امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

لزوم کنترل نقشه‌های مصوب قبل از تائید فرم شروع به کار

لزوم کنترل نقشه‌های مصوب قبل از تائید فرم شروع به کار

با وجود اتفاقات ناگوار در سالهای گذشته به دلیل ریزش گودها یا ساختما‌ن‌ها که همواره باعث بوجود آمدن خسارات جانی و مالی فراوان و جریحه دار شدن اذهان عموم مردم شده‌اند، همچنان اغلب نقشه‌های سازه نگهبان و بسیاری از نقشه‌های سازه‌ای مصوب دارای مشکلات عدیده‌ای می‌باشند.

یکی از موارد مهمی که قبل از صدور فرم شروع به کار باید به دقت مورد کنترل و بررسی قرار گیرد تطابق نقشه سازه نگهبان طرح شده با عمق گود و وضعیت همجواریها می‌باشد.

در صورت عدم تطبیق نقشه‌ها باید شروع به کار و ثبت فرم مربوطه منوط به برطرف نمودن مغایرتها و ارائه نقشه‌های دقیق و اصولی سازه نگهبان متناسب با شرایط گود توسط مهندس محاسب گردد.

در این خصوص توصیه می گردد هنگام ارایه نقشه‌های اصلاح شده صورتجلسه‌‌ای میان محاسب، ناظر، مالک و سازنده تنظیم و سپس نقشه‌ها توسط ناظر به مالک یا سازنده ابلاغ گردد.

با توجه به عدم صلاحیت مهندس ناظر در تائید یا تغییر مدارک محاسباتی خصوصاً در حین اجرا و با توجه به اینکه معمولا روال قانونی اصلاح نقشه‌ها قدری زمانبر می‌باشد، توصیه می‌گردد قبل از ارائه شروع به کار؛ کلیه نقشه‌های معماری، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان نیز به طور کامل کنترل و تطبیق داده شوند.

در صورت وجود مغایرت و یا اشکالات احتمالی در نقشه ها، مخصوصاً با وضع موجود ملک، ضمن در جریان گذاشتن مهندس محاسب، تعهد کتبی لازم در خصوص اصلاح نقشه‌ها با ذکر تاریخ مشخص از مالک اخذ گردد. لیکن ناظر می‌تواند ارائه شروع به کار را منوط به رفع کامل اشکالات کلیه نقشه‌ها نماید.

بیشتر بخوانید: الزامات گزارش نویسی در ارائه خدمات مهندسی نظارت ساختمان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا