا شدن آنها از سطح دیوار به عنوان سنگ نمای سنگی در ساختمان استفاده می کنند. (جنبه تزیین ساختمان دارند.)

مهمترین و متداول ترین سنگها در ساختمان عبارتند از :

 

– تراورتن

که یک سنگ رسوبی بوده و از کربنات کلسیم تشکیل یافته است و این سنگ در سطح زمین و درون چشمه های سوزانی که آب انها تبخیر می گردد شکل میگیرد. تراورتن بعلت بافت خوشایند و نیز تمایل به نمایش حفره های طبیعی و کوچک روی سطح بریده شده اش بعنوان سنگ تزیینی داخلی و خارجی ساختمان بکار میرود و بسیار گیراست. این سنگ دارای رنگهای سفید ، خاکستری و خرمایی روشن و تیره ، قرمز ، شکلاتی لیمویی ، کرم است. تراورتن اصولا” بعنوان سنگ نما چینی ، قلوه سنگ و سنگ بریده شده ساده بکار میرود.در زمان نصب برای چسبندگی بیشتر به سیمان در پشت آن سوراخ ایجاد میکنند.

انواع سنگ نمای ساختمانی

– مرمر

که نمونه ای از یک سنگ دگرگونی است که ساختار اولیه اش تغییر یافته است . در این حالت سنگ آهک و دولومیت به شکل مرمر کریستالی تبدیل می گردد.انواع مختلف مرمر عبارتند از : کارارا ، پارین ، نومیدین ، انیکس ، درمانت و مرمرهای نوک تیز . رنگهای مرمر از سفید خالص همراه با سایه هایی از خاکستری تا سیاه تغییر می نماید و شامل رنگهای بنفش ، قرمز ، زرد ، صورتی و سبز می باشد. رنگهای سنگ مرمر بعلت وجود مقادیر مختلف اکسید های آهن ، سیلیس ، گرانیت ، میکا و مواد کربناتی می باشد که داخل سنگها در رگه ها و دانه ها پراکنده است . کاربرد سنگ مرمر بدلیل اینکه بسیاری از مرمرها زمانیکه در معرض شرایط جوی قرار می گیرند بسرعت فاسد شده و زوال می یابند و در سطح آن به مرور سوراخ ایجاد می شود و از بین میرود بنابر این تنها برای کارهای داخلی مناسبتر است. مرمر اصولا” برای نمای ستون ، نمای دیوار و کفها استفاده می شود.در قدیم در مسجدها و امامزاده ها استفاده میشد. و بسیارگران قیمت است .

– مرمریت

نیز مانند سنگ مرمر است ، فقط در نمای داخلی مناسب است . درقدیم بیشتر در ساختمان امامزاده ها و مساجد به رنگ زرد بوده که به مرور روی آن سوراخ شده و از بین میرود .مرمریت در شرایط گرما مقاومت کم دارد و می ترکد و دارای گیرایی کم و چسبندگی ان با سیمان نیز کم است زیرا حالت شیشه ای دارد .بیشتر در کف و داخل ساختمان مناسب است .

– سنگ گرانیتی

از سنگهای آذرین می باشد و از کوارتز ، فلدسپار ، هورن بلند و میکا تشکیل شده است . گرانیت عمدتا” بسیار سخت ، پر قدرت و بادوام بوده و قابلیت صیقل پذیری بالایی را دارد . اجزای شیمیایی آن عبارتند از : دی اکسید سیلیس و اکسید آلومینیم با مقادیر متفاوتی از اکسید های آهن ، پتاسیم ، سدیم و کلسیم . این سنگ در رنگهای قرمز ، صورتی ، زرد ، سبز ، آبی ، سفید ، سیاه ، قهوهای ، شکلاتی می باشد . گرانیت کاربردهای وسیعی در ساختمان دارد از ان جمله عبارتند از : کفها ، دیوارهای نمای داخلی و خارجی ، نمای ستون و جرزهای سنگی ، کف پله ها ، تخته سنگهای پهن ، شومینه ، پل ها ، جدول و سنگفرشها ، سنگ چینی نامنظم ، محصولات دورنما ، نمای سنگی ، یک نوع نمای موزاییکی که بصورت گذاشتن قطعات شکسته یا قطعات کوچک بریده شده سنگ در داخل نمای یک پانل تبتی پیش ساخته ایجاد می گردد. ضمنا” برای نصب سنگ گرانیتی به دیوار از پشت بر آن شیار می دهند و سپس توسط سیم از دو طرف به سیمان و سنگ مجاور وصل میشود که به این عمل اسکوپ scope میگویند و روش دیگر توسط رل پلاک و پیچ می باشد.

– سنگ چینی

بعد از سنگ گرانیتی بسیار محکم است . بیشتر در شهرستانها کاربرد دارد . مانند چینی علیگودرز ، غروه و ازنا .

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا