بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

خلاقانه­ هایی برای دکوراسیون منزل

خلاقانه هایی برای دکوراسیون منزل

راه­کارهایی برای ایجاد دکورهای خلاقانه و تغییر در منزل

از وسایل خانه‌تان خسته شده‌اید؟ دوست دارید ظاهر خانه‌تان تغییر کند اما از پس هزینه‌های بالای آن برنمی‌آیید؟

همیشه نیازی نیست برای ایجاد تغییر هزینۀ زیادی بکنید. گاهی با چند ترفند ساده و ایده­هایی خلاقانه می‌توانید ظاهری جدید و دلپذیر به محیط اطرافتان ببخشید. این نکته را هم در نظر بگیرید که دیگران نیز شما را برای استفاده از ایده‌های جدید، خلاقانه و ارزان بیشتر از خرید وسایل لوکس و گران‌قیمت تحسین می‌کنند.

پس تا پایان با ما همراه باشید.

همیشه از در ورودی شروع کنید

اگر می‌خواهید تغییرات محسوس باشند این کار را از قسمت ورودی خانه آغاز کنید.

جابه‌جایی

بله با یک جابه‌جایی ساده وسایل می‌توان ظاهر جدیدی به خانه بخشید. اگر امکان تغییر مکان وسایل بزرگ را ندارید وسایل کوچک‌تر و وسایل دکوری یا تابلوها را جابه‌جا کنید. حتی می‌توانید بعضی از وسایل اتاق­خواب و اتاق نشیمن را جابه‌جا کنید. بسیاری از وسایل به دلیل عدم جابه‌جایی طولانی­مدت، جزئی از یک بخش خانه شده و تقریباً دیده نمی‌شوند. مطمئن باشید با این کار بازدیدکنندگان برای خرید وسایل جدید به شما تبریک خواهند گفت!

دور کردن وسایل قدیمی از جلوی دید

بسیاری از وسایلی که ما در خانه داریم هنوز کاملاً سالم و نو هستند اما به دلیل آنکه برای مدت‌هاست هرروز آن‌ها را می‌بینیم از چشم افتاده‌اند و خسته‌کننده و کهنه به نظر می‌رسند. برای مدتی آن‌ها را کنار بگذارید تا دوباره عطش داشتن آن‌ها باعث شود تا به محیط خانه برگردند و این بار جدیدتر به نظر می‌آیند.

 

تکنیک آیینه

با قرار دادن یک آیینه قدی در قسمتی از خانه از زیبایی بازتاب دکوراسیون در آن و البته بزرگ‌تر جلوه دادن خانه لذت ببرید.

رنگ‌ کردن

شما می‌توانید به‌سادگی و با هزینه بسیار کمی در مقایسه با خرید وسایل نو، وسایل قدیمی‌تان را رنگ کرده و ظاهری نو به آن‌ها ببخشید. یک رنگ کردن ساده طبق سلیقه و میل شخصی‌تان می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد. کمدها، جاکفشی، میز تلویزیون، میز نهارخوری، صندلی‌ها و حتی مبل‌ها جز وسایلی هستند که می‌توانید رنگ کنید.

روکش کردن را فراموش نکنید

شما به‌راحتی و با هزینۀ نسبتاً کمتر می­توانید با تعمیر و تغییر روکش مبل‌ها و صندلی‌ها آن‌ها را نو کنید. اگر بازهم هزینۀ آن برای شما بالاست می‌توانید از کاور مبل و صندلی استفاده کنید. تنها کاری که نیاز است انجام دهید انتخاب یک پارچۀ شیک و متناسب با وسایل خانه­ تان و سپردن کار به یک خیاط ماهر است. با این کار حتی می‌توانید هر زمان که دوست داشتید برای ایجاد تنوع، کاورها را بردارید و برای مدتی مجدداً از ظاهر اصلی مبل استفاده کنید.

اگر مایل به هزینه این مبلغ هم نیستید، استفاده از کوسن‌های رنگی و طرح دار و حتی ساده ‌روح تازه‌ای به مبلمان شما می‌بخشد‌. برای این کار می‌توانید فقط اقدام به تهیه روکش‌های نو برای کوسن‌های قدیمی‌تان بکنید و هر وقت مایل بودید با جدا کردن روکش از همان کوسن‌های قدیمی برای ایجاد تنوع استفاده کنید.

 

یک ایده جالب دیگر برای کوسن­ ها، استفاده از روکش­ های متناسب با هر فصل است. به‌عنوان‌مثال می­توانید در پاییز و زمستان از کوسن­ هایی

با رویۀ بافت استفاده کنید و در بهار و تابستان از رویه­ هایی از جنس گلیم یا پارچه استفاده کنید.

استفاده از رومیزی‌ و پارچه‌های رنگی در قسمت پشتی مبل نیز می‌تواند در تغییر ظاهر آن‌ها تأثیر بسزایی ایجاد کند.

تغییر در‌های کابینت‌

اگر نمی‌توانید تمام کابینت‌های خود را نو کنید، با نصف هزینه فقط درهای آن را عوض کنید؛ اما اگر تا انتها با ما همراه باشید با روش‌های ساده‌تری نیز برای تغییر ظاهر کابینت‌هایتان آشنا خواهید شد.

وسایل خانه را کادوپیچ کنید

گاهی به‌جای رنگ کردن وسایل می‌توان بعضی از آن‌ها را کادو کرد! تنها وسایل لازم برای این کار چند کاغذ کادو، مقداری چسب و یک قیچی است.

از تکنیک دکوپاژ و ترنسفر استفاده کنید

با یک جستجوی سریع در اینترنت با این تکنیک‌های ساده و کاربردی آشنا خواهید شد؛ اما در این قسمت به‌طور مختصر به‌ توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

ترنسفر:

ترنسفرها درواقع برچسب‌هایی با طرح‌های مختلف هستند که در اکثر لوازم‌التحریری‌ها پیدا می‌شوند و به‌راحتی و بدون نیاز به هیچ ماده خاصی تنها با خیس خوردن چندثانیه‌ای در آب ولرم از صفحۀ پشتی خود جدا شده و با قرار دادن روی سطح موردنظر به آن می‌چسبند. فقط پس از قرار دادن آن‌ها روی سطح موردنظر با یک دستمال‌کاغذی به‌آرامی و با حرکات ضربه‌ای آب آن را بگیرید.

اگر بخشی که ترنسفر را می‌چسبانید در معرض استفاده مداوم است با یک‌لایه چسب چوب رقیق‌شدۀ بی‌رنگ می‌توانید آن‌ها را مقاوم کنید. (چسب چوب‌های بی‌رنگ درواقع هنگام استفاده سفید هستند و پس ازخشک شدن کاملاً بی‌رنگ می‌شوند. برای رقیق کردن آن‌ها نیز می‌توانید از آب گرم به نسبت مناسب با چسب استفاده کنید.)

دکوپاژ:

این تکنیک بسیار شبیه تکنیک ترنسفر است با این تفاوت که به‌جای استفاده از برچسب‌های آماده می‌توانید از کاغذ کادو، دستمال‌کاغذی طرح دار و حتی پارچه استفاده کنید. به‌این صورت که طرح دلخواه تان را برش زده و با چسب چوب روی سطح موردنظر می‌چسبانید برای سهولت کار و کاهش حجم چسب چوب از قلم‌مو استفاده کنید و پس از خشک شدن یک‌لایه چسب چوب رقیق‌شده از روی آن بزنید؛ اما دقت کنید که چسب چوب از دور طرحتان خارج نشود و اگر به اطراف سرایت کرد قبل از خشک شدن با یک دستمال که کمی مرطوب شده آن را تمیز کنید.

از این تکنیک‌ها روی هر سطحی از گلدان و کوزه‌ گرفته تا میز و صندلی و کمد و جلومبلی و حتی روی ظروف دکوری و … نیز می‌توان استفاده کرد.

استفاده از برچسب‌های دیواری

با این برچسب‌ها ظاهری جدید و جذاب به خانۀ خود ببخشید. نصب این برچسب‌ها روی دیوار و حتی کابینت و یخچال می‌تواند آن‌ها را به‌کلی تغییر دهد و جذابیت و زیبایی خاصی به آن‌ها ببخشد.

 

از پله‌ها هم برای تغییر استفاده کنید

اگر خانه شما پله دارد می‌توانید از تکنیک‌های بالا برای تزئین آن‌ها استفاده کنید.

گل‌های طبیعی

گل همیشه می‌تواند حس طراوت و شادابی را به محیط اطرافش ببخشد. سعی کنید از یک یا چند گلدان با گل‌های مناسب محیط خانه در کنار پنجره، گوشۀ اتاق، روی پله‌ها و یا هرجای دیگر که دوست دارید استفاده کنید. برای خلاقیت بیشتر در این کار هم می­توانید از بطری­ های

پلاستیکی و شیشه­ای، ظروف و سطل ­های کهنه پلاستیکی، شیشه­ های مربا و حتی چکمه­ های پلاستیکی و یا هر چیز دیگری استفاده کنید. روی آن­ها نقاشی بکشید و یا با پارچه و کاغذهای رنگی آن­ها را تزیین کنید.

 

کلید و پریزها را نقاشی کنید

اطراف کلید و پریزها به دلیل تماس مداوم دست‌ها سیاه و کثیف می‌شوند و معمولاً پاک کردن هم چندان کارگر نیست. شاید همین لکه‌ها شما را به فکر رنگ کردن مجدد خانه انداخته باشد ولی با استفاده از برچسب‌ها و یا حتی نقاشی کردن دور آن‌ها می‌توانید از شر این لکه‌های زشت و مزاحم خلاص شده و رنگ‌آمیزی را به سال­های آینده موکول کنید.

 

خانه را با هنر دست خود تزئین کنید

اگر جزو افراد علاقه‌مند به هنرهای دستی هستید با یادگیری کارهای دستی مختلف و تزیین خانه با آن­ها علاوه بر تغییر و نوسازی محیط منزلتان، تحسین دیگران را نیز برانگیزید.

از اینترنت استفاده کنید

امروزه با فشردن چند دکمه به دنیای بی‌انتهای اطلاعات در اینترنت متصل می‌شوید که برای تمام سؤال‌های شما پاسخی در چنته دارد و کمتر کسی هست که دسترسی به این منبع عظیم اطلاعاتی نداشته باشد.

شما می‌توانید به‌راحتی و با یک جستجوی ساده در اینترنت با ایده‌های جذاب و خلاقانۀ بسیاری برای تزیین خانه خود آشنا شوید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا