اخبار ساختمان آنلاینبلاگ

گزارش تحلیلی اردوهای جهادی سال ۱۳۹۵

گزارش تحلیلی اردوهای جهادی سازمان بسیج دانشجویی سال ۱۳۹۵

 

بسمه تعالی

سال ۱۳۹۵،  که با نام گذاری رهبر انقلاب به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گرفت، در مناطق محروم کشور شاهد حضور گروههای جهادی از سراسر کشور جهت خدمت رسانی به ولی نعمتان انقلاب بود. به لطف خدا و همت گروههای جهادی در سال ۱۳۹۵، بیش از ۵۵ هزار دانشجو در قالب ۱۳۸۵ گروه جهادی از سراسر کشور در اردوهای جهادی شرکت کرده و به بیش از ۶ هزار روستا در عرصه های عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان، آموزشی و اقتصادی مقاومتی خدمات رسانی نموده اند و به سان سالیان گذشته برگزاری اردوهای جهادی همواره مرهون همت، ایثار و تلاش شبانه روزی جهادگران بوده است.

تعداد اردوهای جهادی برگزار شده: 

در سال ۹۵ در مجموع ۱۳۸۵ اردوی جهادی در قالب یک، سه ، هفت و ده روزه برگزار گردید و بنابر گزارش های اخذ شده ۲۳٪ آن در نوروز و ۷۷٪ آن در تابستان برگزار گردیده است شده است.

 

از جهت تعداد برگزاری اردو و پراکندگی آن در سطح استانهای مازندران و کرمان در صدر قرار دارند.

میزان اردو پذیری:

از جمله نکات قابل توجه در بررسی شرایط برگزاری اردوهای جهادی در استانها بومی سازی آن است. به عنوان مثال در تابستان ۹۵ کمتر از ۱۰٪ اردوها در خارج از استان مبدا برگزار شده است. استانها دارای میزبان اردوی جهادی خارج استان در این مدت زمانی در شکل زیر ارایه شده اند.

 

جمعیت شرکت کننده در اردو:

در مجموع اردوهای جهادی برگزار شده در کشور، ۵۵۰۸۸ نفر شرکت کننده داشته  که ازین تعداد را ۳۲٪ خواهران و ۶۸٪ برادران تشکیل داده اند.

از نقطه نظر پراکندگی تعداد شرکت کنندگان در اردوهای جهادی در استانها، استان کرمان در صدر و پس از آن تهران بزرگ بیشترین تعداد شرکت کنندگان در اردوهای جهادی را به خود اختصاص داده اند.

متوسط افراد حاضر در هر اردو به شرح نموداری زیر است:

حضور متخصصین:

علاوه بردانشجویان شرکت کننده در اردوهای جهادی اقشار مختلف متخصصی از جمله ۵۷۵ پزشک و ۱۰۴۷ روحانی، ۱۵۶ مشاور و ۸۱ استاد دانشگاه در اردو های جهادی دانشجویی سال ۹۵ حضور یافته اند.

 

 

گستره فعالیت:

گروههای جهادی دانشجویی طی سال ۹۵، در۶۶۲۵ روستا با مجموع جمعیت ۹۵۶۰۰۳ نفر اردوهای خود را برگزار کرده اند.

فعالیت های فرهنگی:

طی برگزاری اردوهای جهادی سال ۹۵ ، ۷۱۸۶ برنامه فرهنگی برگزار گردیده  که ۵۵۸۱۸۴ نفر از روستائیان به عنوان مخاطبین اردوهای جهادی در آن شرکت نموده اند. در شکل زیر پراکندگی این برنامه ها نمایش یافته است.

بهداشت و درمان:

گروههای جهادی در جریان برگزاری اردوهای جهادی در سال ۹۵ درعرصه بهداشت درمان خدمات متنوعی را به مخاطبین خود ارائه نموده و بیش از ۱۲۳۰۰۰ نفر خدمات درمانی در یافت کرده اند. پراکندگی این نوع خدمات در فعالیتهای حوزه بهداشت و درمان به شرح زیر است:

مجموع گروههای فعال در هریک از فعالیت های عرصه بهداشت و درمان به صورت زیر است:

عمرانی:

در عرصه عمرانی به عنوان یکی از پرسابقه ترین عرصه های فعالیت گروههای جهادی در مناطق محروم ، درسال ۹۵ تعداد ۱۰۳۹۳ پروژه عمرانی توسط گروههای جهادی دانشجویی در سال ۹۵ اجرا شده  که در نمودار زیر پراکندگی و تعداد پروژه ها در زمینه ها مختلف عرصه عمرانی، نمایش داده شده است.

آموزشی:

در طی اردوهای جهادی ۹۵ ، تعداد ۱۰۷۱ برنامه آموزشی و تحصیلی صورت گرفته و  به بیش از ۶۷ هزار نفر خدمات آموزشی ارائه شده است . بیشترین برنامه در بخش ارائه آموزش های کمک درسی تعلق دارد.

 

جمع بندی فعالیتهای انجام شده:

در سال ۹۵ گروههای جهادی درعرصه های مختلف ، پروژه های متنوعی را اجرا نموده و به مخاطبین روستایی خدمت  رسانی کرده اند. به طور کلی می توان گفت که ۹۰۲۱۶ پروژه خدمت رسانی توسط گروه ها در این سال اجرا شده و ۹۵۶۰۰۳  نفر خدمات دریافت نموده اند. در جدول زیر خلاصه تعداد پروژه های انجام شده، تعداد مخاطبین تحت پوشش هر عرصه و مجموع هزینه انجام شده توسط گروههای جهادی نشان داده شده است.

عرصه فرهنگی با ۳۱۷۸  پروژه و پس از آن عرصه عمرانی با ۱۴۹۱ بیشترین پروژه ها را به خود اختصاص داده اند.

 

 

بیشترین مخاطبین و دریافت کنندگان خدمات از اردوهای جهادی در عرصه عمرانی و پس از آن در عرصه بهداشت و درمان متمرکز بوده که در شکل زیر نمایش داده شده است.

 

در نمودار بعدی هزینه های انجام شده در حوزه های تخصصی اردوهای جهادی و خدمترسانی به محرومین ارایه گشته  که در بین آن عرصه عمرانی در صدر هزینه ها قرار دارد.

 

 

بررسی روند برگزاری اردوهای جهادی در سال های گذشته:

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا