بلاگپروژه های شاخص

خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی (Sydney Opera House) از بناهای مشهور و یکی از مهم‌ترین مراکز هنرهای نمایشی در دنیا، در ایالت «نیو ولز جنوبی» کشور استرالیا، در شهر بندری سیدنی و در نزدیکی پل بندرگاه واقع شده است.خانه اپرای سیدنی یکی از مشهور‌ترین و خلاقانه‌ترین سازه‌های ساخته شده توسط بشر در سراسر دنیا محسوب می‌شود که در عین حال، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری کشور استرالیا نیز هست. در این محل همواره می‌توانید انتظار اجرای مشهورترین و برترین آثار هنری را داشته باشید و از بهترین قطعات موسیقی، اپرا و نمایش‌ لذت ببرید. مجموع این عوامل از خانه اپرای سیدنی، میعادگاهی برای عاشقان هنر و معماری به وجود آورده است.

تاریخچه خانه اپرای سیدنی

ساختمان خانه اپرای سیدنی توسط «یورن اوتزون» معمار دانمارکی در سال۱۹۵۷ میلادی طراحی شد و پس از اتمام عملیات ساختمانی مجموعه در تاریخ بیستم اکتبر سال ۱۹۷۳ ملکه الیزابت دوم از آن پرده برداری کرد. یورن اوتزون به جهت طراحی خانه اپرای سیدنی در سال ۲۰۰۳ برنده جایزه معماری «پریتزکر» شد و ساخته‌ی ارزشمند او در ۲۸ ژوئن سال ۲۰۰۷ در لیست بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی جهانی، یونسکو به ثبت رسید. بهترین زمان بازدید از این مجموعه، ماه ژوئن است که طی آن جشنواره پر شکوه و زیبای سیدنی برگزار می‌شود و نمایش‌های نور و رنگ، صحنه‌های نفس‌گیری به وجود می‌آورند.

معماری خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی از یک طراحی اکسپرسیونیسم مدرن به همراه مجموعه‌ای از پوسته‌های بتنی پیش ساخته بزرگ بهره می­‌برد که هر یک از طریق ترکیب با بخش‌هایی به شعاع ۷۵.۲ متر ترکیب شده و سقف این سازه را تشکیل داده‌اند. این ساختمان، زمینی به مساحت ۱.۸ هکتار را پوشش می‌­دهد و در عریض‌­ترین نقطه خود دارای ۱۸۳ متر طول و ۱۲۰ متر عرض است. خانه اپرای سیدنی، توسط ۵۸۸ پایه بتنی که تا عمق ۲۵ متری زیر سطح دریا فرو رفته اند، از جانب دریا نیز حمایت می‌­شود که سبب پایداری هرچه بیشتر آن شده است.

سازه‌های سقف خانه اپرای سیدنی که اغلب از آنها تحت عنوان پوسته یاد می‌شود، در اصل تخته‌های بتنی پیش‌ساخته پشتیبانی شده توسط تیرهایی بتنی هستند و از این رو نمی‌توان آنها را پوسته‌های ساخته شده در یک حالت سازه‌ای سخت به شمار آورد. این پوسته­‌ها یا همان تخته‌های بتنی پیش‌ساخته، علیرغم رنگ سفیدی که در نگاه اول به چشم می‌خورد، دارای الگوی شورون ( V برعکس) ظریفی هستند که از ۱،۰۵۶،۰۰۶ کاشی، در دو رنگ سفید براق و کرم مات، تشکیل شده است. این کاشی‌ها توسط یک شرکت سوئدی به نام Höganäs AB ساخته شده‌اند که عموما کاشی‌های سنگ نما را برای صنعت کاغذ سازی تولید می کند.

ساختمان بیرونی خانه اپرای سیدنی، علاوه بر کاشی‌های به کار رفته در پوسته و دیواره­‌های جدار شیشه‌ای فضاهای داخلی، به مجموعه‌ای از پنل‌های گرانیتی به دست آمده از تارانا مزین شده‌اند. من جمله سایر متریال‌های قابل توجه به کارگرفته شده در طراحی سطح داخلی خانه اپرای سیدنی نیز می‌توان از بتن بدون فرم، تخته چند لا درخت غان سفید استرالیایی عرضه شده توسط واکوپ ر شمال نیو ساوت ولز و سازه‌های چوبی گلولام صیقل داده شده نیز نام برد.

دو فضای بزرگتر خانه اپرای سیدنی، سالن کنسرت سمت غربی پوسته و تئاتر جوآن ساترلند سمت شرقی را در خود جای داده است. این پوسته‌ها که به منظور نشان دادن الزامات ارتفاع داخلی و فضاهای ورودی اندکی که تا جایگاه صندلی­‌ها واقع در برج‌های طبقات بالاتر نیز ادامه دارد، در این اندازه انتخاب شده‌اند. سالن‌های کوچکتر خانه اپرای استرالیا (تئاتر درام، پلی هاوس و استودیو) در داخل بالکن و در زیر سالن کنسرت قرار دارند و تعداد کمی از پوسته‌هایی که در سمت غربی پله‌های مونومنتال خانه اپرای سیدنی جاخوش کرده‌اند نیز رستوران بنلانگ را در بر می‌گیرند. بالکن‌هایی با فضاهای عمومی باز امحصور و حیاط جلویی سنگفرش خیابان و پله‌های مونومنتال مجاور نیز به عنوان فضاهای نمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا