بلاگتجهیزات و ماشین آلات ساختمانی

آشنایی با انواع چکش در ساخت و ساز

انسان برای انجام عملیات‌های عمرانی و ساخت و ساز، وسایل مختلفی مانند انواع چکش را ابداع نموده است. این ابزار آلات در طول تاریخ مانند هر وسیله‌ی دیگر ساخت دست بشر دچار پیشرفت و تغییرات گسترده شده‌اند. پیکور و چکش‌ از مهم‌ترین ابزارها به شمار می‌آیند که امروزه کاربرد فراوانی درفعالیت‌های ساخت و ساز یا تخریب دارند. به طوری که در بسیاری از موقعیت‌ها استفاده از آن‌ها راه حلی الزامی و اجتناب ناپذیر است.

ما در متن حاضر سعی کرده‌ایم متداول‌ترین انواع چکش به همراه موارد استفاده از آن‌ها را بطور اجمالی به شما معرفی کنیم.

چه نیازی به این ابزار داریم؟

اگر شما این متن را می‌خوانید، به احتمال زیاد با کاربردهای این ابزار نیز کم و بیش آشنا هستید. از این وسایل برای تخریب یا سوراخ کردن وسایلی در حجم و جرم بزرگ و ساختاری محکم استفاده می‌کنند. برای مثال، گرچه در گذشته بشر برای حفر تونل در دل کوه‌ها به منظور جاده سازی، ناچار به استفاده از کلنگ، چکش و بیل‌های معمولی بوده است، اما امروز این کار ممکن نیست.

چرا که در زندگی مدرن امروزی، حجم فعالیت‌های مورد نیاز انسان، تونل سازی‌ها، راه سازی‌ها و فعالیت‌های این چنینی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. علاوه بر این، انسان تمایل دارد که در عصر مدرن، تمامی این کارها را با بالاترین سرعت و بهترین کیفیت ممکن انجام دهد. در این صورت، وسایلی ابداع کرده که با کمک تکنولوژی‌های مختلف سعی دارند تمامی اهداف بالا را تحقق بخشند.

وسایلی هم چون انواع چکش و پیکور، ساخته شده‌اند تا زحمت و سختی بشر را در این باره کم کنند. این ابزار در کمترین سرعت ممکن انسان را به هدف خود رسانده و کمک زیادی به انجام پروژه‌های مختلف عمرانی می‌کند. به تدریج تکنولوژی ساخت این ابزار نیز دچار تغییراتی شده تا کار با آن‌ها را راحت‌تر نماید. اما سوال این جاست که این وسایل را چطور می‌توان تهیه کرد؟

پاسخ این است که انواع ابزار آلات تخریب کننده را می‌توان از مراکز مخصوص  اجاره یا خریداری نمود. لازم به ذکر است که استفاده از آن‌ها نیز نیاز به مهارت و دانش کافی در این رابطه دارد.

انواع چکش

معرفی انواع چکش یا پیکور

در تعریف چکش پیکور می‌توان گفت به ابزارهایی اطلاق می‌شود که با فناوری خاصی تخریب سطوح سخت مانند بتن، صخره و زمین سنگی را ممکن می‌سازند. این وسایل با ایجاد یک نیروی مکانیکی زیاد، و داشتن قسمت‌های بسیار سخت، سطوح بسیار محکم را سوراخ و تخریب می‌کند. بنابراین استفاده از آن انجام پروژه‌های عظیم راه و ساختمان سازی را راحت خواهد کرد.

پیکورها یا انواع چکش‌های پیشرفته، با نیروی برق، باد، بنزین، نیروی هیدرولیک و… کار می‌کنند. به دلیل راحت‌تر کردن عملیات تخریب، از این وسایل استفاده‌ی فراوانی می‌شود. پیکورها انواع مختلفی داشته و برای استفاده‌های گوناگون به کار می‌روند. کارایی هر نوع به گونه‌ای است که برای مصارف خاصی ساخته شده است.

برای اطلاعات بیشتر راجع به اقسام پیکور، آن‌ها را نام برده و مختصرا در موردشان توضیحاتی ارائه می‌دهیم. انواع چکش پیکور را در دسته بندی‌های زیرقرار‌می‌دهند.

  • پیکور هیدرولیکی
    • شامل پیکور بیل مکانیکی
    • و پیکور مینی لودر و مینی بیل
  • پیکور بادی
  • پیکور یا چکش برقی

چکش هیدرولیکی

همانطور که گفتیم، این نوع از انواع چکش پیکور به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:

پیکور یا چکش برقی

پیکور بیل مکانیکی

این پیکورها بسیار قدرتمند بوده و برای تخریب محکم‌ترین سطوح طراحی و ابداع شده است. به بیان بهتر، چکش هیدرولیکی در وزن سنگین و نیمه سنگین نهصد کیلویی تا چهار تنی ساخته می‌شود. این وزن به دلیل قدرت بالای این ابزار برای تخریب بتن و سنگ است که سبب شده تا استفاده از آن در بسیاری پروژه‌های مربوط انجام پذیرد.

بنابراین برای پروژه‌های تخریب سنگ جهت احداث جاده‌ها، استخراج از معادن، احداث تونل‌، تخریب ساختمان‌های مستحکم و مانند آن از پیکور مکانیکی یا بیل مکانیکی استفاده می‌کنند. به علاوه، این ابزار در تخریب قطعات حجیم بتنی مانند فونداسیون ساختمان‌ها نیز به کار می‌رود.

پیکور مینی لودر و مینی بیل

این وسیله یکی از پر استفاده‌ترین انواع چکش هیدرولیکی است که وزنی کمتر از چکش پیکور مکانیکی و در حدود 120 تا 600 کیلوگرم دارند. به پیکورهای مینی لودر بابکت نیز گفته می‌شود. این ابزار مفید و متداول، به طور عمده برای تخریب در مقیاس کوچکتر از چکش هیدرولیکی به کار گرفته می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که در کارگاه‌های کوچک و مصارف درون شهری استفاده شود.

از کاربرد‌های متداول مینی لودر و مینی بیل می‌توان به تخریب آسفالت، سنگ، دیوارهای آجری و بتنی، تخریب ساختمان‌های نه چندان بزرگ و… اشاره نمود. بنابراین به سبب محدود بودن ظرفیت و قدرت مکانیکی این دستگاه، استفاده از آن برای تخریب سطوح بسیار مستحکم توصیه نمی‌شود.

پیکور بادی

پیکورهای بادی به کمک نیروی حاصل از هوای فشرده کار می‌کنند. بدین صورت که یک کمپرسور بادی هوا را در محفظه‌ای فشرده و نیروی حاصل از آن محرک این نوع پیکور می‌شود. به پیکور بادی، چکش پنوماتیک نیز گفته می‌شود. بنابراین برای استفاده از پیکورهای بادی حتما لازم است که به یک کمپرسور برای فشردن هوا متصل شوند.

این پیکور یکی از انواع چکش با وزن کم یعنی در حدود 2 تا 42 کیلو گرم است که آن را برای استفاده مناسب ساخته است. نیروهای کارگر به راحتی می‌توانند از این وسیله استفاده نمایند. این ابزار عمدتا برای مناطقی که دسترسی به نیروی برق ندارند، ساخته شده و به کار گرفته می‌شود. معمولا پیکورهای بادی برای حفاری معادن در دل صخره‌ها و کوه‌ها، راهسازی در مناطق صعب العبور و بکر، تخریب بتن‌های مسلح و همانند آن گزینه‌ی مناسبی هستند. در گذشته که چکش برقی قوی وجود نداشت، پیکور‌های بادی تنها گزینه‌ی مناسب برای استفاده درون شهری و کارگاهی تخریب بتن بوده‌اند.

پیکور یا چکش برقی

پیکور یا چکش برقی

به این مورد از انواع چکش پیکور، بتن کن یا هیلتی نیز گفته می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست، این ابزار با استفاده از نیروی برق کار می‌کند. پیکورهای برقی قدرت بسیار بالایی دارند، از این رو برای تخریب بتن‌های مسلح و غیر مسلح گزینه‌ی خوبی به شمار می‌آیند. بنابراین از این وسایل در کلیه‌ی تخریب‌های ساختمانی، در قسمت‌های بتنی، آجری، کاشی، سنگ و … استفاده می‌گردد.

چکش برقی بتن کن نوعی ابزار دو کاره محسوب می‌شود. زیرا از آن به عنوان یک دریل خوب و قوی برای سوراخ کردن سطوح سفتی همچون بتن، سنگ، آجر و… استفاده می‌شود. در کنار این که برای تخریب‌های بسیار سبک نیز به کار برده می‌شوند. به طور مثال، از این دستگاه برای سوراخ کردن بتن جهت عبور تاسیسات یا قرار گیری میلگرد و سیم در داخل آن بهره می‌گیرند.

پیکور برقی در وزن نسبتا کم 3 تا 11 کیلوگرمی ساخته شده و بسته به وزن دقیق آن، کاربرد و نوع مته‌ای که برای نصب بر روی آن مناسب است، مشخص می‌شود. این مورد از انواع چکش در دو حالت چرخشی و ضربه‌ای با دو سر مته (جهت سوراخ کردن سطوح) و قلم (برای تخریب) وجود دارد. لازم به ذکر است که کاربرد اصلی این وسیله سوراخکاری در سطوح بتنی، سنگی و… بوده و در صورت استفاده‌ی بلند مدت برای تخریب کردن، عمر مفید آن کاسته خواهد شد.

شرکت‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که قدرتمندترین و مرغوب‌ترین چکش‌های برقی را می‌سازند. اما از آن جهت که اولین سازنده‌ی این پیکورها شرکتی به نام هیلتی بوده و به جهت ارائه‌ی قدرتمندترین و بهترین چکش‌ها مشهور گشته است، چکش‌های برقی را عموما با نام هیلتی نیز می‌شناسند.

تولید کنندگان و انواع پیکور برقی

هیلتی، یک شرکت موفق و معتبر در زمینه‌ی تولید ابزار آلات مورد نیاز در ساختمان سازی است. این شرکت حجم عظیمی از دریل‌های چکشی، پیکورهای برقی، سیستم‌های اطفاء حریق و مانند آن را می‌سازد. اما امروز سازندگان مختلفی این محصول کاربردی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. مانند:

  • هیلتی (Hilti)
  • دی والت (DeWalt)
  • بوش (BOSCH)
  • ماکیتا (Makita)
  • هیتاچی (HITACHI)
  • آ اِ گ (AEG)
  • میلواکی (Milwaukee)
  • رونیکس (Ronix)
  • توسن (Tosan)
  • نِک (NEC)
  • و بسیاری از تولید کنندگان دیگر

این شرکت‌ها انواع مختلفی از چکش برقی را می‌سازند که برای مصارف مختلف اختصاصی شده‌ است. در زیر فهرستی مختصر از متداول‌ترین انواع چکش برقی که به کار برده می‌شود، آورده‌ایم.

تولید کنندگان و انواع پیکور برقی

چکش برقی 7 کیلویی : برای تخریب در سطح سبک مانند کاشی، سرامیک، گچ و خاک و… استفاده می‌شود.

چکش برقی 10 کیلویی : مورد استفاده در تخریب دیوارهای ساختمانی که نمای سنگی یا آجری دارند.

چکش برقی 16 کیلویی: مناسب برای طیف گسترده‌ای از تخریب‌های سنگین و نیمه سنگین، مانند ویران کردن دیوارهای آجری، بتنی، کف سنگ و سرامیک.

چکش برقی 30 تا 32 کیلویی: به کار برده شده در تخریب بتن‌های بسیار مستحکم همانند فونداسیون، آسفالت، تیرچه‌های ساختمانی، سقف دال بتنی، سقف کامپوزیت و… . این دسته از پیکورهای برقی قدرتی بالا در حد پیکورهای بادی دارند، بنابراین به جهت وزن کمتر و حمل و نقل راحت‌تر بر پیکورهای بادی ترجیح داده می‌شوند.

در مقاله‌ی حاضر،  در رابطه با انواع چکش متداول در بحث‌های عمرانی صحبت کردیم. چکش برقی، پیکور بادی و … از جمله‌ی مهم‌ترین این وسایل هستند که در ساخت و سازها به کار گرفته می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا