امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

اقدامات ناظر در صورت طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی

اقدامات ناظر در صورت طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی

در صورتی که قرارداد نظارت بین مالک و ناظر منعقد و در دفاتر الکترونیک شهر ثبت شده باشد لیکن پروانه ساختمانی بعد از سپری شدن ۱۵ درصد مدت قرارداد یا حداکثر ۲ ماه همچنان صادر نشود ناظر می‌تواند با استناد به بند ۷-۴ قرارداد نظارت، از نظارت پرونده انصراف دهد.

بند ۷-۴ ماده ۷ قرارداد نظارت:

چنانچه ظرف ۱۵% مدت قرارداد موضوع ماده ۲ قرارداد و یا حداکثر ۲ ماه پس از تاریخ عقد آن صاحب‌کار نتواند پروانه ساختمان را دریافت نماید یا از دریافت آن منصرف گردد یا عملیات اجرایی را شروع ننماید، قرارداد با تایید سازمان قابل فسخ خواهد بود و ۲۰% از مبلغ حق‌الزحمه توسط سازمان استان کسر و بر اساس ضوابط سازمان استان به مهندس ناظر پرداخت خواهد شد و مابقی به صاحب‌کار مسترد خواهد گردید.

نکات مهم و قابل توجه:

نکته ۱- پرداخت ۲۰ درصد حق‌الزحمه نظارت در صورت انصراف ناظر طبق ماده ۷-۲ منوط به تایید سازمان است.

نکته ۲- (بسیار مهم): در صورت دریافت ۲۰ درصد حق‌الزحمه نظارت توسط ناظر، به معنای عدم انصراف ناظر بوده و کار مورد نظر در امتیاز صف ارجاع کار برای ناظر لحاظ می‌گردد.

نکته ۳- (بسیار مهم): عدم دریافت ۲۰ درصد حق‌الزحمه نظارت توسط ناظر، به معنای عدم پذیرش کار بوده و کار مورد نظر در امتیاز صف ارجاع کار در نظر گرفته نمی‌شود.

چه زمانی می بایست گزارش اتمام عملیات ساختمان به دفتر خدمات الکترونیک ارائه گردد؟

مطابق فصل چهارم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، ناظر موظف است پس از اتمام هر یک از مراحل اجرای اصلی ساختمان، گزارش خود را با همان کیفیتی که در پروژه وجود دارد (منظور با خلاف یا بدون خلاف) ارایه نماید. بنابراین پس از اتمام عملیات اجرایی ساختمان، گزارش ناظر با می بایست به شهرداری ارایه گردد. « اتمام عملیات » عنوان مرحله لازم نیست گزارش اتمام عملیات حتماً بدون خلاف اعلام شود و در صورت وجود خلاف، ناظر مکلف است این گزارش را با عنوان “خلاف دارد” ارایه نماید. در این حالت توصیه میشود در قسمت توضیحات گزارش مرحله ای، ذکر شود که تا زمان رفع موارد خلاف، اجازه ی بهره برداری از ساختمان توسط ساکنان وجود ندارد.

زمانی که مالک تمامی تعهدات خود در پروژه ( از جمله أخذ تاییدیه آسانسور و أخذ تاییدیه آتش نشانی (در صورت لزوم) و رفع کلیه معایب اعلام شده توسط ناظر) را به انجام برساند، تاییدیه نهائی یا همان برگ سبز اتمام عملیات ساختمانی توسط ناظر امضا و به مرجع صدور پروانه جهت صدور پایانکار ارایه خواهد شد.

جهت ارائه خدمات مهندسی در شهر دیگر غیر از استان اخذ پروانه چه اقدامی باید انجام شود؟

– طبق تبصره ۲ ماده ۲۲ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی با مراجعه به امور ناظران سازمان و ثبت درخواست طبق فرم مربوطه،
پس از انجام کنترل های لازم معرفی نامه صادر می گردد.

 جهت انتقال محدوده ارائه خدمات مهندسی به استان دیگر چه اقدامی لازم است؟

– کلیه تعهدات فعلی متقاضی در استان تهران، می بایست تعیین تکلیف گردد.

در صورتی که ناظر به علت عدم دسترسی، در سیستم شهرداری قابلیت ارائه خدمات مهندسی نداشته و اکنون آماده ارائه خدمات باشد، ناظر چه اقدامی لازم است انجام دهد؟

– می بایست به امور ناظران مراجعه و نسبت به اعلام حضور طی فرم مربوطه اقدام نماید. پس از انجام کنترل های لازم، سازمان حضور عضو را به امور مهندسین ناظر شهرداری اعلام می نماید.

در چه صورت می توان ناظر را تعویض نمود؟

– با توافق مالک و ناظر و مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک شهر و تکمیل فرم مربوطه امکان پذیر می باشد.
– احراز عدم دسترسی به ناظر توسط سازمان ( از قبیل فوت ناظر، خروج از کشور برای مدتی بیش از یک ماه، مقررات ملی ساختمان،و … ) پس از تکمیل فرم عدم دسترسی توسط مالک، اقدام لازم صورت می پذیرد.
– صدور رای داوری مبنی بر خاتمه قرارداد ناظر و مالک
– عدم اجرای رای داوری توسط ناظر پس از تایید سازمان

الزام به ارایه چک و سفته توسط ناظر برای چه پروژه هایی الزامی است؟

در پروژه هایی که زیربنای آنها بیش از ۲۰ هزار متر مربع باشد، ناظر جهت دریافت حق الزحمه نظارت خود ملزم به ارایه چک و یا سفته می باشد.

رویه پرداخت حق الزحمه استحکام بنا چگونه است؟

در صورتیکه مالک حق الزحمه استحکام بنا را به حساب سازمان واریز کرده باشد، حق الزحمه استحکام بنا، صرفاً پس از صدور پایان کار توسط شهرداری و ارایه مدارک زیر توسط ناظر به وی پرداخت خواهد شد:

تصویر پایان کار صادر شده، تصویر برگه استحکام بنا ثبت شده، نقشه های تهیه و تایید شده توسط ناظر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا