بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ساختمان عمارت خورشید

معمار:

احمد صفار

موقعیت:

کرج

دسته بندی:

خانه

سال پروژه:

۲۰۱۶

معرفی و بررسی معماری ساختمان عمارت خورشید

استودیو معماری خورشید با مدیریت آقای مهندس احمد صفار در سال ۱۳۹۵ پروژه­ایی را ارائه کردند که توانست برای این شرکت و معمار آن کسب جوایز متعدد را به­ همراه داشته باشد. کسب جوایزی از جمله، کسب عنوان معمار برگزیده سال ۹۴ در استان البرز در مسابقه برترین ساختمان استان البرز از سوی سازمان نظام مهندسی استان البرز و تقدیر ویژه معمار جوان در اولین دوره جایزه معماری ایران در سال ۱۳۹۴ و راه‌یابی به مرحله نیمه نهایی شانزدهمین دوره از مسابقه جایزه معمار در سال ۱۳۹۵ برای این پروژه مسکونی و برنده شدن جایزه ویژه معمار جوان، مسابقه معماری ایران، همایش بین‌المللی معماری ایران و هند درسال ۱۳۹۵.

این پروژه در زمینی به مساحت ۱۵۵ متر مربع درمنطقه­ ی بلوار طالقانی کرج و به دست توانمند معمار پروژه مهندس احمد صفار با استفاده از متریال آجر و چوب بنا شده­ است. ساخت این ساختمان هم مانند اکثر بناهای ماندگار با مشکلاتی روبه‌رو بود. مشکلاتی از جمله: شکل نامنظم هندسی، درخواست‌های صرفا اقتصادی کارفرما، موقعیت ضعیف منطقه به لحاظ اقتصادی و موقعیت سایت به لحاظ قرار گرفتن پروژه در منطقه ­ی جهانشهر کرج. در این منطقه درخت‌های کهن‌سالی هستند که جهانشهر را از دیگر بخش‌های شهر کرج متمایز می‌کنند. باغ‌های جهانشهر یکی از سرمایه‌های محیط زیستی کرج محسوب می‌شود و در تعریف کرج به عنوان یک باغ‌شهر نقش به سزایی دارند. در کنار این باغ‌ها، کاشت درخت در حاشیه خیابان‌های جهانشهر نیز جالب توجه است.

درخت­ های کهن سالی که با ساختمان­ های سر به فلک کشیده جهانشهر، زورآزمایی می‌کنند و این بدین معناست که برای ساخت بنای عمارت خورشید معمارمجبور به خلق ایده ­ایی بود تا علاوه بر احترام به طبیعت، از قطع این درختان با ارزش ممانعت شود. تمام این معضلات دست معمار را برای مانور روی طراحی فضا و بازی با فرم می بست و او را وادار کرد تا به هر زحمت، راهکار و مرز مشترکی بین نیازهای کارفرما و ممانعت از قطع درختان برقرار کند، درحالی که کلیت فرم از عناصر معماری ایرانی برخوردار باشد.

 

یکی از مشکلات در اجرای این طرح مسئله ­ی اقتصادی و کنترل هزینه ­های این طرح بود. کارفرما تأکید بر کاهش هزینه­ ها داشت البته با توجه به منطقه­ ی ضعیف و اقتصادی کم بودجه و بزرگی پروژه معمار طرح تمام سعی خود را بر اجرای این بنا به نحو احسن کرد. به گفته­ ی معمار طرح:« برای این که بتوانیم پروژه را به اجرا برسانیم باید از لحاظ اقتصادی و کنترل هزینه‌ها به این در و آن در می‌زدیم تا با هزینه کم در خرید و اجرت بتوانیم همکاران را مجاب کنیم تا مارا در انجام این مهم حمایت کنند، اقتصاد و منطقه ضعیف اجتماعی  پروژه بزرگترین معضل برای توجیه اجرای طرح برای کارفرما بود اما با آزمایش و خطاهای فراوان  برای ما، تهدیدی بود که به فرصت تبدیل شد.»

احترام به طبیعت در طراحی عمارت خورشید

معمار با توجه به ارزش درختان منطقه و برای نوعی فرهنگ سازی برای متوقف کردن درختان منطقه که متاسفانه روز­ به روز در حال افزایش است و به عنوان مثال می­توان ازمنطقه­ ی چهارصد دستگاه که کنار منطقه­ ی جهانشهر واقع است و در حال حاضر به سبب قطع بی­رویه­ ی درختانش از فرم باغ شهری خارج شده وبه فرم مجتمع­ های چند ده واحدی درآمده است اشاره کرد. با توجه به هدف فرهنگ سازی، بافت نما از امتداد درختان کنار سایت روی نما شکل گرفت که برای تداعی کردن چین و شکست های درختان و ایجاد محرمیت نسبی به طراحی، پنل متحرک چوبی که با هزینه کم قابل اجرا بود پرداخته شد.

در طراحی داخل نیز با توجه به مکان قرارگیری پنجره‌ها و قاب کردن تصویر درختان بیرونی، یک دیوار نزدیک درب ورودی به معنای احترام به طبیعت طراحی شد تا ورود نور به صورت منحنی و نمادین به صحن نشیمن پاشیده شود.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد متریال به ­کار رفته در طراحی آپارتمان مذکور آجر و چوب است و آن به لحاظ هم خوانی با آنچه در گذشته در این محل بوده انتخاب شده است، مصالحی طبیعی با تاکید بر طبیعت و درختانی که به دنبال حمایت از آن ایده طراحی بنا شکل گرفت.این مصالح با فضای محل هماهنگ‌ تر است و هیچ نوع مغایرتی با بافت و فرهنگ و اقتصاد منطقه هم ندارد.

لمس حرکت خورشید در عمارت خورشید

در طراحی این بنا با توجه به سه بر بودن ملک، می‌باید خانه از نورگیری مناسب و تهویه مطلوب برخوردار می­شد. به منظور هماهنگی معماری این پروژه با معماری ایرانی که در گذشته نیز محله با آن آشنایی داشت به دنبال تجربه‌ی همزمان بهره‌گیری مناسب از نور، تهویه در جهت بادهای مطلوب، پویایی، محرمیت و شفافیت در کنار یکدیگر، سعی بر آن شد در زمان طلوع تا غروب، هر فضا از صبحانه خوری گرفته تا اتاق های خواب در معرض تابش خورشید قرار بگیرد. همچنین برای بهره گیری بهتر از نور، در طراحی آپارتمان پله ارتباطی در طبقه دوم از ضلع جنوب به ضلع شمال جابه جا شده است، در نهایت فرم با ایده هماهنگی قابل توجه­ی پیدا و حرکت و تغییر جهت پنل‌ها  امکان پویایی و سایه اندازی مناسب را ایجاد کرد و باعث جذابیت بیشتر نما شد.

در این طراحی جذاب، شما شاهد گذشت زمان و لمس حرکت خورشید در ضلع­ های مختلف ساختمان از ضلعی به ضلع دیگر و از گوشه ­ایی به گوشه ­ی دیگر در طول روز هستید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا