بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

چگونه یک فرش را تمیز کنیم: قالیچه، فرش شرقی (ایرانی) و موارد دیگر

شستن قالیچه از آنچه که فکر می‌کنید ساده‌تر است.

 

شستن قالیچه

قالیچه اتاق استراحت مجموعه جولیا هانی (Julia Haney)

 

آیا قالیچه شما می‌تواند به خوبی شسته شود؟ با دانستن اینکه چگونه می‌توانید یک فرش یا قالیچه را خودتان بشویید، می‌توانید هر زمان که بخواهید به کفپوش‌های اتاقتان جان تازه‌ای دهید. قالیچه‌ها می‌توانند یک اتاق را شیک و زیبا کنند، اما دردسرهای خودشان را دارند و توسط عوامل مختلفی از پا گذاشتن روی آن‌ها گرفته تا حیوانات خانگی و لکه‌های مختلف کثیف می‌شوند. پس از مدتی، جارو کردن آن‌ها برای تمیز شدنشان کافی نخواهد بود و در این شرایط، دانستن این موضوع که چگونه خودتان می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید، بسیار به شما کمک خواهد کرد.
شستن قالیچه کاری است که به راحتی می‌توانید خودتان انجامش دهید. برای انجام اینکار نیاز به استخدام متخصصان شست‌وشوی قالیچه و فرش ندارید، مگر اینکه قالیچه شما بسیار حساس باشد (برای مثال قالیچه شما یک قالیچه قدیمی، قالیچه ایرانی و یا قالیچه شرقی باشد).
نکته: نیازی به تمیز کردن قالیچه‌ها در یک دوره زمانی ثابت نیست. شما آن‌ها را تنها باید زمانی تمیز کنید که لکه قابل مشاهده‌ای دارند و یا بو می‌دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا یاد بگیرید که چگونه آن قالیچه‌های کهنه و قدیمی را مثل روز اولشان نو کنید.

1. ابزار و لوازم خود را جمع کنید

برای اینکه بتوانید شستن قالیچه خود را به طور موفقیت‌آمیز و کامل انجام نمایید، قبل از هر چیز، باید وسایل زیر را تهیه نمایید:
• شامپوی فرش (یا مایع ظرف‌شویی)
• سطل
• برس نرم یا اسفنج
• آب
از موارد زیر نیز می‌توانید استفاده کنید. البته استفاده از این موارد اختیاری است:
• دستکش پلاستیکی
• شلنگ باغچه
• جاروی بخارشوی

2. خاک و زباله‌ها را تمیز کنید

در اولین قدم، باید دو طرف قالیچه را با جاروبرقی تمیز کنید. مطمئن شوید که گرد و خاک قالیچه به طور کامل تمیز شده باشد. اگر حیوان خانگی دارید، از فرچه متصل به جاروبرقی برای جمع کردن تمامی موهای روی قالیچه استفاده نمایید.

3. پاک‌کننده خود را انتخاب کنید

برای کامل شستن قالیچه ، باید از یک شامپوی فرش مناسب و از یک برند معتبر استفاده کنید. از هر نوع شامپویی که استفاده می‌کنید، به دقت دستور مصرف آن را که در پشت بطری درج شده‌است، مطالعه و پیروی کنید.
همچنین، در صورتی که امکان تهیه شامپو فرش را نداشتید، می‌توانید مایع ظرف‌شویی را در یک سطل با آب گرم مخلوط کنید و از آن به جای شامپو فرش استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که دمای آب زیاد نباشد زیرا ممکن است قالیچه چروک شود و یا رنگ پس‌دهد.

4. تست رنگ انجام دهید

قبل از شروع به شست‌وشو ، اطمینان حاصل کنید که پاک‌کننده باعث نمی‌شوند رنگ‌های فرش یا قالیچه شما از بین بروند یا تغییر کنند. برای این کار باید در گوشه‌ای از قالیچه، پاک‌کننده را امتحان کنید تا مطمئن شوید محلول شوینده رنگ قالیچه را تغییر نمی‌دهد. اگر رنگ آن تغییر نکرد، می‌توانید به مرحله بعد بروید.

5. قالیچه را بشویید

برای شستن قالیچه با استفاده از یک اسفنج یا برس نرم، محلول شوینده را روی قالیچه بکشید تا کف کند. قبل از آبکشی قالیچه، بگذارید مواد شوینده حدود 5 دقیقه روی فرش بمانند. اگر کمتر از این زمان شروع به آبکشی کنید، قالیچه به طورکامل تمیز نخواهد شد. بنابراین حتما اجازه دهید مواد شوینده 5 دقیقه کامل روی قالیچه بماند و پس از آن شروع به آبکشی کنید.

6. قالیچه را آبکشی کنید

با استفاده از سطل و یا شلنگ باغچه، با آب تمیز، قالیچه را آبکشی نموده و مواد شوینده را از قالیچه خارج کنید. مطمئن شوید که مواد شوینده به طور کامل از قالیچه خارج شود. آبی که از قالیچه خارج می‌شود باید کاملا تمیز بوده و هیچ مقداری از ماده شوینده را همراه نداشته باشد.

7. آب اضافی را از قالیچه خارج کنید

در این مرحله از شستن قالیچه باید تا جایی که می‌توانید از شر آب اضافی که جذب قالیچه شده است خلاص شوید تا قالیچه سریع‌تر خشک شود. در صورت امکان، می‌توانید از یک بخارشوی استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید از یک تی شیشه پاک‌کن استفاده نمایید، به این صورت که روی قالیچه گذاشته و آن را در جهت خواب قالیچه هل می‌دهید.

8. قالیچه را خشک کنید

مرحله یکی مانده به آخر تمیز کردن قالیچه تنها این است که بگذارید قالیچه خشک شود. بهتر است که قالیچه را پهن کنید و بگذارید خودش خشک شود. سپس آن را برگردانده و بگذارید پشت قالیچه نیز خشک شود. از یک پنکه نیز می‌توانید برای سرعت بخشیدن به فرایند خشک‌ شدن استفاده نمایید. قبل از برگرداندن قالیچه به اتاق از خشک بودن کامل آن مطمئن شوید.

9. قالیچه را جارو کنید

در طول پروسه شست‌وشو، نخ‌ها و الیاف قالیچه می‌توانند در هم فشرده یا له شوند و به یکدیگر بپیچند. با جارو کردن قالیچه خشک‌شده با استفاده از جاروبرقی یا یک برس نرم این تنیدگی‌ها از یکدیگر باز شده و قالیچه به حالت اول خود برمی‌گردد. حالا کار شما تمام است و می‌توانید از زندگی بر روی فرش تمیز خود لذت ببرید. با به خاطر سپردن این مراحل، دیگر می‌دانید که چگونه یک قالیچه را تمیز کنید و هر وقت که بخواهید می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

منبع: www.architecturaldigest.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا