امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

اخذ تعهدات سلیقه ای و فاقد وجاهت قانونی از مهندسان ناظر در شهرداری ها

اخذ تعهدات سلیقه ای و فاقد وجاهت قانونی از مهندسان ناظر در شهرداری ها

برخی از شهرداری ها در روند تکمیل پرونده شهرسازی، شروع به کار و همچنین در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی کار اقدام به الزام مهندس ناظر به امضاء تعهداتی نظیر موارد زیر می نمایند:

– تائید نتایج آزمایش مقاومت فشاری بتن
– تهیه بتن از شرکت‌های مورد تائید!
– تائید نتایج تست جوش!
– تائید نتایج تست میلگردهای مصرفی
– تایید بلوک های پلی استایرن (یونولیت) استفاده شده در ساختمان
– امضاء و تایید کلیه تاییدیه های مصالح استاندارد
– ارائه روش اجرا مفاد مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
– تایید نقشه های سازه نگهبان به منظور گودبرداری
– تایید استحکام بنا در گزارشات مرحله ای
– برگ (سبز) اتمام عملیات ساختمانی

اگر موارد فوق با ضوابط و مقررات جاری تطبیق داده شود تصدیق می گردد که دارای هیچگونه وجاهت قانونی نیستند و تنها باعث ایجاد اشکال و اخلال در امر انجام خدمات مهندسی می گردند.

ادله قانونی

نظر به اصل بدیهی و سنتی حقوق اداری مبنی بر قانونی بودن وظایف و اختیارات اشخاص حقوقیِ حقوق عمومی از جمله شهرداری ها، قانونگذار به هیچ وجه و در هیچ نصّی انجام چنین اقدامی را تجویز نکرده است و چون “اصل بر عدم وجود اختیار مذکور است” لذا اقدام شهرداری ها مغایر قانون آمره است.

تدقیق در منطوق و مفهوم قوانین و ضوابط موجود به روشنی می نمایاند:

الف) انجام خدمات مهندسی ساختمان (که برخی از مصادیق آن در ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵/۱۱/۱۷ تمثیلاً بیان شده) توسط مهندس/ مهندسان ذیربط انجام گرفته و وفق بند ۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴/۱۲/۲۲ نظارت بر حسن اجرای آن خدمات نیز فقط و فقط در اختیار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و وفق نص صریح ماده ۳۵ آن قانون در صلاحیت وزارت راه و شهرسازی است.

ب) از سوی دیگر حسب نص صریح تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری اصلاحی سال ۱۳۵۸ مهندس ناظر ساختمانی فقط مکلف است که گزارش عملیات اجرایی را با توجه به مواد ۲۲ و ۲۳ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ مصوب ۱۳۸۳/۰۴/۱۷ به مرجع صدور پروانه ارائه داده چنانچه ملک تحت نظارت آنها وفق مفاد تبصره ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در کمیسیون مربوط تحت بررسی قرار گرفت و نتیجه آن منجر به اخذ جریمه یا تخریب شد شهرداری محترم پرونده، امر را برای شورای انتظامی سازمان استان ارسال خواهد داشت و بیش از این قانونگذار اختیاری به آن نهاد محترم نداده است.

ج) تکلیف مرجع صدور پروانه به رعایت مقررات ملی ساختمان موضوع ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ناظر به فراز آخر تبصره ماده ۱۰۰ قانون شهرداری بوده و هیچ دلالتی بر تجویز دخالت شهرداری در انجام چگونگی خدمات مهندسی توسط مهندس ناظر و در نتیجه اخذ تعهد یا تعهداتی از نامبرده توسط شهرداری ندارد.

وفق مقررات شهرداری این اختیار را دارد که تعهدات قانونی لازم را از مالکان (صرفاً در چهارچوب اختیارات مالک و خارج از ایجاد شائبه مجوز دخالت آنان در امور مهندسی) دریافت دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا