بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

چگونه هود مناسب آشپزخانه را انتخاب کنید؟

چگونه هود مناسب آشپزخانه را انتخاب کنید؟

در آغاز لازم است که آشنایی کمی با مشخصات فنی پیدا کنید و سپس در مورد گزینه‌های طراحی هود برای داشتن یک آشپزخانه زیبا تصمیم بگیرید.

انتخاب یک هود مناسب فرصتی برای ایجاد یک نقطه کانونی چشمگیر در آشپزخانه شماست. همچنین با یک انتخاب محتاطانه نیز می‌توانید، نمای کلی آشپزخانه را تحت تاثیر قرار دهید.

با سبک‌های فراوانی که وجود دارد، تقریبا می‌توان گفت انتخاب شما محدودیتی ندارد. پس بهتر است، کمی اطلاعات پایه به دست آورید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید، این است که هود جزء وسائل آشپزخانه به شمار می‌رود و کار مهمی نیز انجام می‌دهد. قبل از انتخاب مدل در مورد قدرت مکندگی، سروصدا و سایز مطالعه کنید، سپس به بعضی گزینه‌های طراحی جالب جهت دکور فکر کنید.

چرا شما به هود نیاز دارید؟

شاید به این خاطر که دوست ندارید، فضای آشپزخانه‌تان پر از بوی غذا و روغن باشد. Cindy Aplanalp مدیر یک گروه طراحی می‌گوید: چیزی ناپدید نمی‌شود. پس از مدتی این روغن‌ها و بخار‌ها روی پارچه‌ها، پرده دیوار و همه فضای آشپزخانه می‌نشیند. البته در برخی مناطق قوانین ساخت­وساز استفاده از هود را اجبار نمی‌کند. برای اطلاع از قوانین باید دستورالعمل‌های ساختمانی محلی خود را مطالعه نمایید.

بهترین زمان برای انتخاب هود قبل از بازسازی یا ساخت جدید است. بسیاری از مدل‌ها با سایز استاندارد ۶ اینچ مطابق هستند اما مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که بسیار قدرتمند بوده و به فضای ۱۲ اینچی نیازمندند. پس مهم است که بدانید، چقدر فضا باید به آن اختصاص دهید.

قبل از انتخاب مدل هود، میزان قدرت آن را مشخص کنید

هود‌ها در شکل‌ها و سایز‌های مختلفی عرضه می‌شوند و در عین حال قدرت‌های متفاوتی نیز دارند. فن دمنده بر اساس میزان هوایی که جابجا می‌کنند و با واحد cfm اندازه­گیری می‌شوند. (این اطلاعات در مشخصات مدل قابل دستیابی است) اجاق­ها بر اساس میزان انرژی حرارتی بریتانیایی Btu که تولید می‌کنند، اندازه­گیری می‌شوند. قاعده اساسی این است که تولید انرژی اجاق را با قدرت مکش روغن و گریس هود مطابقت دهند. Bradley Faber مدیر گالری لوازم آشپزخانه می‌گوید: به ازای هر ,۱۰۰btu 1cfm لازم است. به عنوان مثال یک رنج حرفه‌ای در محدوده ۹۰۰۰۰ btu یک هود با ۹۰۰cfm نیاز دارد.

این قوانین به طور کلی راهنمای خوبی است اما مشخصاتی که تولیدکننده اجاق ارائه می‌دهد، می‌تواند دقیقا بگوید که هود شما باید چه میزان cfm جابجا کند. طراحان آشپزخانه توصیه می‌کنند، از این مشخصات به دقت پیروی کنید.

نکته: اگر اجاق شما یک فضای داخلی برای گریل دارد، توصیه می‌شود، هودی با cfm بیشتر از مشخصات ارائه شده توسط تولیدکننده اجاق خریداری شود. چرا که ممکن است cfm پیشنهادی فقط برای اجاق رویی باشد نه گریل داخلی. گریل داخلی مقدار قابل توجهی دود، روغن و گریس تولید می‌کند. پس بد نیست که یک هود قدرتمند انتخاب شود.

سایز مناسب انتخاب کنید

Stephanie Frees طراح داخلی می‌گوید: بسیاری از متخصصان حرفه‌ای معتقدند، مکنده باید از اجاق شما بزرگتر باشد. اگر یک اجاق ۳۰ اینچی داشته باشید، به یک مکنده ۳۶ اینچی نیاز دارید. اگر اجاق ۳۶ اینچی دارید، باید مکنده ۴۲ اینچی انتخاب کنید.

البته در حالت استاندارد نیازی به سایز بزرگتر مکنده نیست اما باز هم مشخصات فنی ارائه شده از سمت تولیدکننده اتاق را مد نظر قرار دهید. این مشخصات حتی به شما می‌گویند که هود را در چه ارتفاعی از اجاق قرار دهید که اغلب بین ۲۴ تا ۳۴ اینچ است. برای بهره‌وری هرچه بهتر از هود لازم است، این اطلاعات را بررسی نمایید.

نکته: این مطلب را در نظر داشته باشید که کیفیت دودکش می‌تواند میزان قدرت دمنده را تحت تاثیر قرار دهد. یک مسیر مستقیم و عمودی برای دودکش ایده‌آل است. در حالی که مسیر‌های طولانی و منحنی بازده دمنده را کاهش می‌دهند.

آستانه تحمل سروصدا را در نظر بگیرید

هود‌ها شبیه ماشین‌های ظرفشویی هستند. بعضی بی­صدا و بعضی پرسروصدا. این جمله‌‌ی Barbara Bright طراح آشپزخانه است. او معتقد است که باید بدانید، چه چیزی خریداری می‌کنید. چرا که نمی‌توانید از چیزی که توانایی تحمل کردن سروصدایش را ندارید استفاده کنید. سروصدای هود با واحد sones که یک واحد اندازه‌گیری بلندی صداست که توسط یک فرد با شنوایی معمول درک می‌شود، اندازه­گیری می‌شود. معمولا هود‌های قدرتمند‌تر صدای بالاتری دارند. البته استثنا نیز وجود دارد و در واقع نمی‌توان به صورت تئوری در این مورد تصمیم گرفت و باید هود را در نمایشگاه‌های لوازم آشپزخانه تست کرد.

یک راه برای کاهش سروصدای هود‌های قدرتمند این است که فن یا دمنده را در خارج از فضای ساختمان نصب کرد. روی سقف یا کنار دیوار. Faber معتقد است، اینکار تا ۴۰ درصد از سروصدا را کاهش می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که هزینه و پیچیدگی نصب نیز بیشتر می‌شود.

نکته: اگر می‌خواهید هیچ بویی در فضا نپیچد، باید قبل از شروع به آشپزی هود را روشن کنید.

به بخش جالب می‌رسیم: طرح

یک ­تکه یا دوتکه؟

دو مدل اصلی هود داریم. یک­بخشی و دو­بخشی. اغلب مدل‌های موجود در بازار یک تکه است که شامل قسمت خارجی است که دیده می‌شود و فن و دمنده داخلی که در داخل ساختمان نصب شده است. این‌ها گزینه‌های بی ­نظیری هستند. مخصوصاً اگر یک نمای کلاسیک مد نظرتان باشد مثلا یک هود استیل.

مدل دو بخشی انعطاف بیشتری دارد. شما نمای هود و دمنده را به صورت جداگانه انتخاب می‌کنید. پس می‌توانید در عین داشتن زیبایی، قدرت را نیز داشته باشید. عکس زیر هود دوتکه است:

یک نمای چشمگیر با یک دمنده قدرتمند همچنین یک طراحی زیبا که هود را به نقطه کانونی آشپزخانه تبدیل کرده است.

نکته: در نظر داشته باشید که اگر نما و دمنده را جداگانه خریداری کنید، میزان sone دمنده مشخص نخواهد بود. چرا که فقط برای هود‌های یک­تکه ارائه می‌شود.

انعطاف ­پذیری در نصب هود

به عکس فوق دقت کنید. مشتری در این آشپزخانه آتلانتایی درخواست یک هود فلزی داشت اما بودجه کافی نداشت. بنابراین طراح Lauren Davenport یک هود چوبی را انتخاب کرده و آن را به نحوی رنگ آمیزی کرد که شبیه فلز به نظر برسد. دو خط عمودی روی بدنه فولاد ضد زنگ است که به زیبایی هود افزوده و دمنده نیز در داخل قرار دارد.

عکس زیر نیز نمونه دیگری است که در آن از پوشش گچ استفاده شده که به امضای خاص طراح معروف Jacob Wight تبدیل شده و در چندین پروژه از آن استفاده شده است.

شما می‌توانید از فریم‌های مختلفی استفاده کنید. فقط باید مشخصات ارائه شده توسط تولیدکننده را به دقت مد نظر قرار دهید تا مطمئن شوید، هود با طراحی دلخواهتان دچار مشکل و آتش سوزی نشود.

هود مناسب برای خانه‌های Transitional:

هودی که در عکس زیر می‌بینید (کابینت‌های آبی، فضای باز و قالیچه) به خوبی با زاویه دیوار همسو است. این یک مثال عالی از آشپزخانه transitional است. Transitional سبکی است که عناصر مدرن و سنتی را با هم ترکیب می‌کند. سبک‌های مختلفی می‌تواند برای این آشپزخانه‌ها به کار برود. یک گزینه ایجاد یک محفظه است که سبک کابینت آشپزخانه را القا کند.

همانند این آشپزخانه:هود مناسب برای خانه‌های معاصر

برای یک آشپزخانه معاصر، احتمالا می خواهید یک هود با تمیز داشته باشید. به این معنی که حداقل تزئینات را داشته باشد. هود استیل ضد زنگ در آشپزخانه آبی عکس زیر، یک مثال خوب از سبک تمیز است. این نوع هود به نام هود شومینه‌‌ای نامیده می­شود.

از بسیاری از مواد می‌توان برای طراحی هود آشپزخانه معاصر استفاده کرد. ممکن است استیل ضدزنگ یا ترکیبی از استیل و شیشه را استفاده کنید. مانند عکس زیر که یک آشپزخانه سفید با هود ترکیبی است:

یک پوشش فلزی رنگی برای این هود به آشپزخانه مدرن شما گرما می‌بخشد. هنگامی که نوبت به سبک معاصر می‌رسد، شما می‌توانید بسیار خلاق باشید.

هود مناسب برای آشپزخانه‌های سنتی

Gilmer  می‌گوید: در یک آشپزخانه سنتی یک هود به سبک mantel، به خوبی یک هود دکوری چوبی جلوه می‌کند. او می­گوید: در سبک سنتی، بسیاری از مردم دوست دارند هود‌های ساخته شده از جنس چوب و به رنگ آشپزخانه داشته باشند.

هود گچی و یا از جنس کبالت و مس و برنج قدیمی‌تر به نظر می‌رسند و می‌توانند فضای سنتی بهتری را ایجاد کنند.

هزینه:

یک هود یک تکه می‌تواند قیمتی بین ۴۰ تا ۸۰۰۰ دلار از کمترین تا حرفه‌ای­ترین و گرانترین را شامل شود. اصولا برای داشتن یک هود مناسب و زیبا باید رنجی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار پرداخت کرد.

تمیزکاری و مراقبت

استیل ضدزنگ احتمالا ساده‌ترین نوع هود در مقایسه با چوب، کاشی و یا دیگر پرداخت‌ها از نظر تمیز کردن است. اغلب هود‌های استیل را می‌توان با یک محصول خاص طراحی شده برای این نوع فلز تمیز کرد. در حالی که فلزات دیگر مانند نیکل و مس معمولا پوشش محافظتی دارند. Frees، طراح داخلی توصیه می‌کند، این فلزات را با یک محلول بسیار رقیق از آب و صابون تمیز کنید.

انتخاب را شروع کنید:

برای شروع بهتر است عکس سبک‌های مورد علاقه‌تان را ذخیره کنید و سپس نمایشگاه‌های فروش هود و وسائل را بازدید کنید و به دنبال علایقه­ تان بگردید. یک طراحی داخلی می‌تواند گزینه خوبی برای کمک باشد!

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا