بلاگمصالح و متریال

همه چیز درباره کاشی، سرامیک و موزائیک

بررسی کاشی، سرامیک و موزائیک

اختصاصی ساختمان آنلاین: امروزه و با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه صنعت ساخت و ساز و دکوراسیون، اهمیت استفاده از مصالح و متریال مرغوب، باکیفیت و زیبا دو چندان شده‌‌­است.

محیط داخلی واحدهای آپارتمانی یا خانه‌های ویلایی هم این روزها طراحی‌های بسیار خاص و قابل توجهی نیاز دارند که معمولا مالکان و ساکنان با استفاده از مشاوره‌های طراحان داخلی و دکوراسیون اقدام به پیاده­‌سازی طراحی‌های مورد نظر خود می­‌کنند.

این طراحی‌­ها شامل مواردی همچون کاغذ دیواری، رنگ، پارکت و کف پوش، ویترین و کمد و کاشی و سرامیک می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا انواع کاشی‌ها و سرامیک­‌ها را به طور مفصل به شما معرفی کنیم تا در انتخاب طراحی آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام خود با هیچ مشکلی روبرو نشوید.

در ابتدا باید بگوییم که این نوع مصالح به دسته‌های مختلفی مانند کاشی، سرامیک و موزائیک تقسیم می‌شوند.

کاشی از جمله معروف‌ترین محصولات سفالی به شمار می‌رود که محصول خاک رس و سفال است. بیشترین کاربرد آن در آشپزخانه، حمام و دستشویی خانه بوده و یکی از فرآورده‌های سرامیک است که معمولا در دمای بالای ۱۰۰۰ درجه پخته می‌شود و دانه‌های ظریف و متخلخلی پیدا میکند، و پس از پخته شدن به صورتهای لعاب‌دار و بدون لعاب مورد استفاده قرار می‌گیرد که نوع لعابدار آن ممکن است با طرح‌های مختلفی از جمله مات، براق، گل‌دار، شیشه‌گون و… به بازار عرضه شود.

کاشی و سرامیک

کاشی­‌‌ها شامل دو نوع کاشی دیواری و کاشی کف می‌شوند. کاشی دیواری همانطور که از نامش پیداست برای طراحی دیوارها کاربرد داشته و دارای مقاومت بالا و در برخی موارد قدرت جذب آب بالایی است. اما کاشی کف همان جنسی است که در بازار از آن به اصطلاح با نام سرامیک یاد می‌شود. هرچند که سرامیک در توضیح علمی‌اش ماده دیگری بوده و انواع مختلف دیگر و البته برخی کاربردهای دیگری دارد.

اما کاشی کفی یا همان سرامیک معروف در بازار مصالح ساختمانی معمولا لعاب داشته و لعاب آن هم غالبا براق است هرچند که انواع دیگری از لعاب‌ها هم در بازار به وفور یافت می‌شوند.

اما تفاوت کاشی و سرامیک در این نکته خلاصه می‌­‌شود که سرامیک معمولا استحکام بالاتری داشته و به همین دلیل در کف به کار برده می­‌شود اما کاشی به دلیل ظرافت بالاتر و وزن کم­‌تر در طراحی دیوار کاربرد بیشتری دارد.

موزائیک و انواع آن

اما نوع دیگری از این دسته مصالح نیز وجود دارد که حتما بارها نامش را شنیده‌اید یا به کار برده‌اید. این نوع مصالح که موزائیک نامیده می‌‌شود نوعی کف‌پوش متراکم است که به نوعی بتن پرس شده است و در ساختش هم از موادی چون ماسه، سیمان، سنگ دانه، پودر سنگ و البته آب استفاده می‌شود. برای ساخت سطح موزائیک‌ها نیز علاوه بر این مواد در برخی موارد از مواد رنگی هم استفاده می‌شود.

موزائیک‌ها بیشتر در ساخت و طراحی کف حیاط‌ها دیده می‌شوند و امروزه دیگر برای طراحی کف خانه و سرویس بهداشتی یا آشپزخانه از موزائیک استفاده نمی‌شود.

اما به غیر از این سه نوع مصالح، مصالح ترکیبی دیگری نظیر سرامیک موزائیک و کاشی موزائیک در بازار یافت می‌شوند که سرامیک‌ها و کاشی‌هایی هستند که در ساختشان از موزائیک نیز استفاده شده‌است تا استحکام قابل قبول‌تری پیدا کنند. این نوع مصالح هم مانند موزائیک بیشتر در حیاط کاربرد دارند اما برخلاف موزائیک معمولی ظاهر بسیار زیباتری دارند. البته در سرویس‌های بهداشتی نیز اخیرا از کاشی موزائیک استفاده‌های بسیاری می‌شود.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

نحوه اجرای سرامیک کف

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا