بلاگمصالح و متریال

همه چیز درباره مصالح شن و ماسه

اختصاصی ساختمان آنلاین: شن و ماسه در واقع خرده ریزه‌های حاصل از شکسته شدن و خرد شدن سنگ‌ها، صدف‌ها و مرجان‌های دریایی در اثر باد و امواج دریا هستند که در ساحل دریا و رودخانه به وفور یافت می‌شوند.

بیابان‌ها نیز با دانه‌های ریز ماسه پوشیده شده‌اند که معمولاً توسط باد منتقل شده‌اند و یا در اثر تجزیۀ سنگ‌ها ایجاد می‌شوند. البته نظریۀ دیگری مبنی بر وجود دریا در محل برخی بیابان‌ها نیز وجود دارد که وجود این میزان ماسه را توجیه می‌کند.

تفاوت شن و ماسه

همان‌گونه که اشاره شد هردو این مواد از خرده ریزه‌های سنگ‌ها و موجودات دریایی تشکیل می‌شوند و تنها تفاوت آن‌ها در ابعادشان است. ماسه از دانه‌های بسیار ریز تشکیل شده است در حالی که شن دانه‌های بزرگ‌تری نسبت به ماسه داشته و بزرگی آن تا ۱۵ میلی‌متر هم می‌رسد.

موارد مصرف


شن وماسه جزو اصلی‌ترین مواد مورد استفاده در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند که در قسمت‌های مختلف آن کاربرد دارند؛ به ویژه پس از آنکه ساختمان‌های بتنی جایگزین ساختمان‌های با اسکلت فلزی شدند شن و ماسه بیش از پیش وارد عرصۀ ساختمان‌سازی شد. البته شن و ماسه در صنعت نیز کاربرد دارد که در این قسمت به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

·      پی ساختمان

شن‌و ماسه در پی‌ریزی اغلب ساختمان‌های بیش از دو طبقه که از بتن استفاده می‌کنند کاربرد دارد و بخش اصلی پی ساختمان را تشکیل می‌دهد.

·      ملات

ترکیب ماسه و سیمان به عنوان ملات برای قرار گرفتن آجرها در کنار هم در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ همچنین از همین ترکیب برای چیدن و محکم کردن موزاییک، سرامیک و کاشی‌ها در کنار هم نیز استفاده می‌شود.

·      عایق لوله‌ها و تأسیسات زیر ساختمان

از دیگر کاربردهای ماسه در ساختمان‌سازی قرار دادن آن به عنوان عایق روی لوله‌های ساختمان است. برای این کار لوله‌ها ابتدا با پشم‌شیشه پوشیده شده و سپس لایه‌ای از ماسه روی آن‌ها ریخته می‌شود که مانع از نفوذ و جذب مواد آهکی می‌شود.

·      صنایع

شن و ماسه علاوه بر ساختمان‌سازی در صنایع مختلفی از جمله سنباده سازی، موزاییک‌سازی، شیشه‌سازی و ریخته‌گری نیز کاربرد داشته و در شبکه‌های تصفیۀ آب به عنوان صافی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شن و ماسه از ارکان اصلی راه‌سازی، احداث خاک‌ریزها و … محسوب می‌شود.

انواع شن و ماسه

·      طبیعی

همان‌طور که گفته شد شن و ماسه معمولاً از ساحل دریا و یا بستر رودخانه‌ها و پس از کم آب شدن یا خشک شدن آن‌ها جمع‌آوری می‌شود که پس از طی چند مرحله از جمله شستشو و سرند کردن (غربال کردن) قابل استفاده خواهد بود که این نوع از شن و ماسه طبیعی است.

·      شکسته (مصنوعی)

اما غیر از این نوع از شن و ماسه که به طور طبیعی و مستقیماً از طبیعت گرفته می‌شود نوع دیگری از شن و ماسه وجود دارد که علیرغم طبیعی بودن منبع آن توسط دستگاه‌های خاصی تهیه می‌شود.

این نوع از شن و ماسه در واقع تکه سنگ‌های درشتی هستند که توسط دستگاه‌های سنگ‌شکن خرد شده و پس از عبور از الک‌های مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که نوع این تکه سنگ‌ها مهم بوده و هر نوع سنگی برای این کار مناسب نیست.

اگر این مقاله برای شما جذاب بوده‌است، شاید به مقاله زیر نیز علاقه‌مند باشید:

آشنایی با انواع مختلف بلوک‌های سیمانی

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا