بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری خانه کوچک اصفهان

معمار:

مسیح فضیله

موقعیت:

اصفهان

دسته بندی:

خانه

سال پروژه:

۲۰۱۳،۲۰۱۶

معرفی و بررسی معماری خانه­ کوچک اصفهان

اختصاصی ساختمان آنلاین: ایجاد طرحی برای ساخت و ساز در فضاهایی بزرگ و خانه‌هایی با مساحت بالا که کار سختی نیست، اگر شما طراح زبر دست و باهوشی باشید می­توانید برای زمینی با مساحت پایین، که نیاز امروزه­ی جامعه است، طرحی را ارائه بدهید که علاوه بر دارا بودن معیارهای یک ساختمان بی­ نقص، هنرمندی شما را در معماری به نمایش بگذارد. این موضوعی ­است که معمار خانه­ کوچک اصفهان به­ خوبی از پس آن برآمده­است.

 

در واقع متراژ­های کوچک هستند که ذهن شما را برای خلاقیت به چالش می کشند و باعث می‌شود تا شما مرزهای ایده­ پردازی را برای خودتان بشکنید و در واقع خلاق‌تر عمل کنید.

آقای مسیح فضیله، معمار خانه­ کوچک اصفهان، این بنا را در زمینی به مساحت ۷۰ متر مربع در خیابان هزار جریب اصفهان طی سال­ های ۱۳۹۲ – ۱۳۹۵ طراحی و اجرا کرده­است و به سبب طرح خاص این بنای خاص که به آن اشاره خواهیم کرد، توانست در سال ۱۳۹۶ رتبه ­ی سوم جایزه­ ی معمار در گروه ساختمان­ های مسکونی آپارتمانی، را از آن خود کند.

همانطور که می­دانیم با توجه به افزایش جمعیت و تبدیل خانه های ویلایی به آپارتمان ­های کوچک و در نتیجه تبدیل مکان سکونت به فضا­های کوچکتر به خودی خود زندگی را برای ساکنان سخت و دشوار می­کند و حال در نظر بگیریم که ساختمان­ های کوچک معمولا از نور و هوای مناسب و کافی هم برخوردار نیستند، این مشکلات علاوه بر این که می‌تواند در تعاملات روزمره ­ی افراد با یگدیگر تاثیر­گذار باشد، زندگی را سختر می­کند، اما در خانه­ ی کوچک سعی بر این شده تا محدودیت‌های یک آپارتمان کوچک شکسته شود و هر فضا به جای یک عملکرد خاص، تبدیل به فضایی چند عملکردی شود، علاوه برآن، همه فضاهای مجموعه دارای نور، دید و تهویه مناسب باشند.

ارتباط منطقی بین فضا با پله

به گزارش ساختمان آنلاین: با اینکه در طراحی خانه ­ی کوچک علاوه بر محدود بودن ابعاد زمین، محدودیت­ های مشرفیت و محدودیت ارتفاع هم وجود داشت اما سعی معمار بر آن بود که به جای استفاده از عناصر تفکیک­ کننده مانند دیوار، برای جداسازی فضاها، با طراحی ریزفضاهای هر واحد، در ارتفاع­ های مختلف، تفکیک فضاها به­ صورتی انجام شود که، ضمن ایجاد ارتباط منطقی بین فضاها، انعطاف‌پذیری و پویایی طرح کاملا مشهود باشد. با این کار فضایی گرم و دلباز با نور­گیری مطلوب ایجاد شد، فضایی یک­دست که حرکت از یک فضا به فضای دیگر، با تعداد معدودی پله، انجام پذیرفت.

صدر واقع نقش مرتبط بین فضای ساختمان را این پله­ ها ایفا می­کنند و کل فضای خانه تبدیل به یک ردیف پله شده است که اختلاف تراز پاگردها کم است، این ردیف پله هم حس حرکت و پویایی و هم حس سکونت و آرامش را در خود دارد. بدین ترتیبی که گفته شد، فضاهای بدون استفاده به کمترین حد خود ­رسید و از جزء جزء فضاها استفاده ­شد و از طرفی با پوشش گیاهی مناسب در فضاهای بدون استفاده، علاوه ­براین که حس خانه ­های ویلایی کوچک به ساکنان القا می­کند همچنین باعث می­شود افراد ساکن در مجموعه، کیفیت­ های فضایی متنوعی را تجربه کنند.

در نمای بیرونی ساختمان هم، که از مصالحی چون سنگ و چوب استفاده شده است، سعی بر این شد که تکنیک استفاده­ ی بهینه از تمامی فضاها رعایت شود و هم نمایی شکیل از بنایی کوچک ارائه شود. با تمام این ویزگی ها که شمرده شد، معمار این بنا توانست سبکی خاص از خود عرضه کند و در مساحتی کوچک بنای ماندگار باقی بگذارد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا