امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

اشاره به عدم حضور مجری ذیصلاح در هر یک از گزارشات مرحله‌ای

اشاره به عدم حضور مجری ذیصلاح در هر یک از گزارشات مرحله‌ای

 

طبق فصل چهارم آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کلیه عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به عنوان مجری انجام شود و مالکان برای انجام امور ساختمانی خود مکلفند از اینگونه مجریان استفاده نمایند.

به دلایل مختلف، مجری ذیصلاح همچنان در ساخت و سازها جایگاهی ندارد و از این بابت فشار وارده به مهندس ناظر به دلیل بر دوش کشیدن ضعف عدم حضور فرد دارای صلاحیت در نقش سازنده ساختمان بسیار زیاد، طاقت فرسا و مملو از پیچیدگی‌های حقوقی می‌باشد.

با توجه به بیان “نظارت مستمر” در تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها در حقیقت مهندس ناظر این فرض را پذیرفته است که هرگونه عملیات اجرائی تحت نظارت وی بوده و باید پاسخگوی تمام موارد فنی آن باشد.

در چنین حالتی بروز حادثه به معنای ارتکاب تخلف، اهمال کاری و عدم رعایت نظامات دولتی توسط مهندس ناظر بوده و در صورتی که حادثه مذکور دارای تلفات جانی باشد نه تنها بی‌اطلاعی مهندس ناظر از چگونگی روند اجرا و عملیات اجرائی در دادگاه مسموع نخواهد بود بلکه وفق ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ بخش تعزیرات، مهندس ناظر متحمل مجازات سنگینی خواهد شد.

با توضیح فوق لازم است که تا اجرایی شدن کامل ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مهندس ناظر در تمام گزارشات مرحله‌ای پروژه تحت نظارت به عدم صلاحیت سازنده یا مالک ساختمان و مغایرت این موضوع با این موضوع با مواد ۹ و ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، به‌عنوان خلاف اشاره نموده و بر لزوم حضور مجری ذیصلاح را در گزارش تأکید نماید.

به‌عنوان نمونه می‌توان از این عبارت زیر در گزارشات مرحله‌ای استفاده نمود:
“عملیات اجرایی برخلاف مواد ۹ و ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بدون سازنده ذیصلاح در حال انجام است، لذا مراتب طبق قوانین مربوطه جهت جلوگیری از عملیات اجرایی و اقدامات مقتضی اعلام می‌گردد.”

لازم به ذکر است که این گزارش باید به شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و همچنین اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی ارائه و در دبیرخانه‌های مربوطه ثبت گردد.

بیشتر بخوانید: الزامات گزارش نویسی در ارائه خدمات مهندسی نظارت ساختمان

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    نظارت ساختمانی را به عهده گرفته ام که مالک خودش میخواهد اجرا کند
    من چه مدرکی باید از او بخواهم که نشان دهنده صلاحیت او باشد؟
    و اگر صلاحیت ندارد از همان گزارش شروع به کار گزارش عدم حضور مجری ذیصلاح رد کنم؟
    آیا مالک میتواند از من شاکی شود که من پیمانکارم و سابقه اجرا دارم (چندین پروژه دیگر هم در حال ساخت دارد) چرا گزارش خلاف رد کرده ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا