بلاگتاسیسات مکانیکی

دانستنی پمپ های آب

دانستنی پمپ های آب

پمپ های آب بر اساس پارامترهای طراحی ساخته می شوند و بر اساس همان پارامترها در صنایع و مکان های مختلف به کار گرفته می شوند. از جمله این پارامترها که نقش مهمی در انتخاب نهایی (دبی) می باشد که مکمل یکدیگر بوده و همدیگر را پشتیبانی خواهند کرد.

 

 

دانستنی پمپ های آب

 

هد همان ارتفاع می باشد که همیشه بر روی پلاک پمپ ها حک می شود و همیشه نیز حداکثر هد یا ارتفاعی که یک پمپ می تواند آب پمپاژ کند درج می شود.

به طور مثال برای پمپی هد ماکزیموم ۳۳ متر است. این بدان معناست که این پمپ می تواند حداکثر ۳۳ مترآب را تحت فشار بالا ببرد. شاید از خودتان سوال کنید تحت فشار یعنی چه؟

اصلاح تحت فشار به پمپ های گریز از مرکزی اتلاق می شود که توانایی هدایت آب درون لوله را یا شلنگ را دارا بوده و نمی توانند آب را پرتاب کنند. بسیاری از کاربران فکر می کنند پمپ تحت فشاری که ۳۳ متر آب را بالا می برد پس می تواند ۲۰ متر آب را پرتاب نیز بکند! اما این فکر اشتباه است. پمپ های تحت فشار چه در ۱۰ متر لوله و چه در حداکثر ارتفاعشان یک نوع پرتاب را دارند.

برمی گردیم سر اصطلاح  اصلی مان یعنی هد. در بالا مثالی برای شما زدم و گفتم حداکثر هد یک پمپ بر روی آن درج شده. اما نکته ای در این میان هست. اینکه هیچوقت نباید به اعداد روی پمپ بسنده کرد. چون حداکثر هد پمپ ها که بر روی آن درج شده در شرایط آزمایشگاهی بوده و کاملا استاندارد گرفته شده است. بدیهی است که این اعداد در برابر لوله کش های غیر استاندارد که در ۹۰ درصد ساختمان های ایران کمی متغیر است.

در ضمن این عدد فقط در مورد یک لوله راست و مستقیم رو به بالا هست. و شامل ده ها زانو و صدها متر لوله خوابیده شده در کف ساختمان شما نمی شود! پس همیشه برای خرید یک پمپ فقط به اعداد درج شده بر روی آن اعتماد نکنید. بهترین راه دیده شدن سیستم لوله کشی شما توسط یک فرد متخصص در امور پمپ آب و محاسبه میزان مصرف ساختمان و بعد خرید پمپ طبق اظهارات متخصص پمپ می باشد.

اصطلاح دوم که کاربرد آن در صنایع پمپ بسیار است دبی یا حجم اب می باشد. دبی در یک پمپ یعنی آن پمپ در زمان خاص چقدر اب می تواند جا به جا کند. دبی در ارتفاعات مختلف حجم های مختلفی ارائه می دهد. به طور مثال پمپ یک اسب بشقابی در ارتفاع ۱۰ متر ۱۰ لیتر اب به ما می دهد و در ارتفاع ۲۰ متر ۷ لیتر آب. پس دبی و هد مکمل یکدیگرند و همدیگر را پشتیبانی خواهند کرد. دبی در جایی به کار می آیدکه چندین مصرف کننده در طول مسیر باشند و پمپ می بایست به همه آنها سرویس دهد. در این صورت اگر پمپ نصب شده دارای دبی کم باشد نمیتواند به مصرف کننده ها به خوبی آب برساند و دچار کمبود آب میشویم. همینطور در مورد هد نیز صادق است. پمپی که دبی آن بالا باشد اما هد ان کم باشد در طبقات فوقانی دچار قطعی آب خواهیم شد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا