بلاگنرم افزار های مهندسی

معرفی و بررسی نرم‌افزار اسکچاپ – SketchUp

معرفی و بررسی نرم‌افزار اسکچاپ

نرم‌افزار اسکچاپ ابزاری برای مدل‌سازی دوبعدی و سه‌بعدی است. این نرم‌افزار با قابلیت های ویژه‌ی خود در زمینه‌های گوناگون از جمله معماری، طراحی غرفه، طراحی و دکوراسیون داخلی، ساختمان‌سازی، طراحی فضای سبز، برنامه ریزی شهری، طراحی صنعتی، طراحی صحنه، فیلم ،انیمیشن و بازی، طراحی صنایع چوبی، طراحی گرافیکی، پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود. اسکچاپ در نسخه ۴ رایگان و در نسخه‌های ۵ تا ۷ با پرداخت هزینه شامل قابلیت‌های اضافی است. در ادامه به امکانات هر‌یک از این نسخه‌ها و چگونگی کار‌کردن با نرم‌افزار اسکچاپ می پردازیم .

نرم‌افزار اسکچاپ

موارد استفاده از نرم‌افزار اسکچاپ

اسکچاپ یک نرم‌افزار مدل سازی سه‌بعدی است که به شما اجازه می دهد مدل های دو‌بعدی و سه‌بعدی را با روش «فشردن و کشیدن» طراحی کنید. ابزار «فشردن و کشیدن» به طراحان این امکان را می دهد که هر سطح صافی را به شکل های سه بعدی تبدیل کنند، تنها کاری که باید انجام دهید آن است که بر روی تصویر کلیک کنید و سپس آن را تا جایی که تصویر دلخواه شما نمایان شود، بکشید.
اسکچاپ، قابلیت های بسیاری از دیگر برنامه های موجود در زمینه ی معماری، طراحی داخلی، محوطه سازی و طراحی بازی‌های ویدیویی را در خود جمع کرده است.اسکچاپ همچنین برای کسانی که می خواهند مدل های سه بعدی بسازند یا دانلود کنند تا از آن برای پرینتر‌های سه‌بعدی خود استفاده کنند نیز بسیار مفید است. درصورتیکه به دنبال هر یک از هدف های زیر هستید اسکچاپ برای شما ساخته شده است :
طراحی تصویری و الگو‌وار، طراحی توسعه مدل ، طراحی و ساخت اسناد، پرینت سه‌بعدی، طراحی مجازی

نرم‌افزار اسکچاپ

شرکت تولید کننده‌ی نرم‌افزار اسکچاپ

در سال ۱۹۹۹ شرکت ات‌ لست @last که یک شرکت نرم‌افزاری است، اسکچاپ را منتشر کرد. در سال ۲۰۰۶ این نرم‌افزار توسط شرکت گوگل خریداری شد و اسکچاپ تا نسخه ۸ با نام گوگل اسکچاپ در بازار ارائه شد. در سال ۲۰۱۲ شرکت تریمبل که یک شرکت نقشه‌برداری است، به صورت رسمی امتیاز این نرم‌افزار را از آن خود کرد. در نهایت شرکت انگلیسی تریمبل، در سال ۲۰۱۳ نسخه اسکچاپ ۲۰۱۳ خود را به انتشار رساند. اسکچاپ در نسخه‌های متعدد و با امکانات متفاوتی روانه بازار شده است.

ویژگی ها و امکانات نسخه های گوناگون نرم‌افزار اسکچاپ

اسکچاپ میک (Make)

این نسخه از نرم‌افزار اسکچاپ در سال ۲۰۱۳ برای استفاده شخصی و خانگی معرفی شد که برای سی روز رایگان بود. پس از آن کاربر باید با شرایط سرویس موافقت می‌کرد تا بتواند همچنان از اسکچاپ استفاده کند. انتظار می‌رفت، با وجود اینکه نسخه قابل دانلود در دسترس کاربر است، کاربران تنها مایل به استفاده از سرویس رایگان نرم‌افزار باشند.

اسکچاپ پرو (Pro)

اسکچاپ پرو شامل تمامی قابلیت‌های نرم‌افزار می‌شود. این نسخه به تمام فرمت‌های دو بعدی و سه بعدی دسترسی دارد و تمام فرمت‌های طرح‌های دو بعدی و سه بعدی را ساپورت می‌کند. امکان خروجی گرفتن از این فرمت‌ها نیز در این نسخه امکان‌پذیر است. در این نسخه، نمونه‌هایی از مدل‌های تولید شده توسط تریمبل ذخیره شده و قابل استفاده هستند. ترکیبی که این نسخه برای طراحی‌ها ارائه می‌کند، به راحتی در وب‌سایت و برنامه‌نویسی قابل استفاده است.

نرم‌افزار اسکچاپ

در اسکچاپ پرو قادر هستید:
از اجزا و مولفه‌های پویا استفاده کنید.
• با استفاده از ابزارهای متفاوت طرح‌های متفاوتی پیاده‌سازی کنید.
• از امکانات دوربین حرفه‌ای بهره‌مند شوید.
• به انبار سه بعدی اسکچاپ دسترسی داشته باشید و ایده بگیرید. همچنین فایل‌های خود را در این انبار بارگذاری کنید.
• فایل‌های بیشتری را برای ورودی و خروجی از اسکچاپ امتحان کنید.
• خروجی انیمیشن از اسکچاپ بگیرید.
توجه داشته باشید که به مدت 30 روز می توانید به صورت رایگان از نسخه‌ی آزمایشی اسکچاپ پرو استفاده کنید. پس از گذشت این مدت برای دسترسی به نسخه‌ی حرفه‌ای نرم‌افزار اسکچاپ باید 695 دلار به صورت درون‌-برنامه‌ای پرداخت کنید. با پرداخت این مبلغ شما مجوز استفاده از این نرم‌افزار را برای مدت نامحدود به دست می آورید. همچنین به مدت یک سال می توانید به تمام آپدیت‌های این برنامه دسترسی داشته باشید و از کمک تیم نرم‌افزار اسکچاپ نیز استفاده کنید.
اسکچاپ پرو تنها بر روی سیستم عامل‌های ویندوز و مک قابل نصب است و از آن بر روی دستگاه‌های تلفن‌‌همراه که سیستم عامل اندروید یا آی‌او‌اس دارند، نمی‌توانید استفاده کنید.
برای دانلود نرم‌افزار اسکچاپ پرو می توانید آن را از لینک زیر دریافت کنید:
https://www.sketchup.com/download/all

اسکچاپ شاپ (shop)

اسکچاپ شاپ، نسخه ای است که به طور اختصاصی برای طراحان DIY، سازندگان و طراحان صنایع چوبی در‌نظر گرفته شده است. این نسخه ویژگی هایی دارد که مطابق نیاز های این دسته از طراحان است. به طور مثال این نسخه قابلیت اتصال با پرینتر‌های سه‌بعدی را دارد.
تفاوت اصلی میان نسخه‌های پرو و شاپ این است که اسکچاپ شاپ یک اپلیکیشن تحت وب است و به‌وسیله‌ی مرورگر و تنها زمانی‌که آنلاین باشید می توانید از آن استفاده کنید، درحالیکه اسکچاپ پرو، اپلیکیشنی قابل دانلود کردن است و به صورت افلاین نیز می توان از آن استفاده کرد. اسکچاپ پرو همه ی ویژگی‌ها و امکانات نسخه‌ی اسکچاپ شاپ را دارد، با این‌حال اسکچاپ شاپ فاقد برخی از ویژگی‌های نسخه‌ی پرو است.

اسکچاپ رایگان

در نوامبر ۲۰۱۷ نسخه‌ای مبتنی بر وب از نرم‌افزار اسکچاپ منتشر شد که این قابلیت را داشت که طراحی‌ها را بر روی کلود ذخیره کند. در مقابل اسکچاپ میک، در این نسخه قابلیت استفاده از بسیاری ابزارها فراهم نشده است. با این‌حال برخی از قابلیت‌های موجود بر روی نسخه‌ی رایگان عبارتند از:
1)ساخت مدل‌های سه‌بعدی
2)مدل‌های Geo-Locate
3)وارد‌کردن و خارج ‌کردن فایل‌های STL
4)واردکردن و خارج کردن تصاویر

آشنایی اولیه با نرم‌افزار اسکچاپ

نرم‌افزار اسکچاپ

درصورتی‌که قبلا با نرم‌افزار اسکچاپ کار نکرده‌اید و برای اولین‌بار می‌خواهید با محیط این نرم‌افزار آشنا شوید، بهتر است به سراغ نسخه‌ی رایگان این برنامه بروید. با بازکردن نسخه‌ی مبتنی بر‌ وب نرم‌افزار اسکچاپ، شما با تصویر زیر مواجه می‌شوید. در نوار‌ابزار سمت چپ می‌توانید بر روی هریک از سه ابزار مشخص شده کلیک کنید تا بتوانید اولین مدل خود را بکشید. می‌توانید از مداد برای کشیدن خطوط و از کمان برای کشیدن دایره و خطوط منحنی استفاده کنید. شکل آخر نیز برای کشیدن مربع‌ها قرار داده شده است.

اگر نمی‌خواهید خودتان طراحی کنید می‌توانید از انبارِ مدل های سه‌بعدی،که قبلا طراحی شده‌اند، مدل دلخواهتان را بیرون بیاورید. مطابق تصویر در نوار ابزار سمت راست بر ‌روی کلید چهارم کلیک کنید، سپس بر روی کلید «انبار سه‌بعدی »در بالا کلیک کرده و ویژگی‌های تصویر مدنظر خود را تایپ کنید.در آخر بر روی مدل دلخواه خود کلیک کنید تا به صفحه‌ی اصلی منتقل شود.
درصورتی‌که از قبل مدل مدنظر خود را بر روی کامپوتر ذخیره کرده‌اید، می‌توانید بر روی آن کلیک کرده و روی پنجره‌ی اصلی بکشید تا به این پنجره منتقل شود.

نرم‌افزار اسکچاپ

اگرچه نسخه ی رایگان این نرم‌افزار فاقد برخی از امکانات نسخه‌های دیگر است، اما همچنان می‌توانید در این نسخه مدل طراحی شده‌ی خود را با فرمت های PNG یاSTL خارج کنید. مطابق تصویر بر روی گزینه‌ی Exportکلیک کنید و سپس فرمت دلخواه خودتان را انتخاب کنید.

با اسکچاپ چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

انبار مدل‌های سه بعدی در نرم‌افزار اسکچاپ

اسکچاپ یک فایل برای ذخیره فایل‌های سه بعدی ایجاد کرده تا تمام کاربران این نرم‌افزار بتوانند از طراحی‌هایی که در این بخش به اشتراک گذاشته می‌شود، استفاده کنند. مدل‌های آپلود شده را می‌توان به راحتی در کامپیوتر شخصی خود ذخیره کرد. اندازه فایل‌ها متغیر است و گاهی به ۵۰ مگابایت نیز می‌رسد. دسترسی به این انبار برای عموم آزاد است و همه می‌توانند از فایل‌هایی که به اشتراک گذاشته شده است، استفاده کنند.
این فایل‌ها با فرمت‌های مختلف قابل دانلود هستند. تمامی برنامه‌های CAD و همچنین Revit، فایل‌های ذخیره شده در انبار سه بعدی اسکچاپ را تشکیل می‌دهد. از سال ۲۰۱۴ شرکت انگلیسی تریمبل نسخه جدیدی از انبار سه بعدی را در دسترس عموم قرار داد که امکان بارگذاری کاتالوگ شرکت‌هایی که با اسکچاپ کار کرده‌اند، در آن وجود داشت. دسترسی عمومی به تمام این فایل‌ها امکانی است که برای طراحان این زمینه بسیار اهمیت دارد. به این وسیله هر کاربری می‌تواند، به منبع عظیمی از ایده‌ها و طرح‌های اجرا شده با اسکچاپ دسترسی داشته باشد و از آن ایده بگیرد و طرحی جدید ارائه دهد.

سه بعدی فکر کنید، سه بعدی طراحی کنید.

می‌توان گفت اسکچاپ مترادف با طراحی سه بعدی در آسان‌ترین و سریع‌ترین شیوه ممکن است. تمام طراحان در سطوح مبتدی تا پیشرفته می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند. برای شروع همه می‌توانند، خطوط را بکشند و به حجم تبدیل کنند و کم کم در این زمینه حرفه‌ای شوند. از نکاتی که درباره اسکچاپ بسیار مهم است، یادگیری ساده و سریع آن است.

نرم‌افزار اسکچاپ

ورودی و خروجی در نرم‌افزار اسکچاپ

اسکچاپ بسیاری از فرمت‌ها را پشتیبانی می‌کند. PNG، TIFF، JPG، ۳Ds، dfx، dwg و بسیاری فرمت‌های دیگر نیز در اسکچاپ قابل استفاده است.
همچنین اسکچاپ بر روی سیستم‌ عامل‌های مک، لینوکس و ویندوز قابل استفاده است.
در اسکچاپ می‌توانید:
• مدل‌های سه بعدی از ساختمان‌ها، مبلمان، فضاها و دکوراسیون داخلی، مناظر و هر آنچه را که دوست دارید، بسازید.
• کاربری در اسکچاپ را برای ارائه پروژه‌های متفاوت تغییر دهید.
• ایده‌های خود را در قالب انیمیشن، پلان یا پرینت ارائه دهید و در تمام این خروجی‌ها میزان نور و زاویه طرح را تغییر دهید.
• وارد کردن فایل از سایر نرم‌افزارهای طراحی آسان است و اسکچاپ با بیشتر فایل‌ها سازگاری دارد.
• خروجی¬ های که از اسکچاپ گرفته می‌شود، قابل استفاده در نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی دیگر نیز هست. نقشه‌های دقیق با اسکچاپتوانایی اسکچاپ تنها محدود به طراحی فایل‌های سه بعدی نیست. بلکه به وسیله این نرم‌افزار، طراح، قادر به طراحی نقشه‌های بسیار دقیق خواهد شد. اسکچاپ این امکان را به طراح می‌دهد تا جزییات بسیاری، نظیر ارتفاع هر قسمت، ابعاد دقیق بر اینچ و حتی جزییات محل قرارگیری بلوک و نشانه‌ها را نیز مشخص کند. همچنین می‌توان نقشه‌هایی با این میزان دقت را به صورت اسلاید ارائه کرد.
• همراهان اسکچاپ: پس از نصب نرم افزار اسکچاپ، دو نرم‌افزار جانبی دیگر نیز به همراه این برنامه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. نرم‌افزار Layout و نرم‌افزار Style Builder که هر کدام قابلیت‌های متمایزی برای طراحی به اسکچاپ اضافه می‌کنند.نرم‌افزار Layout بر اساس فایل‌های وکتور کار می‌کند و بیشتر در امور صفحه¬آرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نرم‌افزار می‌توان برای افزودن آرایه‌ها و نشانه‌گذاری در نقشه‌های معماری نیز استفاده کرد. با استفاده از Layout می‌توان وکتورهای از پیش ساخته شده را در این نرم‌افزار باز کرد و هر کدام را از زوایای دلخواه بررسی و اصلاح کرد.Style Builder افزونه‌ای برای ساخت مجموعه‌های خطی در اسکچاپ است. به وسیله این نرم‌افزار می‌توانید خطوطی را که به صورت دستی بر روی کاغذ کشیده‌اید، در اسکچاپ وارد کرده و تغییرات مورد نظرتان را روی آن‌ها اعمال کنید.نرم‌افزار اسکچاپ در عین سادگی این قابلیت را دارد که با استفاده از آن طراحی پروژه‌های بزرگ و پیچیده امکان‌پذیر باشد. با استفاده از ابزارها و موتورهای رندر اسکچاپ، می‌توان فایل‌هایی حجیم با جزییات دقیق طراحی کرد. خروجی ارائه شده توسط اسکچاپ قابل بارگذاری در فضای آنلاین است و نمایش آن با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. این نرم‌افزار با پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای طراحی که در حال حاضر در بازار موجود است، رقابت می‌کند.

چطور از ابزار‌های مختلف موجود در اسکچاپ استفاده کنیم

هنگامیکه از نرم‌افزار اسکچاپ استفاده می‌کنید آموزشیار این برنامه و نوار وضعیت به شما نشان می دهند که چطور از هر ابزار استفاده کنید. آموزشیار برنامه به شما یاد می دهد چطور از ابزاری که در حال حاضر آن را انتخاب کرده‌اید استفاده کنید ، فقط کافی است برای فعال کردن آموزشیار به قسمت Default Tray بروید و در بخش Window گزینه‌ی Instructor را انتخاب کنید. در این بخش اطلاعاتی که برای شما نمایش داده می‌شود عبارتند از:
1)انیمیشنی که استفاده‌ی ابتدایی از ابزار مشخص شده را نشان می‌دهد.
2)توضیح اینکه این ابزار چه کاری انجام می‌دهد.
3)گام‌های استفاده از ابزار، که با انیمیشن اشاره شده مرتبط است.
4)کلید‌هایی که استفاده‌های بیشتر از ابزار را فعال می‌کنند.
5)لینک مقاله‌ی مرتبط با استفاده‌های پیشرفته از ابزار مورد نظر.
نمونه‌ای از اطلاعات موجود در آموزشیار را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

نرم‌افزار اسکچاپ

همچنین در نوار وضعیت (Status bar) در صورت کلیک کردن بر روی علامت سوال پنجره‌ی آموزشیار باز می شود که اطلاعات اولیه را درمورد ابزاری که انتخاب کرده‌اید در‌اختیار شما قرار می‌دهد. در فضای وسط نیز جمله‌ی کوتاهی در رابطه با کاربرد آن ابزار نمایش داده می‌شود که می‌تواند در استفاده از آن ابزار به شما کمک کند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا