بلاگمصالح و متریال

بررسی انواع قرقره مجهز به کنترل از راه دور

قرقره و انواع آن

اختصاصی ساختمان آنلاین: قرقره‌ها یکی از لوازمی هستند که امروزه برای کارهای مختلفی همانند کار آبیاری، مجتمع‌های مسکونی و بخصوص در کار آتش نشانی به کار گرفته می‌شوند. به این ابزار در کارآتش نشانی، قرقره‌هوزریل می‌گویند. این وسیله دارای لوله‌هایی با قطر کم (در حدود ۱۹ میلیمتر) و طول ۲۰ متر به بالا و از جنسی غیر قابل نفوذ است. لوله‌ها را بر روی قرقره‌های مخصوص می‌پیچانند، به همین منظور لوله باید از انعطاف خاصی برخوردار باشد. این لوله‌ها برای رساندن هرچه سریع‌تر آب به محل آتش سوزی کاربرد بسیاری دارد. این قرقره‌ها معمولاً ازیک تیوپ داخلی چند لایه که از نخ محکم بافته شده و توسط لاستیک پوشانده شده تشکیل می‌شود.

استاندارد نصب هوزریل

۱- هوزریل باید در محل‌های مشخص و قابل دسترسی در هر طبقه نصب شود، طوری که بتواند تمام اتاق‌های موجود در آن طبقه را پوشش دهد.

۲- اصولا هوزریل باید در محل‌های خروجی و اضطراری نصب شود.

۳- هوزریل باید در داخل شیارهایی نصب شود تا مانعی در مقابل حرکت آن وجود نداشته باشد.

۴- همانند فایرباکس هورزیل باید در ارتفاعی مابین ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر نصب گردد.

۵- فشار آب درداخـل هوزریل باید به اندازه‌ای باشد که حداقل پرتاب آب ۶ متر بصورت جت و میزان آب خروجی ۳۰ لیتر در هر دقیقه باشد.

۶- یک هوزریل باید سطحی در حدود ۸۰۰ متر مربع را پوشش دهد.

قرقره‌برزنتی یا قرقره‌هورزریلی

میزان آب خروجی قرقره برزنتی در هر دقیقه بیشتر از قرقره‌هوزریلی است اما استفاده از آن برای افراد آموزش دیده مناسب است، در حالی که استفاده از قرقره‌هوزریلی برای تمام افراد آسان است. در قرقره‌برزنتی حتماً باید ۲۰ متر شیلنگ برزنتی باز شود تا عمل آبرسانی شروع شود اما در قرقره‌هوزریلی اینگونه نیست. همچنین قرقره‌هوزریلی دارای قیمت بسیار کمتر و عمر بیشتری نسبت به قرقره‌برزنتی است.

داخل شیلنگ مورد استفاده در قرقره‌های برزنتی، حتما باید قبل از پیچیده شدن به دورقرقره خشک شود. زیرا رطوبت باقیمانده در داخل آن باعث پوسیدگی سریع از داخل خواهد شد. اما در مورد خود قرقره ها باید گفت قرقره‌هوزریلی بدلیل باز شدن آسان از سرعت عمل بیشتری نسبت به نوع برزنتی آن برخوردار است و برای اطفاء حریق در لحظات اولیه آتش سوزی بهتر عمل می‌نماید.

انواع قرقره هورزریلی

با توجه به کاربردهای مختلف، این نوع قرقره انواع زیادی دارد. از معروف‌ترین آنها می‌توان به قرقره هوزریل الکتریکی، قرقره هوزریل دستی و الکتریکی، قرقره هوزریل متحرک و قرقره مجهز به کنترل از راه دور اشاره کرد.

قرقره‌هوزریل متحرک برای مصارف آتش نشانی، آبیاری و شستشو مناسب است و در این موارد استفاده می‌شود. اما قرقره هوزریل الکتریکی جهت استفاده در مجتمع‌های مسکونی، اماکن تجاری، زمین‌های تنیس و … طراحی شده است. قرقره هوزریل دستی و الکتریکی هم دارای مکانیزم های حرکتی خاصی بوده و به دو صورت دستی و الکتریکی قابل کنترل است.

اما قرقره‌های مجهز به کنترل از راه دور که معمولا به منظور آبرسانی به زمین های چمن طراحی می‌شود، دارای ویژگی خاصی هستند که آن‌ها را از سایر محصولات متمایز می‌سازد و آن ویژگی قابلیت باز و بسته کردن قرقره از راه دور است. این ویژگی در زمین‌های بسیار وسیع کاملا کارآمد است.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

معرفی و بررسی انواع قفل ساختمان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا