بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

راهنمای انتخاب متریال آرک برای اُپن آشپزخانه

راهنمای انتخاب متریال آرک برای اُپن آشپزخانه

 

آرک چیست؟

آرک (Arc) به معنای قوس و کمان بوده و درواقع به طاق بالای قسمت ورودی ، پنجره‌ها و حتی سقف خانه‌هایی که به این شکل ساخته شده‌اند اطلاق می‌شود.

با این تعریف به این نتیجه می‌رسیم که این تکنیک از گذشته بسیار دور در معماری سراسر دنیا و به‌ویژه معماری ایرانی و ایرانی-اسلامی کاربرد داشته است و در معماری خانه‌ها، مساجد و سازه­های قدیمی شاهد آن هستیم؛ اما این تکنیک به‌مرور نام مدرن‌تری به خود گرفته و به تبع آن تغییراتی نیز یافته است.

 

کاربرد آرک در آشپزخانه

درگذشته آشپزخانه‌ها به‌صورت یک اتاق دردار از محیط اتاق نشیمن و پذیرایی جدا می‌شدند و از دید مهمانان کاملاً پوشیده بودند؛ اما در سال‌های اخیر که آشپزخانه‌های اُپن جای خود را به آن‌ها داده‌اند، تکنیک آرک هم وارد دکوراسیون آشپزخانه شد.

همان‌گونه که اشاره شد آرک به معنای قوس و کمان است و در ابتدای ورود این سبک طراحی به آشپزخانه ­های مدرن، تمام سازه‌های ساخته‌شده با این شیوه، به شکل قوس‌دار بودند و به همین علت نام آرک برای آن‌ها استفاده می‌شد؛ اما باگذشت زمان این سازه‌ها تغییر شکل یافتند و ظاهر متفا‌وت‌تری پیدا کردند باوجوداین به این سازه‌ها با هر شکل و ظاهر و هر موادی که ساخته شوند همچنان آرک گفته می‌شود.

آرک آشپزخانه می‌تواند از مواد مختلفی مانند گچ و رابیتس، سنگ‌های آجری، کناف، چوب و ام‌دی‌‌اف و … ساخته شود. در این قسمت به­ طور مختصر به معرفی سه نوع پرکاربرد آن می­پردازیم.

  • گچ و رابیتس

رابیتس درواقع نوعی قالب ساخته‌شده از ورق گالوانیزه است که در اشکال مختلف ساخته می­شود و با لوازم جوشکاری به سقف خانه یا اُپن متصل شده و سپس با لایه‌ای از گچ پوشانده می‌شود. از معایب این روش به سختی کار، زمان طولانی اجرا و هزینۀ بالای آن می­توان اشاره کرد. این مواد در دکوراسیون آرک آشپزخانه‌های قدیمی کاربرد بیشتری داشتند و امروزه کمتر مشاهده می‌شوند‌. البته این تکنیک برای تزیین سقف هنوز هم رواج دارد.

انتخاب متریال آرک برای اُپن آشپزخانه

  • کناف

کناف درواقع نوعی صفحه است که با روکش گچی پوشیده شده و نام خود را از شرکت سازنده‌اش که توسط برادران آلمانی کناف تأسیس شد به وام گرفته است. گرچه نام صحیح آن سقف کاذب است اما نام کناف بیشتر رواج دارد. کناف هم مانند رابیتس در آرک اُپن استفاده می‌شود ولی به دلیل سهولت در نصب و هزینه کمتر نسبت به رابیتس طرفداران بیشتری دارد.

انتخاب متریال آرک برای اُپن آشپزخانه

  • چوب و ام‌دی‌اف

امروزه این نوع آرک به دلیل زیبایی و امکان هماهنگی با کابینت‌ها و همچنین امکان طراحی در شکل‌های مختلف و طبق خواست مشتری، طرفداران بیشتری دارد. آرک‌های چوبی و ام‌دی­ اف کاملاً دست‌ساز هستند و به دلیل سنگینی صفحات، سازه‌های آن وزن بالایی دارند و درنتیجه نصب آن­ها با دشواری بالایی انجام می­شود و همین سبب شده تا نسبت به انواع دیگر قیمت بالاتری داشته باشند.

 انتخاب متریال آرک برای اُپن آشپزخانه

تزیین آرک

آرک‌ها معمولاً برای جلوه بیشتر مجهز به سیستم نورپردازی نیز می‌شوند که کاملاً به سلیقه افراد بستگی دارد. برخی فقط به چند لامپ کوچک ال‌ای‌دی بسنده می‌کنند؛ اما برخی ترجیح می‌دهند با اضافه کردن لوستر یا چراغ‌های آویز که در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند جلوه بیشتری به آرک آشپزخانه خود بدهند.

لینک عکس:

http://yon.ir/fceT5

و

http://yon.ir/Hz0Tk

 

4.4/5 - (14 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا