بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

معماری سبز یا ساختمان سبز

معماری سبز یا ساختمان سبز به چه معناست؟⁣

معماری سبز یا دیزاین سبز یک رویکرد در ساخت و ساز است که اثرات مخرب روی سلامت انسان‌ها و محیط زیست را کاهش می‌دهد. معمار یا طراح سبز سعی می‌کند تا با احترام از آب، هوا، و زمین از مواد ساختمانی و ایده‌های پایدار به طرحی برسد که دوستدار طبیعت باشد. معماری سبز یا معماری پایدار در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از طراحان و معماران جهان قرار گرفته است.

ساختمان سبز که از معماری سبز حاصل می‌شود به سلامت فردی که در آن و در محیط اطراف آن زندگی می‌کند اهمیت داده و با کمک مواد و منابع سبز و تکیه بر انرژی‌های طبیعی از جمله انرژی خورشیدی برای تولید گرما، برق و روشنایی، با بازیافت و استفاده دوباره از ضایعات و در نهایت با یکپارچه‌سازی ساختمان، به حفظ و نگهداری محیط زیست کمک می‌کند.

طراحی سبز عملی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل، بعد و در طول فرآیند تولید و ساخت کمترین آسیب را می‌بیند. به علاوه مصالحی که استفاده می‌شوند باید عمر مفید طولانی داشته و قابل بازگشت به چرخه طبیعت باشند.

تاریخچه معماری سبز جهان

از پیشگامان جنبش معماری پایدار در دهه‌ی نود میلادی می‌توان جان راسکین، ویلیام موریس و ریچارد لتابی را نام برد. هدف از طراحی ساختمان‌ های پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط از نظر انرژی و بهره‌ برداری از منابع طبیعی است.اگر در معماری مدرن فرم تابع عملکرد است،‌در معماری اقلیمی فرم تابع اقلیم است. بنابراین معماری اقلیمی از دهه نود میلادی عمدتا تحت عنوان معماری پایدار مطرح گردید.بنابر دایره‌المعارف بریتانیکا، دیدگاه معماری سبز به افزایش آگاهی محیط در دهه‌ی ۱۹۶۰ بر می‌گردد، به عنوان جنبش جوانان فعال اجتماعی که حومه‌ های شهری مشابه و شهر های پراکنده را زیر سئوال بردند. بسیاری از هوا خواهان افراطی در سازه‌ های چادری و گنبدهای ژئودزی برای احترام به فرهنگ بومیان آمریکایی و حداقل تاثیر نفی بر محیط‌ زیست زندگی کردند.در اوایل قرن بیستم،‌ معمار معروف فرانک لوید رایت معماری طبیعت‌گرایی را ترویج داد.

ویژگی‌های مشترک ساختمان سبز

برای آنکه ساختمان سبز داشته باشید لازم نیست تا سقف ساختمان خود را سبز کنید؛ هر چند که معمار ایتالیایی رنزو پیانو (Renzo Piano) ساختمان‌هایی با سقف سبز نیز خلق کرده است.

حتی به باغچه‌های عمودی یا دیوارهای سبز هم برای داشتن ساختمان سبز نیاز ندارید؛ با این حال جین نوول (Jean Nouvel) این مفهوم را در طراحی یک ساختمان مسکونی در پارک مرکزی سیدنی استرالیا به واقعیت تبدیل کرده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. امروز در راستای معماری پایدار خواهیم توانست از بزرگترین بحرانهایی که بشر امروز ونسل اینده را تهدید می کند عبور کنیم اما باید توجه به این داشته باشیم تنها با حرف زدن به جایی نخواهیم رسید دیگر وقت ان رسیده که همه همانند زنجیر یک دستگاه به حرکت در بیاییم وبه نوبه خود به امر اجرایی کردن همه پژوهش ها بپردازیم که اگه این حرکت رخ ندهد همه این پژوهش ها سفسطه ای بیش نخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا