بلاگمصالح و متریال

معرفی ۵ متریال ساختمانی دوستدار محیط‌ زیست

معرفی ۵ متریال ساختمانی دوستدار محیط‌ زیست

اگر تلاش می ­کنید هنگام ساخت خانۀ خود از مصالح سازگار با محیط­ زیست استفاده کنید ممکن است تصور کنید هیچ راهی برای مقابله با انتشار گاز کربن و محدود کردن منابع آن وجود ندارد؛ اما اگر در انتخاب مصالح دقت کنید می­ توانید خانه ­ای کاملاً سازگار با محیط زیست بسازید.در اینجا ۵ متریال سختمانی محیط زیست را مورد بحث قرار می دهیم

در این بخش به معرفی ۵ متریال دوستدار محیط­ زیست خواهیم پرداخت:

بامبو

بامبو ماده­ای ساختمانی است که سازگاری فوق­العاده ­ای با محیط­ زیست دارد و برای انواع کارهای ساختمانی و در قسمت­ های مختلف ساختمان کاربرد دارد. اینکه شما تمام ساختمان خود را با بامبو بسازید (این کار در چین انجام شده است) و یا در بخش ­هایی از آن از بامبو استفاده کنید بسته به تصمیم شما دارد؛ اما مطمئن باشید از این کار راضی خواهید بود.

یکی از مزیت­ های چوب بامبو آن است که درخت آن سرعت رشد بالایی دارد و به‌سرعت در طبیعت جایگزین می ­شود، ضمن آنکه این درخت در مناطق مختلف رشد می­کند و همین نکته سبب می­ شود تا نیازی به واردات این ماده نباشد.

معرفی ۵ متریال ساختمانی دوستدار محیط‌ زیست

چوب ­های بازسازی­ شده

اگر چوب مادۀ اصلی در ساختمان شماست، بهتر است از چوب ­های بازسازی ­شده استفاده کنید تا از چوب ­های تازۀ درختان که باعث قطع بیشتر آن­ها می ­شود. این چوب­ ها از تخریب سازه­ ها و محصولات چوبی به دست می ­آید که نوعی بازیافت محسوب شده و سبب می­ شود این چوب­ ها دوباره به چرخۀ مصرف بازگشته و مانع از قطع درختان شوند.

فلزات بازیافتی

استخراج از معادن تأثیرات منفی بسیاری ازجمله آلودگی خاک، اختلالات زیست‌ محیطی و… دارند؛ اما خوشبختانه بسیاری از فلزات به‌ آسانی قابل بازیافت بوده و امکان استفادۀ مجدد را دارند. از این رو نیازی به مخالفت با صنعت معدن وجود نیز ندارد.

در میان فلزات آهن، آلومینیوم و مس سه فلز پرکاربرد هستند که به ­راحتی قابلیت بازیافت دارند؛ به این معنی که شما می­ توانید با خیال آسوده از آن­ها در طراحی ساختمان خود استفاده کنید.

سنگ­ های طبیعی

سنگ یک مادۀ ساختمانی طبیعی است که می­ تواند جایگزین برخی فلزات، شیشه و پلاستیک شود که موجب آلودگی محیط­ زیست می­ شوند؛ ضمن آنکه سنگ قابل بازیافت است و امکان استفادۀ مجدد را دارد و همین موضوع سبب می ­شود که سنگ گزینۀ مناسبی برای ساختمان باشد.

پشم گوسفند

هنگام تهیۀ عایق برای ساختمان، استفاده از یک متریال دوستدار محیط ­زیست مانند پشم گوسفند انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این ماده علاوه بر آنکه کاملاً طبیعی بوده و به محیط ­زیست آسیب نمی ­زند، بسیار مقاوم است و به‌ سرعت جایگزین می­ شود.

از طرفی این مادۀ طبیعی ازلحاظ خواص و قدرت عایق کردن در مقایسه با مواد دست­ ساز بشر عملکرد بهتری دارد. به‌عنوان مثال پشم گوسفند نسبت به پشم‌ شیشه و عایق­ های معدنی ضخامت بیشتری دارد و در راستای تولید آن انرژی کمتری مصرف می­ شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا