بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

پنج ایده‌ برای طراحی و اجرای ویترین چوبی در فروشگاه‌‌ها

پنج ایده‌ برای طراحی و اجرای ویترین چوبی در فروشگاه‌‌ها

در هر شهر هزاران فروشگاه مختلف وجود دارد. هر کسب‌وکاری که داشته باشید، مطمئناً رقبای بسیاری نیز خواهید داشت. هر چقدر هم که کیفیت اجناس و خدماتی که ارائه می‌کنید بالا باشد، اگر نتوانید آن‌ها را به خوبی معرفی کنید، از رقبا عقب می‌افتید. به همین دلیل لازم است نکاتی را دربارۀ تبلیغات و طراحی فروشگاه بیاموزید. ویترین یک فروشگاه اولین بخشی است که مشتری با آن مواجه می‌شود. وقتی افراد در حال عبور از پیاده‌رو یا قدم زدن در یک مرکز خرید هستند، شما تنها چند ثانیه وقت دارید که به وسیلۀ طراحی منحصر‌به‌فرد ویترین، توجه آن‌ها را به خود جلب کنید. ویترین جایی است که در آن دربارۀ فروشگاه خود پیامی به بینندگان منتقل می‌کنید. اگر این انتقال به خوبی صورت بگیرد، افراد برای دیدن فروشگاه شما مکث می‌کنند. شاید فکر کنید برای ایجاد چنین ویترین ویژه‌ای حتماً باید از طراحان حرفه‌ای مشورت بگیرید اما با صرف مقداری زمان و خلاقیت، می‌توانید شخصاً طرح خاصی برای ویترین فروشگاه خود پیدا کنید. در این مقاله ایده‌هایی را برای طراحی ویترین چوبی ارائه می‌دهیم.

تأثیر استفاده از چوب در دکوراسیون

چوب در طراحی دکوراسیون برای گرما بخشیدن به فضا استفاده می‌شود. اغلب مواد دیگر، مانند سنگ و گچ، خاصیت سرد دارند و طراحان با افزودن عنصر چوب، به فضا گرمی و زندگی می‌بخشند. از این خاصیت می‌توان برای طراحی ویترین نیز استفاده کرد. گروه‌های طراحی دکوراسیون حرفه‌ای، ویترین‌های زیبایی با استفاده از چوب طراحی می‌کنند که البته هزینه‌های بالایی هم دارد اما شما می‌توانید با به کار بردن کمی خلاقیت و زمان و با هزینۀ بسیار پایین، شخصاً یک ویترین چوبی طراحی کنید که بیانگر سبک شخصی شما باشد. در ادامه ایده‌هایی را برای استفاده از چوب در طراحی ویترین مطرح می‌کنیم. لازم نیست از این ویترین‌ها کپی‌برداری کنید. ایده‌ها و المان‌های مختلف را ترکیب و با توجه به امکانات و بودجه‌ای که در اختیار دارید، سبک شخصی خود را کشف و اجرا کنید. به خاطر داشته باشید که نورپردازی یکی از مهمترین بخش‌های طراحی ویترین شما است. حتماً مقدار و جهت تابیدن نور را در طراحی خود در نظر بگیرید. بدون رعایت این نکته، زیباترین دکورها نیز بی‌تأثیر می‌شوند. به نحوۀ چیدمان اشیاء نیز دقت کنید. با جابه‌‌جایی برخی وسایل، می‌‌توانید پرسپکتیو ایجاد کنید و به ویترین خود بعد بدهید.

 

انواع ویترین‌ها

قدم اول برای طراحی ویترین فروشگاه، تعیین هدف است. اگر قصد دارید تمرکز را روی اجناس فروشگاه قرار دهید، ویترین با انواع کالاهای موجود طراحی و تزئین می‌شود. نوع دیگری از ویترین‌ها وجود دارند که با وسایل اندکی طراحی می‌شوند. این ویترین‌ها نمایندۀ سبک زندگی و استایلی هستند که فروشگاه معرف آن است. در این حالت توجه بیشتری به فروشگاه و دکوراسیون داخلی آن جلب می‌شود. در هر دو حالت لازم است ویترین را به گونه‌ای طراحی کنید که به مشتری نشان دهد این فروشگاه ارزش بازدید و صرف زمان را دارد. در واقع ویترین برای فروشگاه مانند تیزر برای یک فیلم عمل می‌کند.

تاب چوبی در ویترین

با استفاده از یک قطعه چوب و مقداری طناب، می‌توانید یک تاب تهیه و آن را از سقف ویترین آویزان کنید. با توجه به اندازۀ ویترین و اجناسی که ارائه می‌کنید، سایز این تاب تغییر خواهد کرد. فروشگاه‌های پوشاک می‌توانند یک مانکن را روی این تاب بنشانند و فروشگاه‌های وسایل بازی می‌توانند یک یا چند عروسک را روی آن قرار دهند. حتی اجناس دیگر مانند تزئینات منزل را نیز می‌توان روی تاب گذاشت. تاب برای اکثر افراد یادآور خاطرات کودکی است و حسی از آسایش و خوشحالی به بیننده منتقل می‌کند. از طریق انتقال این احساسات می‌توانید توجه مخاطب را به فروشگاه خود جلب کنید.

استفاده از قاب‌های چوبی در ویترین

یک ایدۀ ساده و کم‌هزینۀ دیگر! چند سایز قاب چوبی ساده تهیه و با توجه به تم اصلی دکور، آن‌ها را رنگ کنید. می‌توانید برخی اجناس فروشگاه خود را داخل این قاب‌ها قرار دهید و نوعی تابلوی برجسته ایجاد کنید و یا قاب را روی شیشۀ ویترین نصب کنید تا بیننده جنس مورد نظر را از چارچوب قاب مشاهده کند. در حالت دیگر می‌توان قاب‌ها را از سقف آویزان کرد. این کار نوعی حس بی‌وزنی و غلبه بر جاذبه ایجاد می‌کند که تأثیر زیادی در جلب توجه مخاطب دارد. در این نوع طراحی، انتخاب سایز و جهت قرار گرفتن قاب‌ها بسیار مهم است.

استفاده از شاخه‌ها و درختان خشک در ویترین

استفاده و الهام گرفتن از طرح‌های موجود در طبیعت، یکی از بهترین راه‌های طراحی دکور است. یک روز را به گردش در طبیعت اختصاص دهید و چند شاخه یا تنۀ درخت خشک جمع‌آوری کنید. استفادۀ خلاقانه از این مواد، به ویترین بسیار زیبایی منجر خواهد شد. اگر یک تنۀ درخت پیدا کردید، می‌توانید اجناس خود را به آن آویزان کنید. شاخه‌ها را می‌توان با توجه به تم فروشگاه رنگ‌آمیزی کرد. این طرح مخصوصاً برای تزئین ویترین در فصل پاییز و زمستان مناسب است. می‌توانید روی شاخه‌ها برگ‌های کاغذی نصب کنید و یک یا چند عروسک پرنده روی آن قرار دهید. با این کار یک حس دوگانه از ترکیب شاخه‌های طبیعی با برگ‌ها و پرنده‌های مصنوعی ایجاد خواهید کرد.

نردبان چوبی در ویترین

نردبان نگاه بیننده را به سمت بالا هدایت می‌کند. به این ترتیب می‌توانید از تمامی فضای ویترین خود استفاده کنید. با توجه به اندازۀ ویترین مغازۀ خود، یک نردبان چوبی بسازید و یا یک نردبان چوبی قدیمی بخرید. می‌توانید برخی اجناس را روی پله‌های نردبان قرار دهید. اگر قصد طراحی یک دکور فانتزی داشته باشید، می‌توانید در قسمت بالایی و سقف ویترین با استفاده از وسایل مختلف مانند مقواهای رنگی، آسمان روز یا شب طراحی کنید. نردبان با جهت دادن به نگاه بیننده، توجه او را به آسمان جلب می‌کند و همچنین باعث ایجاد حس نزدیکی آسمان به زمین خواهد شد.

طراحی ویترین با استفاده از میزهای چوبی

می‌توانید با توجه به ابعاد ویترین، چند میز چوبی تهیه کنید و برخی اجناس خود را روی آن‌ها قرار دهید. این کار به خصوص برای فروشگاه‌های لوازم خانگی بسیار مناسب است و هزینۀ چندانی نیز ندارد. میزهای چوبی قدیمی را می‌توانید در فروشگاه‌های اجناس دست دوم پیدا کنید. در برخی موارد حتی نیاز به رنگ کردن و تعمیر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا