بلاگپروژه های شاخص

کتابخانه عمومی در دانمارک

فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری، طرح کتابخانه ی عمومی در دانمارک را به عنوان برنده جایزه ۲۰۱۶ اعلام کرد. این مرکز بزرگترین کتابخانه عمومی در اسکاندیناوی شناخته شده و موقعیت منحصر به فرد و مرکزیت آن در شهرستان به عنوان یک عنصر کلیدی پروژه به حساب می آید.

این ساختمان که توسط گروه معماری Schmidt Hammer Lassen طراحی شده، نسل جدیدی از کتابخانه‌های مدرن هیبرید (دارای توانایی انطباق با هر دو محیط چاپی و دیجیتالی) را ارائه می‌کند. این ساختمان ۳۰‌هزار‌متر مربعی که بزرگترین پروژه در تاریخ بندرگاه آرهوس(Aarhus) است، یک کتابخانه، یک مرکز خدمات شهروندی، پارکینگ اتوماتیک برای ۱۰۰۰ اتومبیل و یک میدان عمومی در سمت بندر را دربرمی‌گیرد.

این فضای شهری چندگوشه در دهانه رودخانه آرهوس، در کنار جنگل‌ قرار گرفته و یک کمربندی تفریحی را تشکیل می‌دهد که از درون آن یک خط قطار رد می شود و ایستگاهی مختص کتابخانه دارد.

این بنای شیشه‌ای به عنوان یک فضای باز شهری با دید ۳۶۰ درجه به دریا، جنگل و شهر طراحی شده است. ساختمان، نمای پشت یا جلوی به خصوصی ندارد و قسمت بالایی ساختمان که حجمی چندگوشه است و حس گردش و حرکت را ایجاد کرده نیز بر این امر تأکید‌ می‌کند.

بالاترین طبقه‌ی این بنا شامل دفاتر اداره شهرداری و دفاتر اجاره‌ای می‌شود. دو طبقه‌ی دیگر توسط یک رمپ به هم مرتبط می‌شوند که از ۵ جایگاه تشکیل شده‌ و هر یک به فعالیت‌هایی چون برگزاری نمایشگاه، بازی‌های کامپیوتری، کارگاه‌های تعاملی، مطالعه و برگزاری مراسم مختلف اختصاص داده‌شده‌است. این رمپ پر پیچ و خم همچنان که پیوند‌دهنده بخش ادبیات و رسانه‌ها در این ساختمان است، در انتها به بخش کودکان منتهی می‌شود.

نکته جالب توجه درباره این کتابخانه، تأمین انرژی مورد نیاز آن از خورشید است که بدین منظور، سه هزار متر مربع سلول خورشیدی روی سقف آن بکار گرفته شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا