بلاگمصالح و متریال

راهنمایی انتخاب شیرآلات دستشویی و حمام، قسمت دوم

راهنمایی انتخاب شیرآلات دستشویی و حمام، قسمت دوم

اگرچه انتخاب شیرآلات مناسب برای دستشویی و حمام امری دشوار می‌نماید و تنوع بالای محصولات در بازار این مساله را پیچیده‌تر می‌کند اما توجه به چند نکته در انتخاب شیرآلات این کار را به یک سرگرمی مفرح تبدیل خواهد کرد. نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد، این است که اگر نیازهای ضروری و بودجه خود را در نظر داشته باشیم، دلیلی ندارد، به خود سخت بگیریم.

مطمئناً شما شیرآلاتی را می‌خواهید که سبکی متناسب با دکوراسیون دستشویی و حمام داشته باشند. در عین حال نیاز است که مواردی دیگر مانند ساختار شیر آب، نوع جلای بدنه، دفعات استفاده از دستشویی و حمام در روز و ساختار سینک دستشویی را هم مدنظر قرار دهید.

اغلب شیرآلات دستشویی و حمام آنچنان فناوری پیچیده‌ای ندارند و از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که از دهه‌‌های گذشته رایج بوده‌اند. البته تعداد اندکی از شیرآلات از فناوری‌های پیشرفته بهره می‌برند که به تناسب نیاز و بودجه، قابل خریداری هستند. این مطلب به شما کمک می‌کند که محصولات در بازار را بهتر بشناسید و به راحتی تصمیم نهایی خود را بگیرید.

 

مسائل اولیه

شیرآلات دستشویی و حمام در انواع مختلف با ویژگی‌های گوناگون وجود دارند. به هر حال تنوع فراوان برای انتخاب، افراد را سردرگم می‌کند. ورای مسائل زیبایی­شناسی، در مورد شیرآلات دستشویی و حمام چند نکته اساسی وجود دارد. اگر درک کافی از این موارد پایه‌ای به دست آورید، بسیاری از اسرار انتخاب شیرآلات برایتان آشکار خواهد شد.

شیرآلات دستشویی و حمام چهار ویژگی اساسی دارند که لازم است آنها را بدانید:

۱- ساختار

۲- کیفیت ساخت و نوع دریچه

۳- جلای بدنه

۴- سبک

ساختار شیرآلات

     ساختار شیرآلات شامل نحوه قرارگیری شیر آب (قرارگیری روی دیوار یا قرارگیری روی سینک)، تعداد دستگیره‌ها و تعداد سوراخ‌های لازم برای نصب آن است.

دو کلم ه­ای که در رابطه با شیرآلات زیاد می‌شنویم، کلمات «متمرکز» و «گسترده» هستند. این دو کلمه به ابعاد شیر آب و به عبارت دیگر به فاصله بین سوراخ‌ها در سینک یا دیوار که شیر آب به آنها متصل می‌شود، اشاره دارد. در مورد شیرآلات با دو دستگیره، این واژه‌ها به فاصله بین دو دستگیره و فاصله آنها با قوسی شیر آب اشاره دارند.

شیرآلات متمرکز، طوری طراحی و ساخته می‌شوند که بین دستگیره‌ها چهار اینچ فاصله باشد. همچنین شیرآلات متمرکز می‌توانند دستگیره و قوسی شیر آب را در یک بدنه داشته باشند. این ساختار در دستشویی و حمام‌هایی با فضای محدود کاربرد زیادی دارد.

اگر سینک دستشویی شما دارای سه سوراخ متمرکز باشد، یعنی بین سوراخ‌ها ۴ اینچ فاصله باشد، تصور نکنید که انتخاب‌های شما تنها محدود به شیرآلات دودستگیره‌ای هستند، بلکه شما می‌توانید از شیرآلات تک­دستگیره‌ای هم استفاده کنید. مدل­هایی از شیرآلات تک­دستگیره‌ای در بازار موجود هستند که روی یک سینی سوار شده‌اند و دو سوراخ دیگر سینک را می‌پوشانند.

شیرآلات گسترده برای آب سرد و گرم لوله­ کشی جدا و دستگیره مستقل از قوسی دارند. در شیرآلات گسترده بین دو دستگیره حداقل ۶ اینچ فاصله وجود دارد. این نوع شیرآلات معمولاً روی سینک‌های کوچک اجرا می‌شوند. برای این نوع شیرآلات، سینک دستشویی یا دیوار باید سه سوراخ داشته باشد. دو تا برای دستگیره‌ها لازم است و یکی برای قوسی شیر آب.

شیرآلاتی که روی دیوار نصب می‌شوند، همانطور که از اسمشان پیدا است، بالای سینک دستشویی و روی دیوار قرار می‌گیرند. این نوع شیرآلات برای نصب به همراه سینک‌های استوانه‌ای عالی هستند. سینک‌های استوانه‌ای را روی میز توالت قرار می‌دهند و شیر آب روی دیوار مجاور و بالای سینک نصب می‌شود. اگر می‌خواهید که سینک استوانه‌ای و شیر آب دیواری نصب کنید، مطمئن شوید که قوسی شیر آب ارتفاع و خمیدگی لازم را داشته باشد و تمام بدنه داخلی سینک دستشویی را با پاشیدن آب پوشش دهد. همچنین باید توجه کرد که قوسی شیر آب دقیقاً روی دریچه خروجی آب سینک قرار بگیرد.

شیرآلاتی که در آنها قوسی و دستگیره در یک بدنه ترکیب شده‌اند، شیرآلات تک سوراخ هستند. این نوع شیرآلات در دو نوع دو­دستگیره‌ای و تک­دستگیره‌ای در یک بدنه وجود دارند. اهرم‌ها در نوع دو­دستگیره‌ای در دو طرف قوسی شیر آب قرار دارند و به بدنه چسبیده‌اند. برای این نوع شیرآلات لوله‌کشی‌های جدا برای هر دستگیره لازم نیست.

بعضی شیرآلات دستشویی و حمام مانند آنچه در شیرآلات آشپزخانه‌ها مشاهده می­شود، دارای قوسی جداشونده و کشیدنی هستند که کار را برای شست‌و‌شو آسان‌تر می‌کنند. در این نوع شیرآلات یک شیلنگ به قوسی شیر آب وصل می‌شود و هنگام جدا کردن قوسی، شیلنگ به همراه قوسی به بیرون کشیده می‌شود.

کیفیت ساخت و نوع دریچه

از نکات مهم دیگر که باید در هنگام انتخاب شیرآلات مدنظر داشته باشیم، نوع دریچه استفاده شده در شیر آب و کیفیت ساخت آن است. شیرآلاتی که کیفیت ساخت بالا و دریچه‌ای با جنس مرغوب دارند، قابل اطمینان‌تر هستند و می‌توانند سال‌ها برایتان کار کنند.

ماده‌ای که بیشترین کاربرد را در ساخت بدنه شیرآلات دارد، فلزِ برنج است. مدل‌های ارزان‌تر شیرآلات از پلاستیک ساخته می‌شوند. فلز برنج معمولاً با لایه‌ای از کروم، روکش می‌شود یا با روش پی ‌وی ‌دی (لایه نشانی به روش تبخیر فیزیکی) جلا داده می‌شود. این لایه، شیر آب را از خوردگی محافظت می‌کند و جلوه خاصی به شیرآلات می‌دهد. بدون این لایه محافظ، برنج دچار خوردگی شده و کدر می‌شود.

تکنولوژی دریچه در واقع چیزی است که جریان آب را کنترل می‌کند. همه وظایف عملکردی شیر آب را این قسمت انجام می‌دهد و بیشترین قطعات متحرک را دارد. چگونگی طراحی آن مستقیماً بر عملکرد آن تاثیر دارد.

چهار نوع فناوری در ساخت دریچه شیرآلات وجود دارد. تحت ‌فشار، توپی، کارتریجی و دیسک سرامیکی. نکته مهمی که باید به‌ خاطر داشته باشیم، این است که نوع دریچه‌ای که در شیرآلات استفاده می‌شود، نقش مهمی در دوام شیر آب دارد و دوام بیشتر، مساوی با طول عمر بیشتر است قبل از چکه کردن و نیاز به تعمیر شیر آب.

دریچه تحت فشار: این نوع دریچه در شیرآلات به طور معمول دستگیره‌های جداگانه برای آب گرم و سرد دارند. این نوع دریچه ساده‌ترین نوع دریچه است که جریان آب را با یک قطعه پیچ مانند تعبیه شده در دستگیره کنترل می‌کند. این قطعه پیچ مانند به عایقی که معمولاً واشری از جنس لاستیک است، فشار می‌آورد و جریان آب را باز یا بسته می‌کند. این نوع دریچه‌ها سریع‌ترین نرخ خرابی را در میان دریچه‌های شیرآلات دارند و نیاز به مراقبت و تعویض واشر پیدا می‌کنند.

دریچه توپی: این نوع دریچه در شیرآلات تک­دستگیره‌ای استفاده می‌شود. دریچه توپی دارای منافذی است که به وسیله آنها فشار آب و مخلوط آب گرم و سرد خروجی از قوسی را کنترل می‌کند. هنگامی که دستگیره را تکان می‌دهید، حالت این منافذ در داخل دریچه تغییر کرده و جریان آب را کنترل می‌کنند. در این نوع دریچه‌ها مانند دریچه‌های تحت فشار از واشر استفاده نمی‌شود بلکه این دریچه‌ها، قطعات بیشتری را در خود جای داده‌اند و ساختار پیچیده‌تری دارند.

دریچه کارتریجی: دریچه‌های کارتریجی از کلاهکی توخالی استفاده می‌کنند که به لوله آب وصل است و در داخل کلاهکی دیگر جابجا می‌شود. حرکت دستگیره شیر آب، این کلاهک‌ها را با فاصله نسبی از یکدیگر به حرکت درمی‌آورد و موجب جریان آب یا مسدود شدن آن می‌شود. این نوع دریچه‌ها قطعات متحرک کمتری نسبت به دریچه‌های توپی دارند اما اینها هم دارای عایق‌هایی از جنس لاستیک و پلاستیک هستند که به مرور فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

دریچه دیسک سرامیکی: شیرآلات با دریچه دیسک سرامیکی شامل دو صفحه دایره‌ای بسیار صاف هستند که روی همدیگر می‌لغزند. این تحرک بین دو صفحه باعث کنترل جریان آب در این نوع شیرآلات می‌شود. شیرآلات با دریچه دیسک سرامیکی از گران­قیمت‌ترین‌های بازار هستند و به دوام بالا و عدم نیاز به رسیدگی معروف هستند.

جلای بدنه شیرآلات

جلا در شیرآلات دستشویی و حمام در واقع سطح خارجی بدنه شیرآلات است و روی همه قسمت‌های خارجی بدنه شیر آب و متعلقات آن اعمال می‌شود. جلا، رنگ دهنده شیرآلات است و در عین حال محافظ فلز داخلی شیرآلات نیز هست.

در بازار، شیرآلات با جلاهای گوناگون موجود هستند. اگر قصد شروع خرید شیرآلات را داشته باشید، باید بگوییم که ممکن است از تنوع جلاهای شیرآلات شگفت زده شوید.

جلاهای متداول که در بازار به فراوانی یافت می‌شوند، شامل: کروم، برنج و نیکل هستند. البته جلاهای دیگری هم یافت می‌شوند. مانند: مس صیقل یافته، برنز روغنی، مشکی مات و زبر، طلایی براق و بسیاری جلاهای دیگر که گاهی از نظر قیمتی بالاتر از جلاهای متداول هستند.

به غیر از ظاهر شیرآلات، جلای آنها و چگونگی اعمال آن به بدنه ویژگی‌های مهمی هستند که باید در موردشان بیشتر بدانیم. یکی از بادوام‌ترین جلاها برای شیرآلات دستشویی و حمام جلای ایجاد شده با روش پی‌ وی ‌دی است. پی‌ وی ‌دی کوتاه شده عبارت لایه نشانی به روش تبخیر فیزیکی است و با این روش است که جلاها را به سطوح شیرآلات می‌نشانند. سطوح پی‌ وی ‌دی بسیار بادوام و در مقابل خراش مقاوم هستند. جلاهای پی‌ وی ‌دی با فلزات برنج، نیکل، استیل ضد زنگ و تعدادی فلز دیگر وجود دارند.

آب‌کاری روش عالی دیگری برای پوشاندن و جلا دادن سطوح شیرآلات است. از زمان‌های گذشته تا الان آب‌کاری با فلز کروم متداول‌ترین روش برای جلای سطوح شیرآلات است. معمولاً آب‌کاری کروم روی سطوح فلزی ساخته شده با برنج انجام می‌شود تا آن را از زنگ زدگی و کدر شدن حفاظت کند.

جلاهای شیرآلات همچنین شامل انواعی بوده که به «جلای زنده» معروف‌ هستند و این نوع جلاها معمولاً شامل گارانتی شرکت سازنده نیستند. برنز دست ساخته و برنز روغنی دو نوع جلای زنده هستند. این نوع جلاها هیچ گونه پوشش حفاظتی ندارند و با گذر زمان زنگار به خود می‌گیرند و کهنه به نظر می‌رسند (زنگار لایه‌ای سبز رنگ است که معمولاً روی فلزات برنز و مس می‌نشیند و به آنها کهنگی و زیبایی می‌دهد). رطوبت موجود در فضای حمام و دستشویی، پاک کننده‌ها، و حتی روغنی که در دستانمان به طور طبیعی وجود دارد، می‌تواند روی این نوع جلاها تاثیر بگذارد و به آنها ظاهری قدیمی و زنگ زده بدهد.

سبک شیرآلات

سبک، هم به مولفه‌های زیبایی ­شناسی و هم به طراحی عملکردی شیرآلات اشاره دارد. سبک در واقع هدایت کننده بسیاری از تصمیمات خرید است که بسیار هم خوب است اما این توجه به سبک باید به همراهِ توجه به کیفیت ساخت و ساختار کلی شیرآلات باشد تا تجربه خریدی لذت بخش داشته باشیم.

مواردی که باید در زمینه سبک به آنها توجه کنیم، شکل و شعاع دسترسی قوسی شیرآلات هستند. مثلاً قوسی‌های مرتفع‌تر و گردن غازی فضای بیشتری برای انجام یک سری کارها مانند شستن موی سر در سینک در اختیار ما قرار می‌دهند. مورد مهم دیگر که شامل سبک است و باید مورد توجه قرار گیرد، شکل دستگیره شیرآلات است. هر دستگیره حس مخصوص به‌ خود را داشته و انتخاب آن به شما بستگی دارد. موارد قابل ذکر دیگر هم شامل ویژگی‌های راحتی مانند قوسی جدا شونده و شیرآلات الکترونیکی بدون دستگیره هستند که در بحث سبک مورد توجه قرار می‌گیرند.

این موارد را هم در نظر داشته باشید

اگر امکان دارد، شیرآلات و سینک را به همراه همدیگر انتخاب کنید. پر واضح است که سینک و شیر آب باید با همدیگر هماهنگی داشته باشند. اگر تنها شیر آب را تعویض می‌کنید، تعداد سوراخ‌هایی که در سینک فعلی دارید، تعیین کننده ساختار شیرآلاتی است که می‌توانید، انتخاب کنید. اما اگر سینک و شیر آب را با هم خریداری کنید، هم از هماهنگ بودن این دو با یکدیگر اطمینان حاصل می‌کنید و هم تنوع انتخاب بیشتری برای شیرآلات خواهید داشت.

شیرآلات شما باید مناسب استفاده روزانه‌تان باشد. قبل از خرید شیرآلات، نیاز‌های خود را مدنظر قرار دهید و به اینکه چطور از دستشویی و حمام استفاده خواهید کرد، فکر کنید. اگر قرار است کودکان از دستشویی و حمام استفاده کنند، شیرآلات شما باید برای استفاده راحت بوده و دوام کافی داشته باشد.

اندازه مناسب را انتخاب کنید. شیرآلات گسترده در استفاده، راحتی بیشتری دارند اما برای نصب آن به فضای کافی نیاز است. یک شیر آب کوچک و متمرکز برای فضاهای کوچک عالی است. بنابراین شما می‌توانید، از بیشترین وسعت سینک  استفاده کنید ولی برای تمیز کردن این نوع شیرآلات و اطراف آنها به زمان و حوصله بیشتری نیاز دارید.

فناوری شیرآلات دستشویی و حمام

به غیر از سبک و جلا، امروزه شیرآلات با فناوری‌های گوناگونی عجین شده‌اند. لیست پایین تعدادی از این فناوری‌ها را معرفی می‌کند.

عملکرد بدون استفاده از دست: شیرآلاتی که از فناوری عملکرد بدون استفاده از دست بهره می‌برند، یک راه بهداشتی و آسان برای استفاده از شیرآلات فراهم می‌کنند. این نوع شیرآلات مجهز به حسگرهای حرکتی هستند که جریان آب را کنترل می‌کند. فشار و درجه حرارت آب با یک دستگیره جداگانه به صورت دستی قابل تنظیم است.

شیرآلات با کنترل‌های لمسی: در این نوع شیرآلات شما می‌توانید، جریان آب را تنها با لمس ساده کنترل کنید. این ویژگی وقتی به کار می‌آید که دستانمان کثیف هستند و نمی‌خواهیم همه جای شیر آب را با دستمان کثیف کنیم.

شیرآلات بدون سرب: تعدادی شیرآلات تولید شده‌اند که اجازه نمی‌دهند، سرب با آب تماس پیدا کند. از این نظر این نوع شیرآلات با قوانین بهداشتی بسیاری از کشورها هماهنگ هستند.

جلاهای آسان پاک شونده: شیرآلات حمام و دستشویی دائماً در معرض شرایط نامناسب هستند. رطوبت دائمی از یک طرف و استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن آنها از طرف دیگر مثال‌هایی از این شرایط نامناسب هستند که منجر به کاهش عمر آنها می‌شوند. اخیراً انواعی از شیرآلات تولید شده‌اند که برای تمیز کردن، نیاز به مواد شیمیایی ندارند و تنها با یک دستمال پاکیزه، درخشندگی و زیبایی خود را به دست می‌آورند.

شیرآلات آسان نصب شونده: بعضی شیرآلات با ساختار خاص خود به شما اجازه می‌دهند که در مدت زمانی کمتر و با در اختیار داشتن ابزار‌های کمتر آنها را نصب کنید.

قوسی شیر آب جدا شونده: همانطور که شیرآلات با قوسی جدا شونده در آشپرخانه کارها را راحت می‌کنند، بعضی تولید کنندگان با عرضه شیرآلات با قوسی جدا شونده مخصوص دستشویی و حمام، این راحتی را به دستشویی و حمام هم آورده‌اند.

در این مقاله تقریبا تمام ویژگی‌های شیرآلات دستشویی و حمام را برشمردیم. با در نظر داشتن این موارد شما می‌توانید به راحتی و بدون سردر‌گمی بهترین و مناسب‌ترین شیرآلات را برای دستشویی و حمام خود انتخاب کرده و زیبایی آنها را دوچندان کنید.

منابع:

۱- https://www.faucetdepot.com/resources/choose-bathroom-faucet.asp

۲- https://www.apartmenttherapy.com/remodel-buying-guide-how-to-choose-bathroom-fixtures-230565

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا