بلاگمصالح و متریال

معرفی انواع پروفیل‌ PVC، UPVC، آلومینیومی، پلی استایرن و ورق اتصال

اختصاصی ساختمان آنلاین: پروفیل در واقع به ورق‌های فلزی با مقاطع ثابت اطلاق می‌شود که طبق کاربرد آن‌ها به صورت‌های مختلفی خم می‌شوند و در صنعت و به ویژه ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارند. در این بخش قصد داریم تا شما را با انواع و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

انواع پروفیل و کاربرد آن‌ها

معرفی انواع پروفیل‌ PVC، UPVC، آلومینیومی، پلی استایرن و ورق اتصال

گرچه پروفیل در زمینه‌های مختلفی از جمله ساخت نرده‌های فلزی، ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها، شاسی ماشین‌های سنگین مانند تریلر و نفت‌کش، صنعت خودروسازی، پایۀ میز و صندلی و … کاربرد دارد اما عمده مصرف آن در ساخت پنجره‌های فلزی و چهارچوب آن‌هاست.

انواع پروفیل از نظر شکل و ابعاد

پروفیل‌ها به طور کلی به دو نوع باز (مانند تیرآهن) و بسته (مانند لوله و قوطی) تقسیم می‌شوند اما از نظر شکل و ابعاد شامل چهار دستۀ کلی می‌شوند.

·      پروفیل مربع و مستطیل

این نوع پروفیل به دو نوع با مقاطع کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. پروفیل‌های با مقاطع کوچک بیشتر در ساخت نرده، حصار و در و پنجره کاربرد دارد در حالی که نوع بزرگ‌تر آن بیشتر در ساخت ستون و اسکلت فلزی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

·      پروفیل نبشی و ناودانی

این نوع نیز در ساخت درهای ساختمانی و قالب‌های فلزی ماشین‌آلات (پروفیل نبشی) و ساخت کرکره‌های مغازه‌ها و … (پروفیل ناودانی) استفاده می‌شود.

·      پروفیل Z

این نوع هم به دلیل شکل خاص آن (Z شکل) بیشتر در ساخت سقف سالن‌های بزرگ مانند سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبار و …کاربرد دارد.

·      پروفیل قوطی مربع

این نوع  هم بیشتر در ساخت پایه‌های میز و صندلی استفاده می‌شود.

انواع پروفیل از نظر جنس

در گذشته اغلب پروفیل‌ها از جنس فلز و آلومینیوم ساخته می‌شدند اما امروزه از موادی نظیر PVC،UPV و پلی استایرن نیز استفاده می‌شود.

پروفیل آلومینیومی

این فلز به دلیل ویژگی‌هایی از قبیل وزن کم، شکل‌پذیری آسان، تبادل دمایی پایین و البته ظاهر زیبا در صنعت و به خصوص ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد و جای فلزاتی مانند آهن را گرفته است.

پروفیل آلومینیومی در زمینه‌های مختلفی از قبیل دستگاه‌های حفاظتی، معماری و اقامتگاه‌ها، بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی و در زمینۀ در و پنجره و پارتیشن‌ها استفاده می‌شود.

پروفیل پلی استایرن

معرفی انواع پروفیل‌ PVC، UPVC، آلومینیومی، پلی استایرن و ورق اتصال

پلی استایرن نوعی پلیمر مصنوعی و معطر از مونو استایرن است که اخیراً در ساخت قرنیزها که نوعی از پروفیل هستند استفاده می‌شود. در گذشته قرنیزها اغلب از جنس سنگ یا چوب ساخته می‌شدند اما امروزه پلی استایرن که در واقع از چندلایه مواد پلاستیکی تشکیل می‌شود نیز وارد این صنعت شده است.

این نوع در مقابل رطوبت مقاوم بوده و علاوه بر قابلیت شستشو، عایق حرارتی بوده و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. از دیگر مزایای این نوع پروفیل می‌توان به وزن کم و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

پروفیل PVC،UPV

این دو نوع بیشتر در زمینه در و پنجره ساختمان استفاده می‌شود و به دلیل ویژگی‌هایی که دارند گوی سبقت را از سایر پروفیل‌های مورداستفاده در این بخش ربوده‌اند.

PVC یا پلی وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) نوعی پلاستیک است و از محصولات پتروشیمی محسوب می‌شود. از ویژگی‌های این ماده می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر شکستگی، وزن کم، مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی، سایش، خراش، ضربه و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

UPVC هم در واقع نوعی PVC است و به عبارتی نسل جدید این ماده است که اندکی در فرمولاسیون تهیه متفاوت است و همین تفاوت سبب افزایش مقاومت و قدرت عایق‌بندی این ماده شده است.

از طرفی PVC در مقابل اشعۀ ماوراءبنفش خورشید آسیب‌پذیر بوده و پس از مدتی رنگ آن تغییر می‌کند که این مسئله در مورد UPVC اصلاح ‌شده است. علاوه بر این UPVC در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاوم‌تر بوده و غیرقابل اشتعال است. همین موارد نیز سبب شده است تا UPVC جایگزین PVC شود.

ورق اتصال

این وسیله در واقع برای اتصال پروفیل‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود و در محل اتصال پروفیل‌ها به یکدیگر و یا سایر بخش‌ها نصب می‌شود.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

بررسی مصالح آسفالت قیر، آسفالت و ایزوگام

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا