بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ویلای فردوس

معمار:

سهراب رفعت

موقعیت:

مازندران

دسته بندی :

ویلا

معرفی و بررسی معماری ویلای فردوس

اختصاصی ساختمان آنلاین: بشر از ابتدا به دنبال آرامش بوده و یکی از جاهایی که آرامش را در آن پیدا کرده، زندگی در دل جنگل است. ویلای لوکس فردوس در زمینی با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع و با زیربنای ۳۹۰ مترمربع در قلب جنگل مازندران واقع شده است. این ساختمان مسکونی با دو طبقه و ۴ واحد پارکینگ به‌دست توانمند سهراب رفعت احداث شده است؛ به‌طوری‌که وی توانسته جایزه معماری را در سال ۱۳۹۳ در بخش مسکونی تک‌واحدی، از آنِ خود کند.

سایت این پروژه در شهرک فردوس جنوبی واقع شده و سعی بر آن بوده که در این پروژه از مناظر موجود در این منطقه استفاده بهینه شود.

استراتژی طراحی در ویلای فردوس

فرایند طراحی ویلای فردوس نسبت به همتایان خود بسیار متفاوت و منحصربه‌فرد است؛ چراکه در آن به عواملی مثل لزوم رعایت همسایگی که به نظر می‌رسد این روزها کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، قوانین ساخت‌وساز در شهرک، عوامل آب و هوایی و اقلیمی که بسیار در این مناطق حائض اهمیت است و همچنین تناسبات، عملکرد فضاها، خط آسمان و … توجه شده است.

ازآنجاکه متخصصان امر به حفظ طبیعت و منابع طبیعی توصیه می‌کنند، ساختمان مسکونی فردوس نیز از این قاعده جدا نبوده؛ به‌طوری‌که توانسته به‌خوبی از فضای طبیعی و سرسبز منطقه استفاده کرده و با حفظ درختان این منطقه، فضایی دل‌انگیز را برای ساکنین آن به وجود آورد.

از سوی دیگر امروز با رشد جمعیت، ساخت‌وساز و دغدغه‌های مردم نیز بیشتر شده است. یکی از این دغدغه‌ها مشرف نبودن ساختمان است. در طراحی پروژه فردوس حفظ حریم شخصی افراد در اولویت قرار گرفته است.

در این ساختمان ارتباط اتاق مهمان با فضای بیرون مستقل است و همچنین بین طبقات ارتباط عمودی وجود دارد.

تأثیر شرایط اقلیمی بر پروژه فردوس

یکی از حوزه‌های توسعه پایدار در معماری، توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی است. به دلیل آنکه مازندران ازجمله شهرهایی است که دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است؛ بنابراین معماران در ساخت‌وسازهای خود از معماری بومی منطقه استفاده می‌کنند؛ چراکه در این مناطق رطوبت هوا زیاد است و باید از راکد شدن هوا جلوگیری به عمل آید. بدین‌جهت در این ساختمان بازشوهایی جهت سیرکولاسیون طبیعی هوای داخل ویلا، تعبیه شده است.

متریال مورد استفاده در ویلای فردوس

در این پروژه برای پوشش دیوارها از معماری بومی مازندران الهام گرفته شده است. در معماری بومی مازندران برای پوشش دیوارها از چوب استفاده می‌کنند؛ زیرا چوب به‌خوبی در برابر رطوبت و آفتاب مقاوم است. به‌طورکلی پوشش چوبی دیوارها، سقف شیب‌دار و نیز پله اکسپوز موجود در نمای این ساختمان ،یادآور معماری بومی و اصیل مازندران است.

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا