بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی ساختمان مسکونی گلستان

معماری:

 دفتر رازان ،نوید امامی

موقعیت:

تهران

دسته بندی:

خانه

ساختمان مسکونی گلستان

اختصاصی ساختمان آنلاین: در سال ۱۳۹۶در منطقه پاسداران تهران و در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع با زیر بنای ۸۰۰۰ متر مربع، ساختمانی دارای ۵ طبقه روی زمین و ۴ طبقه زیر زمین در دفتر معماری رازان طراحی شد. معمار بنا، آقای سید نوید امامی و تیم شرکت اجرایی آن، شرکت همراه صنعت، توانستند این بنا را در ۲۳ واحد با متراژهای متنوع، سه طبقه پارکینگ برای واحدها و همچنین در زیر زمین چهارم، فضای تاسیسات، استخر، سالن اجتماعات، سالن ورزش، و فضاهای جانبی آن را طراحی و اجرا کنند.

این ساختمان مسکونی در کوچه ­ای بن بست در انتهای خیابان گلستان ششم پاسداران واقع شده است که نزدیکی این ساختمان با منطقه­ی نظامی محدودیت ارتفاعی ۲۰ متری را برای این بنا همراه داشته است.

از خصوصیات طراحی خاص این بنا، چیدمان ویژه­ ی نورگیرها در سطح پروژه برای تأمین نور برای واحدها است به ­طوری که با پراکنده کردن و افزایش تعداد نورگیرهای ساختمان تأمین نور برای واحد های جلو به طور مستقیم و برای واحد های پشت از سه نورگیر مجزا در سه ضلع ساختمان امکان پذیر شده است. از این طریق فضای جلوی آسانسورها و بخش میانی واحدها هم از نور طبیعی بهره­مند می­شوند.

به گزراش ساختمان آنلاین: علاوه بر تعدد نورگیرها که به ظاهر پروژه جلوه­ ی ویژه­ ایی بخشیده، طراحی تراس‌ها هم به گونه ­ای‌ است که توجه هر بیننده ­ایی را جلب می‌کند، ایجاد تراس‌هایی که به هم مشرف نباشند چالشی بود که سبب شد تراس‌هایی پلکانی شکل جداره­ های بیرونی بنا را دربر بگیرند، اینکار برای بهبود کیفیت فضاهای داخلی و ارتباط مناسب با حیاط و شهر صورت گرفت و باعث به وجود آمدن فضاهای پر و خالی و سایه روشن­ هایی شد که هم به ظاهر شیک بنا و هم به ارتقای کیفیت فضای زندگی در آن بن بست سرسبز خیابان گلستان ششم کمک کرده است. تراس‌هایی پلکانی شکل که پاسخی به تناسبات خوابیده ­ی بنا نیز هست.

در طراحی این بنا برای بازشوها از جداره­ های شیشه­ ای استفاده شده است تا اهالی کوچه دید پیوسته از نما داشته باشند. و برای ایجاد فضای بازی کودکان و استراحت ساکنان در این پروژه بخشی از حیاط به اندازه ­ی یک طبقه و با حفظ مسیر دسترسی پایین برده شده است و به شکل یک پل، فضای نیمه محصور و امنی را برای ساکنان ایجاد کرده است.

نمای ساختمان با وجود پنجره ­هایی عریض که همانطور که گفته شد برای افزایش نورگیری ساختمان طراحی شدند و همچنین تراس‌های پلکانی شکل، این بنا را متمایز و خاص کرده است. در طراحی داخلی ساختمان گلستان نیز به کوچک‌ترین جزئیات توجه خاصی شده است و بهترین امکانات از قبیل سیستم امنیتی پیشرفته، سالن‌ ورزشی، فضای مشجر و بهترین چشم‌انداز را دارا است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا