بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی مرکز خرید سام

معمار:

سمیه نایب عباس،نازنین افشار،فاطمه براتی پور

موقعیت:

تهران

دسته بندی:

مجتمع

سال پروژه:

۲۰۱۱

مرکز خرید سام، تجلی تجمل در خیابان فرشته تهران

اختصاصی ساختمان آنلاین: تهران شهر مجتمع‌های تجاری بزرگ و کوچکی است که قرار است تا سال‌های آینده جای مغازه‌ها و فروشگاه‌های خطی را بگیرند. وجود مجتمع‌های تجاری در کلان‌شهرهای شلوغ و پر ترافیکی مانند تهران، باعث کاهش حجم ترافیک می‌شود. علاوه بر این برندهای معتبر و مشهور ترجیح می‌دهند در مجتمع‌های تجاری مستقر شوند. به همین دلیل در مناطق شمالی شهر تهران روز به روز به تعداد مجموعه‌های تجاری افزوده می‌شود. در این مناطق عمدتا مجتمع‌هایی ساخته می‌شود، که گاه بسیار لوکس، متفاوت و خاص هستند و برندهای لوکس را در خود جای می‌دهند.

مجتمع تجاری تجاری سام یا سام سنتر یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید تهران است که در منطقه‌ی الهیه و خیابان فرشته واقع شده است. معماری این مرکز را دفتر معماری کانسپت بر عهده داشته است  معماران آن سمیه نایب عباس، نازنین افشار و فاطمه براتی پور بوده‌اند. این مجتمع در زمستان سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده است. هدف از ساخت این مرکز خرید لوکس گردآوری برندهای بین‌المللی و ارائه‌ی کالاهای لوکس و متنوع در سطح کلاس جهانی به مشتریان بوده است.

مجتمع تجاری سام سنتر در زمینی به مساحت ۱۷۵۰ متر مربع ساخته شده است. فضای تجاری آن، مساحت ۲۳۵۰ مترمربع را در برگرفته است. سام سنتر در ۹ طبقه بنا شده است که طبقه اول و همکف آن را بیست و شش فروشگاه تجاری در ابعاد ۳۵ تا ۲۰۰ متری اشغال کرده است. این مجتمع دارای دویست پارکینگ به مساحت کلی۱۴۰۰۰ مترمربع است که از طبقه دوم تا هفتم وجود دارند. همچنین رستورانی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع در طبقه ۹ مجتمع تجاری سام سنتر قرار دارد و آشپزخانه‌ای در طبقه‌ی هشت آن نیز ساخته شده است. چشم‌انداز رستوران این مجموعه از طبقه نهم، کوه‌های شمال تهران است که منظره‌ای بی‌بدیل و دوست‌داشتنی‌ است.

سام سنتر به دلیل معماری داخلی ویژه‌اش در سال ۱۳۹۲ توانست رتبه دوم گروه ساختمان‌های عمومی در مسابقه معماری داخلی از آن خود کند.

مرکز خرید سام سنتر به دلیل وجود اِلمان‌های به کار رفته در معماری‌اش در پارادایم معماری مدرن جای گرفته است و به همین خاطر یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید ایران به شمار می‌رود که دارای مشتریان خاصی است. از آنجایی که این مرکز از الگو‌های مجتمع‌های تجاری لوکس دنیا پیروی کرده است، در ایران به نوعی الگوی داخلی برای مراکز خرید مشابه تبدیل شده است. مخاطب هدف مجتمع تجاری سام سنتر، قشر مرفهی است که انتظاری در سطح مراکز خرید جهانی از سام سنتر دارد به همین دلیل معماران این مجموعه تلاش کرده‌اند تا این مجتمع را با استانداردهای جهانی طراحی کنند و بسازند. نمونه‌های برگزیده برای الگوبرداری مجتمع تجاری سام دوبی‌مال، امارات مال و ایستیانا پارک ترکیه بوده‌اند. سام سنتر چندان بزرگ و شلوغ نیست و دلیل این موضوع این است که ایده‌ی اصلی این مرکز تجاری بر خاص و لوکس بودن آن تمرکز داشته است، بنابراین سام‌سنتر می‌تواند از ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت پذیرایی کند، تا محیط این مرکز شلوغ و پر ازدحام نشود.

 

 

نمای مجتمع تجاری سام‌سنتر از دو پسته ساخته شده از جنس لمینیت فشرده است که در لایه‌ی بیرونی آن پانچ شده است. همچنین دیوارهای ماسونری طبقات پارکینگ نیز در لایه‌ی درونی با استفاده از همین متریال لمینیت فشرده پانچ شده است، در میان دو پوسته‌ی نمای ساختمان نورپردازی‌هایی اعمال شده است که در شب ساختمان را مانند یک جعبه‌ی درخشان جلوه‌گر می‌کند.

به گزارش ساختمان آنلاین: در قسمت بیرونی مجتمع و در محدوده‌ی پیاده‌روی‌ای که ورودی اصلی آن می‌رسد، سنگ‌های شیارداری به رنگ خاکستری تعبیه شده است که در تناسب با پلکان سفید و صیقلی ورودی اصلی قرار دارد. علاوه بر این با استفاده از عناصر دکوراتیو و سقف‌ نورپردازی شده، نوعی تضاد بین پیاده‌رو و محیط اطراف ساختمان پدید آمده است. همچنین در این ساختمان آبنمای دیواری نیز تعبیه شده است.

در طراحی مرکز خرید سام، این ایده‌ی بنیادین وجود داشت که محیط لابی به عنوان یک فضای کانونی ایفای نقش کند و فضایی پویا پیرامون آن شکل بگیرد. به همین دلیل لابی وسیع مرکزی با تعبیه‌ی فروشگاه‌های پیرامونی، در محور یک بیضی ایجاد شده‌اند. این لابی بیضی شکل، دید تمام به ویترین فروشگاه‌ها را از تمام قسمت‌ها فراهم ساخته است. همچنین، تلاش شده است تا عناصر سازه‌ای دیگری که در این قسمت به کار رفته‌اند پنهان باشند و از ایجاد خطوط افقی و خطوط عمودی واضح نیز پرهیز شود تا، آشفتگی بصری که معمولا در مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید شاهدش هستیم به حداقل برسد.

درباره‌ی لابی چهار رستوران‌ بین‌المللی که در طبقه بالایی جای گرفته‌ است نیز می‌توان گفت که این فضا در واقع یک فضای عبوری است که با استفاده از قطعات بزرگ شیشه های ضخیم و تیره رنگ در تضاد با سطح درخشانی که از پشت نورپردازی می‌شود حالت تعلیق به خود گرفته‌اند.

پارکینگ اختصاصی و استاندارد مرکز خرید سام سنتر دارای دو مسیر دسترسی است که یکی از خیابان فرشته و دیگری از بزرگراه مدرس به این مرکز می‌رسند. سام کافه یکی از بهترین و لوکس‌ترین کافه‌های تهران نیز در این مرکز تجاری قرار دارد.

4.9/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا