بلاگمصالح و متریال

انواع گچ ساختمانی

گچ چیست؟

گچ یکی از مصالح ساختمانی پر مصرف است که به منظور پوشش دیوار و سقف و قالب بندی المان های دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد. گچ ساختمانی از سنگ گچ موجود در طبیعت بدست می آید. سنگ گچ دارای بافت بلوری بوده و از لایه های ضخیم تشکیل شده که پس از استخراج و فرآوری به پودر گچ ساختمانی تبدیل می شود. این سنگ بعد از آنکه توسط دستگاه ها و ماشین آلات سنگ شکن از زمین استخراج شد به کوره منتقل می گردد و در درجه حرارت ۱۸۰ سانتی گراد حرارت داده می شود. این حرارت تبلور سنگ گچ را از بین می برد و آب آن را تبخیر می کند، در نتیجه پودر گچ مورد نیاز امور ساختمانی از این طریق فراهم می گردد. گچ ساختمانی از سنگ گچ خالص بدست می آید و در پروسه تولید آن هیچ مواد افزودنی به آن اضافه نمی شود.

انواع گچ ساختمانی

گچ خاک

گچ مخصوص زیر کاری (گچ خاک) که به عنوان لایه اول گچ کاری مورد استفاده قرار میگیرد

گچ میکرونیزه

گچ مخصوص سفید کاری با مش بالا

گچ سفید کاری

گچ مخصوص لایه نهایی گچ کاری و پرداخت

انواع گچ های ترکیبی – گچ های افزودنی دار سبک سازی شده و عایق

گچ گیپتون

مخصوص گچ کاری روی بتن

گچ پاششی

گچ پلیمری پاششی مخصوص گچ کاری با دستگاه گچ پاش که سرعت اجرای گچ کاری را بسیار بالا میبرد

گچ سیوا

گچ سیوا از ترکیب گچ با مواد افزودنی خاصی مانند پرلیت و… بدست می آید که مناسب گچ کاری روی انواع سطوح به عنوان گچ زیر کار میباشد. از ویژگی های گچ سیوا گیرش یا گیرایش اولیه و نهایی بالای آن است.

گچ ساتن

گچ ساتن هم مانند گچ سیوا از ترکیب گچ با مواد افزودنی خاصی مانند پرلیت و… بدست می آید که مناسب سفید کاری به عنوان لایه نهایی گچ کاری میباشد. از ویژگی های گچ ساتن گیرش یا گیرایش اولیه و نهایی بالای آن و ضد آب ، ضد خش ، ضد رطوبت ، ضد ترک و قابلیت شستشو آن است.

ویژگی های گچ ساختمانی

  • مقاومت گچ به دو عامل دمای گیرش و میزان آب خمیر گچ بستگی دارد. مقاومت گچ پس از گیرش زیاد شده و ثابت می ماند. برای افزایش مقاومت این ماده می توان به آن ماسه اضافه نمود.
  • کمترین زمان گیرش گچ ساختمانی ۴ دقیقه و بیشترین زمان آن ۱۰ دقیقه است. بنابراین گچ از جمله مصالح ساختمانی زودگیر است که استفاده از آن مدت زمان اجرای کار را کوتاه می کند.
  • گچ پس از گیرش اضافه حجم پیدا می کند و پس از خشک شدن دچار انقباض و ترک خوردگی نمی شود. گچ سطحی صاف، یکدست و بدون سوراخ ایجاد می نماید، از این رو از این ماده برای پر کردن ترک های دیوار استفاده می شود.
  • مقاومت گچ در برابر آتش بالاست و در واقع یک متریال کندسوز محسوب می شود.
  • گچ ماده ای بسیار سبک است و استفاده از آن بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند.
  • این متریال نوعی عایق صوتی و حرارتی است.
  • گچ از خاصیت شکل پذیری برخوردار است و می توان آن را به اشکال مختلف درآورد.
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا