بلاگپروژه های شاخص

موزه گوگنهایم در بیلبائو

موزه گوگنهایم در بیلبائو

اختصاصی ساختمان آنلاین: موزه گوگنهایم یکی از اعجاب انگیزترین و خاص‌ترین‌‌ موزه‌های دنیا به شمار می­‌رود که معماری ساختمان آن فارغ از موزه بودن و محتویات داخل موزه یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده گردشگری اسپانیا و به ویژه شهر بیلبائو به شمار می­‌رود. این موزه سالانه بیش از یک و نیم میلیون گردشگر به خود جذب می‌کند که این رقم تنها برای یک موزه، رقمی فوق‌العاده و بیش از حد تصور به حساب می‌آید.

این موزه که متعلق به معماری اواخر قرن بیست است، در سال ۱۹۹۷ تکمیل شد. معمار این موزه فرانک گری «فرانک اُ گری»، معمار سرشناس و پرآوازه آمریکایی کانادایی الاصل بوده‌است. در واقع گوگنهایم اوج هنر سبک خاص معماری گری است. در واقع دلیل اعجاب‌‌انگیز و خاص بودن طراحی ساختمان این موزه نیز پیاده‌سازی سبک خاص معماری گری روی این ساختمان است.

‌‌بررسی معماری موزه گوگنهایم در بیلبائو

در آثار گری اصولا گرایش به طرح­‌های مجسمه‌­ای و مجسمه سازانه به کرات مشاهده می­شود که تلفیق آن با معماری فولدینگ در این موزه، اثری در قد و قواره یک شاهکار پدید آورده‌­است.

گری از پیشگامان سبک معماری فولدینگ به شمار می­رود. همانطور که می‌­دانید، معماری فولدینگ، سبک معماری استفاده تمام عیار از منحنی و انحنا در طراحی ساختمان است که نمونه عالی این سبک را می­‌توان در آثار گری و به طور خاص‌، موزه گوگنهایم مشاهده کنید.

گری در هنرش اصولا مرز بین درستی و نادرستی را رد کرده و هنر معماری را زاییده خلاقیت محض می‌­داند. او همچنین به هیچ نوع قاعده و قانون محدود کننده در طراحی نیز اعتقادی ندارد.

طراحی آثار گری عموما بسیار طولانی و زمان­‌‌­بر هستند و با استفاده از اسکیس‌­ها و ماکت‌های بسیار متعدد و استفاده بسیار زیاد از مدل‌­های کامپیوتری انجام می­‌شوند. نتیجه این عملیات طولانی نیز یک ماکت کامل از اثری است که قرار است ساخته شود.

طراحی موزه گوگنهایم

اما در مورد موزه گوگنهایم گفته می‌­شود که گری برخلاف عمده معماران که برای طراحی خود از نرم‌‌افزارهای اتوکد و ۳دی مکس استفاده می‌­کنند، ترجیح داد تا از نرم‌افزار کاتیا استفاده نماید. این نرم افزار مختص طراحی جامدات بوده و بیشتر برای طراحی وسایل نقلیه مانند خودرو، کشتی و هواپیما و البته عمدتا طراحی بدنه وسایل سنگین استفاده می‌­شود. یکی از وظایف اصلی این نرم افزار نیز بررسی محاسباتی سطوح در زمینه‌­های مختلف مانند محدودیت سازه‌­ها و صرفه اقتصادی به شمار می‌­رود.

نتیجه این محاسبات و بررسی‌­ها و انطباق آن‌­ها با مدل‌­ها و ماکت‌­ها نیز شاکله اصلی پروژه بود که منجر به تهیه پلان‌­های نهایی ساختمان موزه شد.

طی کردن همین مراحل طولانی در نهایت موجب ساخت ساختمان بی‌­نظیر و فوق‌‌العاده موزه گوگنهایم شد که تبدیل به یکی از قطب‌­های گردشگری اسپانیا و مهم‌ترین مکان دیدنی بیلبائو و شاید منطقه باسک شد.

موزه گوگنهایم در نهایت به ساختمانی با منحنی‌­های عجیب و بسیار خاص بدل شد که از ظاهر منحنی‌­ها این­ طور برمی­‌آمد که تصادفی بوده‌اند اما فرانک گری دلیل این امر را بازتاب نور روی منحنی‌ها بیان کرد.

همین منحنی‌­ها و همین اثر بازتاب نور باعث شد تا در سال ۱۹۹۷ و همزمان با بازگشایی موزه، سر و صدای بسیاری در مورد معماری و سازه‌‌­های آن در سراسر جهان به پا شود.

فیلیپ جانسون، معمار مشهور زاده کلیولند آمریکا، معتقد است که این ساختمان یکی از بهترین ساختمان‌­های جهان است. این موزه را می­‌توان نقطه عطفی در طراحی موزه­‌ها دانست زیرا موفق شد تعاریف جدیدی از فرم و محتوا ارائه دهد.

‌‌بررسی معماری موزه گوگنهایم در بیلبائو

شاکله ساختمان به شکل کشتی است که شیشه و تیتانیوم فراوانی بر روی آن به کار رفته است و بازتاب نور روی این شیشه‌ها باعث شده است تا طراحی شباهت فراوانی به فلس ماهی داشته باشد. همین اتفاق خارق‌العاده تاثیر زیادی روی تبدیل کردن بیلبائو به عنوان شهری کوچک به یک جریان فرهنگی در دنیای هنر داشته­‌­است.

همانطور که گفته شد، نمای این ساختمان از شیشه و تیتانیوم است و البته لایه زیرین آن را قیر الاستیک تشکیل داده است تا ضد آب باشد. ساختار داخلی ساختمان نیز شامل چندین مکعب است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌­اند.

از کنار این موزه خارق العاده، رود نریویون می­‌گذرد که یک پل عظیم نیز خیابان کناری موزه را به خیابان آن طرف پل پیوند می‌­دهد و البته این پل دقیقا از بالای سر موزه و به طور دقیق بخش گالری موزه رد شده‌‌­است و همین امر نمای بسیار زیبایی به ساختمان بخشیده‌است. همین پل باعث کشیدگی جالبی در معماری گالری شده‌­است و این بخش را به نام گالری ماهی معروف کرده­‌است.

اگر قصد سفر به اسپانیا و به خصوص منطقه باسک را داشتید، به هیچ عنوان این موزه بی نظیر جهان فرهنگ و هنر را از دست ندهید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای‌تان جذاب باشد:

بررسی معماری موزه ریورساید در اسکاتلند

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا