بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ویلای باغ پرتقال

معمار:

سینا احسانی،امیر اکبر زاد

موقعیت:

مازندران

دسته بندی:

ویلا

سال پروژه:

۲۰۱۶،۲۰۱۷

معرفی و بررسی معماری ویلای باغ پرتقال

اختصاصی ساختمان آنلاین: ویلای باغ پرتقال نام ویلایی است که در عباس آباد، مازندران ساخته شده است. معماری این ویلا را سینا احسانی و امیر اکبرزاد برعهده داشته‌اند. ساخت این ویلا از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ طول کشیده است. ویلای باغ پرتقال در زمینی به مساحت ۴۵۳ مترمربع ساخته شده است و کاربری آن مسکونی است. مصالح غالب به کار رفته در این ساختمان سیمان، ورق گالوانیزه بوده‌اند. همچنین کارفرمای این ویلا آقای مجید محمدی بوده است. ویلای باغ پرتقال، در سال ۱۳۹۶ در جایزه معمار در گروه ساختمان‌های مسکونی تک واحدی که برگزارکننده آن مجله معمار است تقدیر شده است.

ویلای باغ پرتقال چنان که از نامش هم پیداست در یک باغ پرتقال واقع شده است، اما برای ساخت این ویلا هیچ یک از درخت‌های باغ قطع نشده‌اند بلکه پیش از شروع به ساخت ویلا درخت‌های موجود در زمین در نظر گرفته شده برای ویلا را به جاهای دیگر باغ منتقل کردند تا همچنان به زندگی خودشان ادامه بدهند.

الگوی ساخت ویلای باغ پرتقال به شکل ساختار L است و دارای دو طبقه است. به دلیل وجود این ساختار، یک فضای نیمه باز پیلوت در ویلا به وجود آمده است که در طراحی استخر از آن استفاده شده است. همچنین این فضا باعث پدید آمدن یک نشیمن خصوصی محصور میان دو طبقه ساختمان شده است. ویلای باغ پرتقال به دلیل متوازی‌الاضلاع بودن زمین دارای دسترسی‌های ویژه‌ای است. به این معنی که فضاهای این ویلا از هم جدا هستند البته این جدایی حاصل استفاده از تیغه نیست، بلکه هر کدام از فضاها به صورت مستقل طراحی و ساخته شده‌اند.

این ویلای منحصر به فرد، ترکیب‌بندی حجمی ندارد و طراحی آن به صورت صفحه‌ای انجام شده است تا نما آزاد باشد و بتوان با استفاده از این طراحی صفحه‌ای، سطح شیروانی ویلا همگام با اقلیم منطقه ساخت.

همچنین از وجود شومینه و شیروانی برای ایجاد کانسپت ویلا نیز استفاده شده است. با این توضیح که دودکش بلند شومینه دارای یک صفحه‌ی تاشده است که نمای آن با آسمان ترکیب می‌شود.

در ویلای باغ پرتقال، آشپزخانه بسیار آزادانه طراحی شده است چرا که با فضاهای اطراف دارای مرز نیست اما در مرکز طبقه‌ی اول قرار دارد و به همین دلیل در ارتباط با نشیمن و اتاق مهمانخانه است. از سوی این فضا دارای چشم‌انداز مناسبی با قسمت‌های میانی ویلا است. در ویلای باغ پرتقال، دو پنجره‌ی گسترده و بزرگ در اتاق مهمانخانه قرار اده شده است که چشم‌انداز بدیعی از درختان باغ و استخر ویلا را فراهم کرده است.

 

دسترسی‌های فضاهای داخلی ویلا به این شکل است که اتاق مهمان‌خانه و اتاق مهمان به هم مربوط است و اتاق خواب مستر با یک پل از دیگر بخش‌ها و فضاها جداست. همچنین اتاق‌های خواب به واسطه‌ی فضای نشیمن خصوصی با هم در ارتباط هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا