بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

همه چیز درباره درب داخلی ساختمان

همه چیز درباره درب داخلی ساختمان

اولین قسمت از هر بنایی، هر خانه‌ای و هر ساختمانی، درب ورودی آن است. در واقع نمی‌دانیم درب را دقیقا چه کسی اختراع کرده‌است؛ همان‌قدر که نمی‌دانیم اولین بار چه کسی چرخ را اختراع کرده‌ است. اما می‌توان گفت اختراع و استفاده از درب به عنوان مهم‌ترین محافظ فضای درون خانه و شاید فضای غارهای اولیه انسانی که توسط تخته‌ سنگ‌ها پوشیده‌ می‌شدند، یک پیشرفت چشمگیر در نوع خودش بوده‌ است. درب کاربردهای وسیعی در زندگی انسان‌ها داشته‌ است؛ آن‌قدر زیاد که جزو بدیهیات به‌ حساب می‌آیند. درب ورودی هوا، انسان‌ها، نور، سر و صدا، گرد و غبار، آب و حمله حیوانات به انسان اولیه بوده‌ است. هر چند رفته‌ رفته در طول تاریخ، درها به دروازه‌ها و نماد‌هایی از قدرت و زیبایی‌ شناختی بدل شدند و هنوز هم مناطقی در شهرهای قدیمی ایران وجود دارد که نام‌گذاری آن‌ها با «درب» آغاز می‌شود.

 نخستین و شاید مهم‌ترین عنصر در زمان ورود به یک بنا، «درب» آن است.

البته  منظور ما دراین نوشته بر «درب داخلی» است؛ یعنی دربی که به درون فضای نشیمنی خانه باز می‌شود و درب هایی که درون خانه برای آشپزخانه، دستشویی و حمام و یا اتاق‌ها به کار می‌روند. درب های داخلی از منظر طراحی و زیبایی‌شناختی بسیار متنوع هستند.

برخی از مهم‌ترین نمونه‌های درب های داخلی با عباراتی نظیر درب هلندی، درب سالُن (احتمالا در فیلم‌های وسترن این نوع را به وفور دیده ‌باشید)، درب فرانسوی، درب درون دیواری، درب کرکره‌ای، درب ترکیبی (چوب و فلز و شیشه و متریال‌های دیگر)، درب طرح‌ خَم‌دار، درب سه‌تکه، درب دو طرفه، درب کشویی ( که برای نسل دهه شصتی نوستالژی «اوشین و سال‌های دور از خانه» است)، درب استرالیایی و در نهایت درب کاذب که از انواع سنتی دربهایی است که عمدتا در مقابر مصر باستان استفاده شده‌ است.

اما درب از منظر مکانیسم بازشدن و هم‌چنین جنس و مواد به کار رفته در آن به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

همه چیز درباره ی درب ساختمان
همه چیز درباره ی درب ساختمان

از منظر مکانیسم دربهای داخلی می‌توانند بر ساختار لولاها استوار شوند. محور گردش لولا در دربهای داخلی عمدتا عمودی است. محور گردش لولا بر حسب کاربرد (دستشویی یا حمام) می‌تواند به درون‌گَرد یا برون‌گَرد تنظیم شود. در این میان برخی لولاها گردش دو طرفه دارند؛ یعنی هم به درون و هم به بیرون باز می‌شوند.

دربهای کشویی، پرده‌ای، و پاکتی انواع دیگری از دربها هستند که مکانیسم باز شدن آن‌ها لغزش به اطراف (دو تکه‌ای یا یک تکه‌ای) است. در معماری داخلی دربهای کشویی عموما برای محوطه ورودی «حیاط پشتی» استفاده می‌شوند.

همه چیز درباره ی درب ساختمان
همه چیز درباره ی درب ساختمان

از مکانیسم گردشی هم می‌توان برای دربهای خاصی استفاده کرد؛ نظیر دربهای کرکره‌ای که به سمت بالا باز می‌شوند. کاربرد این دریها می‌توان بسیار متنوع باشد. نظیر درب خانه حیوان خانگی یا کابینت‌های داخل آشپزخانه.

دربهایی که بدون لولا و با نر و مادگی باز و بسته می‌شوند و دربهایی که از آن‌ها به نام دربهای پیشرو نام برده می‌شود که مکانیسم بازشدن آن‌ها کاملا منحصر به فرد و مثلا به صورت لوزی، متوازی الاضلاع و … است.

دربها از منظر مواد تشکیل دهنده و جنس آن عمدتا به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

دربهای MDF که توسط دستگاه CNC طرح‌های متنوعی رویشان اجرا می‌شود و از محبوب‌ترین درها هستند.

دربهای HDF که قیمت مناسب‌تری نسبت به انواع MDF دارند و در دو نوع خام و رنگ‌شده در بازار موجود هستند.

دربهای PVC که به دلیل استفاده از مواد ضدآب، از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای سرویس‌های بهداشتی هستند. این درها عمدتا از HDF هستند که توسط لایه‌ای از PVC پوشیده شده‌اند.

مهم‌ترین مسئله در انتخاب درب، مسئله بودجه و کاربرد آن است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا